SR: Domstol prövar övre åldersgräns för busschaufförer

Startat av Ersa, 16 mars 2015, 11:21:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Keolis har nu satt en övre ålder på 70 år för sina chaufförer, och har därmed "dragits inför skranket". Diskrimineringsombudsmannen hävdar att det rör sig om diskriminering av äldre, medan Keolis anser att det främst handlar om trafiksäkerhet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6117198

Personligen tycker jag att frågan är intressant, och att ämnet om branschens höga medelålder uppmärksammas. På de YKB-kurser jag gått på var vi endast fyra stycken i den fullsatta salen som inte hunnit fylla 40 år, medan medelåldern på de övriga låg på mellan 60-65 år. Om nu branschen går runt med hjälp av pensionärer över 67 års ålder, och då det blir protester av att förare tvingas i pension efter 70 års ålder; då kan man ju undra om det inte vore bättre att man först och främst lägger ner mer energi på att få in yngre förare i yrket.

1896

1, Med dagens villkor i branschen så finns det inga unga människor som kan tänka sig en livslång karriär i yrket.

2, Om man fick en pension värd namnet så fanns det ingen pensionär som ville köra efter 65 års passagen.

Clabbe

Här i Värmland är det VTAB mfl som satt åldersgränsen 70. Om det är beställaren som bestämmer borde inte entreprenören hamna inför skranket, det blir ju arbetsbrist.

pegee

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 mars 2015, 11:36:14 AM
1, Med dagens villkor i branschen så finns det inga unga människor som kan tänka sig en livslång karriär i yrket.

För att koppla ihop denna tråd med "Datorstyrd busskörning...." så undrar jag om inte sådant gör att busskörandet
får dåligt rykte och lockar färre och färre till yrket.  Än så länge fungerar det tack vara alla gamlingar som jobbar, men
de kommer troligen att bli färre och färre som är intresserade. Att då lägga en åldersgräns är nog att skjuta sig
själv i foten med hagelbössa.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

homer

Citat från: pegee skrivet 16 mars 2015, 12:35:28 PM
För att koppla ihop denna tråd med "Datorstyrd busskörning...." så undrar jag om inte sådant gör att busskörandet
får dåligt rykte och lockar färre och färre till yrket.  Än så länge fungerar det tack vara alla gamlingar som jobbar, men
de kommer troligen att bli färre och färre som är intresserade. Att då lägga en åldersgräns är nog att skjuta sig
själv i foten med hagelbössa.

Var ska vi sätta gränsen? är de verkligen OK med en 85 åring som svänger ut på motorvägen med en fullsatt ledbuss? frågar ni mig är svaret Nej, även om vederbörande gjorde ett läkarintyg för 11 månader sedan...

för övrigt kommer de aldrig bli nån brist, i SL området har man redan börjat tumma på språkkraven, hur många nyanställda klarar körkortet är för mig en gåta, men när man inte förstår vad höger/vänster/stop/sväng/ stanna betyder vet man att det är illa...

Åkarns Kalle

Kung Vasa skrev:
"2, Om man fick en pension värd namnet så fanns det ingen pensionär som ville köra efter 65 års passagen."

Har du Kung Vasa sådan koll att du kan säga att INGEN vill köra efter 65 år om dom hade en ordentlig pension?

Jag kan på rak arm utan att tänka efter räkna upp 3 personer som kör eller har kört efter 65 och då är det INTE lönen som gör att dom
kör då dom klarar sig på den pension dom har.

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Åkarns Kalle

Man kan omöjligt säga att alla över 70 år är sämre chaufförer det går inte att dra alla över en kam
det är från person till person och i vilket "skick" man är

det finns faktiskt 85 åringar jag hellre åker med än vissa av dom yngre mellan 21-65 som kör daglig trafik

Alla är inte förbrukade som chaufförer bara för att dom har fyllt 65 år eller 70 år
det säger sig själv att det är väldigt få som "tappar allt" över en natt

/Kalle

buskörare

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 16 mars 2015, 20:39:54 PM
Man kan omöjligt säga att alla över 70 år är sämre chaufförer det går inte att dra alla över en kam
det är från person till person och i vilket "skick" man är

det finns faktiskt 85 åringar jag hellre åker med än vissa av dom yngre mellan 21-65 som kör daglig trafik

Alla är inte förbrukade som chaufförer bara för att dom har fyllt 65 år eller 70 år
det säger sig själv att det är väldigt få som "tappar allt" över en natt

/Kalle

Fast nog är risken för t.ex stroke större vid hög ålder.

buskörare

Keolis har haft 70-årsgräns i över 10 år i alla fall.

Ersa

Egentligen förstår jag inte hur ett företag kan klandras för en 70-årsregel. Redan idag säger ju lagen att man ju får man ju arbeta heltid fram till 67 års ålder, men därefter har arbetsgivaren rätt att säga nej till fortsatt anställning. Keolis har satt sitt generella stopp ytterligare tre år framåt, men utmålas ändå på ett negativt sätt.
Min farfars storebror skulle gå i pension från yrket som skoldirektör på 65-årsdagen i mars 1970, men ansökte om någon slags dispens för att få arbeta ett år till, vilken godkändes. Men på 66-årsdagen blev det definitivt stopp, och dags för heltidspension. Vilket han var lite småsur över, då han höll sig pigg, aktiv och arbetsför i väldigt många år till.

Men om de generella reglerna under de senaste 45 åren varit att heltidsanställningar bör avvecklas vid 66-67-årsåldern, så är ju Keolis nuvarande interna regel om avslutad timanställning vid 70 års ålder inget som är direkt anmärkningsvärt egentligen.

Åkarns Kalle

buskörare skrev:
"Fast nog är risken för t.ex stroke större vid hög ålder."

Jo naturligtvis det säger jag ingenting om,
vad jag menar är att man inte kan ta för givet att ALLA i.o.m. 65/70årsdagen inte längre kan framföra buss/lastbil på ett säkert sätt.

Jag minns att en kvinna som hade skolbuss här i trakten blev uppringd (nu minns jag inte om det var av komunen eller länstrafiken)
några dagar efter sin 65årsdag där dom undrade hur hon tänkt lösa det skulle hon anställa en chaufför eller hur hade hon tänkt

Hon svarade att hon tänk köra själv avtalet ut då hon fyllde 65år i oktober och avtalet gick ut i början av juni året efter
efter skriverier hit & dit och läkarintyg fick hon köra avtalet ut....

/Kalle

mittlinje

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2015, 22:35:45 PM
Egentligen förstår jag inte hur ett företag kan klandras för en 70-årsregel. Redan idag säger ju lagen att man ju får man ju arbeta heltid fram till 67 års ålder, men därefter har arbetsgivaren rätt att säga nej till fortsatt anställning. Keolis har satt sitt generella stopp ytterligare tre år framåt, men utmålas ändå på ett negativt sätt.
Min farfars storebror skulle gå i pension från yrket som skoldirektör på 65-årsdagen i mars 1970, men ansökte om någon slags dispens för att få arbeta ett år till, vilken godkändes. Men på 66-årsdagen blev det definitivt stopp, och dags för heltidspension. Vilket han var lite småsur över, då han höll sig pigg, aktiv och arbetsför i väldigt många år till.

Men om de generella reglerna under de senaste 45 åren varit att heltidsanställningar bör avvecklas vid 66-67-årsåldern, så är ju Keolis nuvarande interna regel om avslutad timanställning vid 70 års ålder inget som är direkt anmärkningsvärt egentligen.

Håller fullständigt med angående lagen - det är upp till varje företag att välja vad man vill efter 67-årsdagen - går lätt att fasa ut chaufförer som behovare efter detta. Dock är jag kluven i frågan gällande om man skall sätta en fast gräns. Dock, diskussionen kommer aldrig upp när det gäller piloter - och de slipper t o m kontrollera visering av biljetter  ::)

Wetjo

Vad jag förstår har du rätt att jobba "på övertid" till 67 år och därefter som behovsanställd till 70-årsdagen.
Nobina har/hade en likadan regel i Dalarna.
Jag tror nog att Keolis har blivit en "pilot" i detta fall. Om Keolis faller, faller alla...

Staffan Sävenfjord

DN reder på ledarplats ut detta.

http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ett-samhalle-med-aldersnoja/

Den springande punkten tycks vara att Keolis använder åldern som skäl för att inte låta någon fortsätta köra buss efter 70. Frågan som AD nu skall avgöra är alltså om det är diskriminering. Vad jag förstår kan ett bussbolag neka alla som fyllt 67 år fortsatt anställning som bussförare men det får inte välja ut en viss ålder som motiv för sådant nekande. Lika lite som de får neka någon på grund av ras.

När det gäller ålder är det så att jag som snart fyller 71 nu känner mig piggare och bättre än på många år. Jag har gått ner rejält i vikt och förutom en fortsatt viss övervikt och ett utslitet knä har jag värden som en normal 60-åring.  Nu kör jag inte buss men om jag gjort det skulle jag vara lämpligare för det i dag än för tretton år sedan (och var 58 år gammal) då jag led av högt blodtryck, sömnsvårigheter och fetma.

Så det är inte bara åldern det gäller.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

Som sagt... ingen blir per automatik olämplig så fort ett blad vänds i kalendern. Som påpekats tidigare så finns det 46-åringar som har så många krämpor, övervikt och dålig kondis att de knappt orkar ta sig för egen maskin ut på rampen samtidigt som det finns många som är 70+ som springer maror osv.

Det principiellt viktiga här handlar knappast om rätten till fasta anställningar osv. och inte heller om pensionsålder i sig. Istället handlar det väl just om att pröva om man bara kan gå på ålder som variabel och strunta i resten? Är en person vid både fysisk och mental hälsa så bör inte åldern i sig vara ett hinder för att t.ex. ta extra påhugg mm. så personligen tycker jag att det är en ganska rigid gräns.

Tror i övrigt inte att så många som är 65+ funderar på att fortsätta som heltidare. Däremot är det säkert så att många inte säger nej till att dryga ut pensionen lite samtidigt som det ger en något att göra och kanske då även hålla kontakt med något som man gjort under större delen av sitt liv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman