Jönköpings-Posten: Bussbolag bröt mot reglerna – hela 170 gånger [Länkar]

Startat av Bernt Talbrant, 14 april 2015, 22:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 april 2015, 19:26:49 PM
Jag vill nog påstå att det till stor del är icke politisk styrd trafik som har störst problem med nuvarande regeltillämpningar.

Håller helt med!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

groenis

Hur är det med transporter i inhägnat område skall man använda "kortet" då också ?
Hur är det med övriga bolag där tvätt och tankpersonal flyttar fordon med digitalfärdskrivare
kör de med "kort" eller OUT läge?

/Lennart

Jacob

På Nobina Uppland kör vi i tvätthallen utan förarkort, likaså verkstadspersonalen.
Särskrivning är en dödssynd!

Lars-Håkan_E

Citat från: groenis skrivet 19 april 2015, 17:45:53 PM
Hur är det med transporter i inhägnat område skall man använda "kortet" då också ?
Hur är det med övriga bolag där tvätt och tankpersonal flyttar fordon med digitalfärdskrivare
kör de med "kort" eller OUT läge?

/Lennart

Kort eller outläge, samma gäller vid besiktning eller verkstadsbesök/provkörning.

Åkarns Kalle

Nu måste det snart gå upp för alla och envar (bestämmande) att det inte håller med den digitala färdskrivaren längre
Den för*****de grejen är dessutom olika inställd på olika bussar

På en av bussarna jag kör kan jag kör 6 KM/h utan att det blinkar "färd utan kort" (jo jag har testat bara för att se när)
medans det på en av de andra genast börjar blinka "färd utan kort" när man knuffar den avstängd en 1/2 meter i garaget
vilket jag märkte förra veckan när jag skulle lyfta in en vedpall med traktorn och flyttade bussen för att få in pallen.

Och innan någon frågar så är det 1:a en Citroen Jumper och den 2:a en Mercedes Sprinter
(ja alla kanske inte räknar det som bussar men men)

Ska man i och ur med kort varje gång tar det ju halva dagen för att tvätta 2-3 bussar

När ska dom bestämmade upptäcka dessa problem och vidta åtgärder
och när ska tidningar upphöra med att utpeka bussbolag och åkerier som gangstrar när dom bara sköter sitt jobb

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

mittlinje

Dagens teknik i färdskrivarna är något som plockades fram i tiden för datorns vagga. Det skall ha kommit fram nya modeller som provas och förhoppningsvis är dessa på marknaden tidigast i slutet av 2016, förmodligen senare. Dessa färdskrivare är betydligt snabbare och förhoppningsvis behöver man inte vänta på att klockan skall slå till ny minut innan man kan ta ut kortet igen (händer att det blir snabba förändringar gällande bussbyte).

All förflyttning skall ske med kort eller i OUT-läge. Har någon extern person, t ex verkstad flyttat bussen är det lämpligt att få en bekräftelse från dem, t ex trycka ut en remsa när man lämnar/hämtar bussen samt låta den externa personen kvittera detta. Dokumenten förvaras likt analoga färdskrivarblad.