Mer info om nya Transdev 3660?

Startat av moenia, 27 mars 2015, 17:21:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Nu står Linköpingsdepåns senaste tillskott i verkstaden och blir ompysslad inför trafikutsättning. Var in och fotade lite innan jag blev utkörd av högre höns (hade fått tillstånd av en mek). Hann därför inte ta kort på eller memorera regnr. Har förgäves rotat runt på SBH, undrar nu om någon vet vad det är.

Här är lite bilder:

AdmirT

Bussen heter EOG056 efter en liten tjuvtitt i Hastus på arbetet idag :) Dessutom är det ett kul nummer, 3660, eftersom för inte så länge sedan hette en buss i Malmö just 3660, WFS940 som numera är Nobina 2442.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Spännande

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ebermark

Som "vanligt" är logiken klockren när det gäller Transdevs numrering..... De senast levererade (2012) ledvagnarna i Östergötland har ju nummer 7000-7045, men där kunde man visst inte bygga på samma nummerserie utan man återanvänder ett annat nummer istället...

yngrot

Vilken underbar förarstol där står  ::)   

Blir nog en bra buss en vacker dag..

Invnr. logiken begriper nog ingen 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

moenia

Citat från: AdmirT skrivet 27 mars 2015, 17:42:30 PM
Bussen heter EOG056 efter en liten tjuvtitt i Hastus på arbetet idag :) Dessutom är det ett kul nummer, 3660, eftersom för inte så länge sedan hette en buss i Malmö just 3660, WFS940 som numera är Nobina 2442.
Tack för det! Jobbar du på Transdev Linköping eller?

moenia

Citat från: Hakasi skrivet 27 mars 2015, 19:04:42 PM
Som "vanligt" är logiken klockren när det gäller Transdevs numrering..... De senast levererade (2012) ledvagnarna i Östergötland har ju nummer 7000-7045, men där kunde man visst inte bygga på samma nummerserie utan man återanvänder ett annat nummer istället...
Det jag inte förstår mig på är varför vi har både radionummer och inventarie. Alla som jobbar med bussarna refererar till individerna efter radionumret, förutom verkstan och alla ni utomstående bussnördar. Stor förvirring! Någon som vet varför det blivit så här?

Sundås

Citat från: Bussborg skrivet 30 mars 2015, 19:51:06 PM
Det jag inte förstår mig på är varför vi har både radionummer och inventarie. Alla som jobbar med bussarna refererar till individerna efter radionumret, förutom verkstan och alla ni utomstående bussnördar. Stor förvirring! Någon som vet varför det blivit så här?

Radionumren brukar vara knutna till länstrafikens system.

Inventarienumren följer ju bussarna hos företagen även när de flyttas över Sverige (oftast), så för oss nördar är de lättare att referera till :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

moenia

Men varför kan länstrafikens system inte använda inventarienumret?

Sundås

Citat från: Bussborg skrivet 30 mars 2015, 20:21:09 PM
Men varför kan länstrafikens system inte använda inventarienumret?

Här i Kalmar län är det i ganska stor utsträckning så. Men bolag kan ha samma inventarienummer och det finns också ganska många bussbolag som inte använder inventarienummer.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

AdmirT

Citat från: Bussborg skrivet 30 mars 2015, 19:49:03 PM
Tack för det! Jobbar du på Transdev Linköping eller?

Varsågod! Jag jobbar på Transdev ja, men lite mer söderut, nämligen i Malmö!
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

virtual1

Citat från: Sundås skrivet 30 mars 2015, 20:29:35 PM
Här i Kalmar län är det i ganska stor utsträckning så. Men bolag kan ha samma inventarienummer och det finns också ganska många bussbolag som inte använder inventarienummer.

Utöver i sthlm är det väl iofs nästan obefintlig chans att inventarienumrena krockar? Och även om de krockar är det väl inte svårare att man anger bolagsnamnet också i de få fallen?

Bussmicke

Citat från: Bussborg skrivet 30 mars 2015, 19:51:06 PM
och alla ni utomstående bussnördar.

Tack för den stämpeln..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 30 mars 2015, 22:17:25 PM
Utöver i sthlm är det väl iofs nästan obefintlig chans att inventarienumrena krockar? Och även om de krockar är det väl inte svårare att man anger bolagsnamnet också i de få fallen?

Det finns väl sådana risker i flera län om vi undantar de få företag som enbart använder sig av 4 o 5 ställiga inv nummer

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 mars 2015, 23:02:39 PM
Det finns väl sådana risker i flera län om vi undantar de få företag som enbart använder sig av 4 o 5 ställiga inv nummer

Fast även de flesta med treställiga nummer tror jag knappast ligger i krock-fasen heller. Har rest så mkt i landet och plåtat bussar och har väldigt sällan blivit förvirrad då jag sett ett inventarienummer så att jag behövt undra vem bussen tillhört.