SR: Domstol prövar övre åldersgräns för busschaufförer

Startat av Ersa, 16 mars 2015, 11:21:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ResVille

Föraren fick snabbt ny anställning av Nobina och kör i stort sett samma trafik som tidigare nu vid 71 års ålder.
Sedan har Trafikverket krav för att få behålla högre behörigheter och köra buss. Läkarintyg och Ykb och trafikhuvudmannen kräver certifiering. Frågan är om det inte är Trafikverkets krav som kan väga tyngs när det gäller att bedöma förarens lämplighet.
Det råder ingen brist när det gäller antalet utbildade bussförare med en stor del av dem vill inte köra buss eller har ingen giltig Ykb. Det beror på olika orsaker bland annat arbetstider, skiftgång, arbetsmiljö och att de inte vill kör olika typer av körningar, som natt, stadstrafik m.m.
En annan viktig sak är att det som erbjuds för nyanställda är i princip bara timanställningar med en osäker månadsinkomst.
Utgången av DO stämning kan bli intressant både för bolagen och de anställda.

Lars-Håkan_E

Flera huvudmän/beställare kräver också årlig läkarundersökning av körkortsmodell för att godkänna förare från 65 års ålder, bara den biten kan bli ganska kostsam för den enskilde.

Ersa

Årlig hälsokontroll krävde Norrtälje kommun av alla sina skolbussförare under de förra avtalen. Detta oavsett ålder. Årliga kontroller vore ju betydligt mer effektiva än Trafikverkets krav på vart femte år.

Wetjo

Då du inte har rätt till fast anställning efter 67 blir du ju behovsanställd.
Företaget kan ju då "sålla ut" de man inte inte vill ha o ge dom mindre o mindre jobb.
Huxflux har man inte kört på sex månader och blir bortplockad...
En hemskare form av diskriminering, eller?

ResVille

Citat från: Ersa skrivet 17 mars 2015, 12:27:46 PM
Årlig hälsokontroll krävde Norrtälje kommun av alla sina skolbussförare under de förra avtalen. Detta oavsett ålder. Årliga kontroller vore ju betydligt mer effektiva än Trafikverkets krav på vart femte år.
Var femte år gäller inte för alla. Många har vart tredje år beroende på olika sjukdomar med riskfaktorer. Möjligen kan andra varianter även förekomma
Nobina tar kostnaden för den typ av läkarintyg som trafikverket kräver.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 17 mars 2015, 12:44:55 PM
Då du inte har rätt till fast anställning efter 67 blir du ju behovsanställd.
Företaget kan ju då "sålla ut" de man inte inte vill ha o ge dom mindre o mindre jobb.
Huxflux har man inte kört på sex månader och blir bortplockad...
En hemskare form av diskriminering, eller?

Jo, de kan göra det men bara så länge de inte offentliggör sina urvalskriterier. Det duger alltså inte att gå ut med "Vi timanställer inte de som fyllt 67 år och är romer, muslimer eller över 70 år. Övriga som är över 67 år är välkomna." Var och en måste bedömas individuellt. Andra kriterier får inte förekomma.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: ResVille skrivet 17 mars 2015, 13:29:57 PM
Var femte år gäller inte för alla. Många har vart tredje år beroende på olika sjukdomar med riskfaktorer. Möjligen kan andra varianter även förekomma
Nobina tar kostnaden för den typ av läkarintyg som trafikverket kräver.

Detta är Transportstyrens bord och inte Trafikverkets. Nu gäller ju inte debatten förare som har fyllt 70 år och har en sjukdomsbild som kan inverka menligt på körningen. Utan det gäller fullt friska 70-åringar, vältränade och med alla sinnen i fullt behåll. Det går alltså inte att skilja ut lämplighet utifrån ålder.

I höstas åkte jag buss privat med två bröder som fyllt 80 respektive 70 år. Det var inget i deras körning som tydde på att de inte behärskade att framföra en buss trots sin ålder. Och både hade givetvis behörighet för att köra buss.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Antenna

Intressant att följa debatten om övre åldergräns för bussförare.  Debatten är viktig, likaså att kanske de största trafikföretagen och bussföretagen sätter sig ner och sätter en gemensam gräns.  Jag tror branschen behöver enas om en övre åldersgräns, speciellt för turistbuss- och skolbussförare.  65 - 70 år verkar i mina ögon rimlig.  Detta stödjer också forskning med tanke på mörkerseende, reaktionsförmåga, trötthet och risker för kroppsliga krämpor och sjukdomar.  Jag hedrar min far som också var bussförare som efter 45 år i yrket sa då han var 66 år - "Nej nu kör jag inte med passagerare längre, jag märker att vid regn och mörker så ser jag inte så bra som jag har gjort".

En övre åldersgräns finns ju tagen inom många andra yrkesgrupper som har ansvar för medmänniskor såsom Piloter, Spårbunden trafik, Ambulansförare, Poliser i yttre tjänst, Höghöjdsyrken, med flera.  Varför är det bara bussförare och präster som ska hålla på ?

Numera har vi i Sverige en arbetsrättslig pensionsgräns vid 67 år. Då har man som anställd en avgångsskyldighet. Vill Arbetsgivaren avbryta anställningen så har han rätt att göra det.
Att anställa en bussförarpensionär är fördelaktigt: 1) kan anställas tidsbegränsat,  2) bara en månads uppsägning,  3) ingen turordning eller företrädesrätt och framförallt 4) Billig att ha anställd - endast 1/3 av arbetsgivaravgiften (10,21%) vissa över 70 år i det gamla pensionssystemet har 0% arbetsgivaravgift.

Lars-Håkan_E

Finns det verkligen en lagstadgad åldersgräns för lokförare?  Jag tycker att det numera är väldigt vanligt med förare i 70 års åldern som jobbar kvar.

preacher

Nu kommer ju nästa aspekt in i bilden och det är YKB utbildningen.
Vad jag har i minnet är att Bergkvarabuss inte betalar YKB kurserna för förare som fyllt 67 utan vill dom fortsätta så får dom stå för denna kostnaden själva. I övrigt har vi inga åldersgränser utan bedömer från fall till fall.
//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

MrH

Lite off topic, men jag stör mig i sammanhanget på att det jämt är "65-årsdagen" som nämns som pensionsålder. Det finns ingen sådan fast åldersgräns! Man har rätt att ta ut allmän pension, helt eller delvis, fr o m 61 års ålder. När man väljer att gå i pension är helt upp till var och en, åtminstone fram till 67.

Mycket intressant fråga hursomhelst. Nån gräns bör nog finnas, inte vill jag åka med någon som fyllt 90, men 70 KAN vara i lägsta laget. Håller med Staffan. Menar, hur många fetmaklumpar till förare har man inte sett genom åren och dessa kan ha urdåliga värden och ha stor strokerisk trots att de inte fyllt 50. Men frågan är svår.

/MrH

Ersa

Visst är det 67 som är pensionsåldern numera. Jag anser också att en bortre gräns bör finnas, men inte enbart för trafiksäkerheten, utan även för rekryteringen. Vi har nu äntligen fått till en busschaufförsutbildning på gymnasienivå, och dessa elever ska ju också ha arbete. Helst heltidsanställningar så att de kan börja leva sina liv, t.ex genom att kunna ta bostadslån och pensionsspara.
Många kan absolut vara kvar i arbetet efter 67, men frågan är om det inte skulle räcka med timtidsanställning efter 67-årsdagen? Att klamra sig fast vid ett beroende av så många äldre anställda tror inte jag gagnar branschen i längden, då man på detta vis inte motiveras att komma igång med nyrekrytering av yngre välutbildade förare i tid, innan de stora pensionsavgångarna börjar drabba hela branschen.

TageK

Jag är övertygad om att de flesta företag som behåller anställda över 67 år låter dom övergå till timanställning. Om man inte skulle göra det är  uppsägningstiden enligt LAS  bara 1 månad för arbetsgivaren (och den anställde) om den anställde fyllt 67 år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: TageK skrivet 18 mars 2015, 20:37:21 PM
Jag är övertygad om att de flesta företag som behåller anställda över 67 år låter dom övergå till timanställning. Om man inte skulle göra det är  uppsägningstiden enligt LAS  bara 1 månad för arbetsgivaren (och den anställde) om den anställde fyllt 67 år.

Håller med. Det är väl dessutom inte många som fyllt 67 år som vill ha en heltids tillsvidareanställning. De flesta i den åldern vill väl köra någon gång då och då och kanske kör lite mer än vad de egentligen vill bara för att de trivs så bra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)