Huvudmeny

GUB 343

Startat av jocke, 20 november 2007, 02:35:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Eftersom de va poppis med trasiga uppsalabussar så fortsätter jag :)
lite stor bild men den får duga.

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Det var inte lnge sedan den här togs ur trafik. Undrar var denna och systerbussarna tar vägen nu?

Just den här bussen blev lätt att känna igen efter reparationen med ett lite speciellt skyltskåp. De utvändiga delarna av skyltskåpet hade de tydligen tagit från någon åldre Volvo Säffle från någon skrot. Den hade ett lite kantigare skyltskåp som egentligen tillhör en äldre generation Säffle
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Hur gick det till när den här krockade? Har för mig att den körde in i ett träd men är inte säker.

//Simon

jocke

Citat från: Simon A skrivet 20 november 2007, 10:20:35 AM
Hur gick det till när den här krockade? Har för mig att den körde in i ett träd men är inte säker.

//Simon

Stämmer bra, den körde in i ett träd mellan Gnejsvägen och Hågaby Vägskäl nere vid ån. I den långa högersvängen i nerförsbacken.

Simon A

Då var det som jag mindes det, hade för mig att den gick på 6:an när den krockade. Tack för svaret.

//Simon

Oskar A

Olyckan skedde förövrigt någon dag före julafton 2004 och bussen kom åter i trafik oktober/november 2005.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 20 november 2007, 22:46:39 PM
Olyckan skedde förövrigt någon dag före julafton 2004 och bussen kom åter i trafik oktober/november 2005.

Ett rykte jag hörde var att man inte reparerade bussen för att man istället funderade på att göra sig av med bussen. Men att ingenting var bestämt och att bussen därför fick stå och vänta på beslut om antingen reparation eller skrot. Jag vet inte om detta är sant men det låter mycket troligt med tanke på att det tog nästan ett år innan bussen var ute och rullade igen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussbusen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 november 2007, 07:25:19 AM
Det var inte lnge sedan den här togs ur trafik. Undrar var denna och systerbussarna tar vägen nu?

Har hört att de hamnat österut, i Kazakhstan närmare bestämt, men jag kan inte garantera att det stämmer. Det är hursomhelst få mer än Fredde hos GUB som saknar just dessa gamla skramliga höggolvssäffle. Jag gör det i vilket fall inte.

Simon A

Citat från: Bussbusen skrivet 21 november 2007, 17:55:40 PM
Har hört att de hamnat österut, i Kazakhstan närmare bestämt, men jag kan inte garantera att det stämmer. Det är hursomhelst få mer än Fredde hos GUB som saknar just dessa gamla skramliga höggolvssäffle. Jag gör det i vilket fall inte.
Skulle min pappa få välja skulle han hellre ta en av de äldre 340 Säffle vagnarna än låggolvs bussarna 300-304. De gick ju väldigt bra och var både pigga och rappa de äldre Volvona. Pappa sa att hade man 343 kunde man sladda iväg t o m på torr asfalt när man skulle iväg från rödljusen. Men för min egen del utgör de ingen saknad men jag åkte de aldrig speciellt mycket men sista gången jag åkte en så gillade jag den vagnen skarpt.

//Simon 

jocke

Dessa hade en ful vana att alltid Trafikera Linje 5/Linje 8 till stenhagen förr i tiden. Minns när dom kom från början. Man var lite sur över att de hade ena sidan med bara 1sits platser, ungefär som 568 och dom fast värre.

Men det var bra benplats :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 19:54:10 PM
Skulle min pappa få välja skulle han hellre ta en av de äldre 340 Säffle vagnarna än låggolvs bussarna 300-304. De gick ju väldigt bra och var både pigga och rappa de äldre Volvona. Pappa sa att hade man 343 kunde man sladda iväg t o m på torr asfalt när man skulle iväg från rödljusen. Men för min egen del utgör de ingen saknad men jag åkte de aldrig speciellt mycket men sista gången jag åkte en så gillade jag den vagnen skarpt.

//Simon 

Jag saknar dessa. Tyckte framförallt inredningen var rätt trevlig i dessa. Däremot gillar jag inte alls 300-304 utan tycker istället att de är bland de tråkigare bussarna som finns i Uppsala

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2007, 16:42:55 PM

Jag saknar dessa. Tyckte framförallt inredningen var rätt trevlig i dessa. Däremot gillar jag inte alls 300-304 utan tycker istället att de är bland de tråkigare bussarna som finns i Uppsala
Dom låter ju rätt illa om man sitter en bit bak men annars gillar jag 300-304 faktiskt. Ska tydligen vara hemska att köra men man sitter rätt bra i dem faktiskt. Vacker inredning är det inte direkt heller men det är åtminstone bättre stolar i dessa än de nya Neoplanled-och kortvagnarna.

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 22 november 2007, 17:53:38 PM
Dom låter ju rätt illa om man sitter en bit bak men annars gillar jag 300-304 faktiskt. Ska tydligen vara hemska att köra men man sitter rätt bra i dem faktiskt. Vacker inredning är det inte direkt heller men det är åtminstone bättre stolar i dessa än de nya Neoplanled-och kortvagnarna.

//Simon

Stolarna i 300-304 är samma sort som i samtida Neoplan. Men själva inredningen tycker jag är tråkigare och mer steril i 300-304. Sedan tycker jag att 300-304 ser tråkiga ut utvändigt. Måste säga att den karossen är den i mitt tycke tråkigaste som Säffle någonsin har byggt

343-347 däremot saknar jag. Det var en snygg generation Säffle som jag verkligen gillar. Nu finns det inte en enda Säffle i den generationen kvar i Uppsalagrönt och det tycker jag är synd. Även 350 saknar jag för det tyckte jag var en trevlig buss. Säffle 2000 tycker jag var finast just i den generationen innan NL-generationen infördes. NL tycker jag var att förstöra snygga Säffle

Men det här är givetvis mina åsikter som vissa delar men inte alla ;)

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 november 2007, 18:21:18 PM

Men själva inredningen tycker jag är tråkigare och mer steril i 300-304. Sedan tycker jag att 300-304 ser tråkiga ut utvändigt. Måste säga att den karossen är den i mitt tycke tråkigaste som Säffle någonsin har byggt
Jag håller med. Fruktansvärt tråkig buss på både in- och utsida men sitter bra det gör man ;D De äldre Uppsalastolarna är mycket bekvämare än de nya stolar som sitter i de nyleverade bussarna.

//Simon

Bussbusen

Citat från: Simon A skrivet 21 november 2007, 19:54:10 PM

//Simon 

Jag är inte nämnvärt förtjust i 300-304 heller, de har bromspedaler som påminner om blöta svampar att trampa på. Motorstyrka däremot har både de och 340-vagnarna så det räcker, men det är inte allt här i världen. Det bästa med 340-serien var när det var många barnvagnar som skulle med då de hade plats även längst bak, däremot var det ganska ont om sittplatser för "vanliga" resenärer. Personligen tycker jag det är synd att GUB inte längre äger vagn 212, den underbara Scania CR76:an från -67. Redan den gamla godingen är betydligt trevligare att köra än Säffle-Volvona. Även övriga Scanior är i mitt tycke bättre, och förutom de ständigt krånglande dörrarna är 280-287 riktigt trevliga också. 120-125 däremot skulle behöva ny programmering av växellådorna, de är rent förskräckligt ryckiga och påminner faktiskt lite om 340-bussarna.