Huvudmeny

GUB 343

Startat av jocke, 20 november 2007, 02:35:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon A

Citat från: Bussbusen skrivet 23 november 2007, 11:30:40 AM
Jag är inte nämnvärt förtjust i 300-304 heller, de har bromspedaler som påminner om blöta svampar att trampa på. Motorstyrka däremot har både de och 340-vagnarna så det räcker, men det är inte allt här i världen. Det bästa med 340-serien var när det var många barnvagnar som skulle med då de hade plats även längst bak, däremot var det ganska ont om sittplatser för "vanliga" resenärer. Personligen tycker jag det är synd att GUB inte längre äger vagn 212, den underbara Scania CR76:an från -67. Redan den gamla godingen är betydligt trevligare att köra än Säffle-Volvona. Även övriga Scanior är i mitt tycke bättre, och förutom de ständigt krånglande dörrarna är 280-287 riktigt trevliga också. 120-125 däremot skulle behöva ny programmering av växellådorna, de är rent förskräckligt ryckiga och påminner faktiskt lite om 340-bussarna.
Håller med dig att 212 är en underbar buss och jag kan ju säga på en gång att jag är med i föreningen som har tagit över den ;D. Kanske blir så att man kommer att ratta den i framtiden. Gillar Scanina mer överhuvudtaget. Däremot finns det ett sätt att överlista 120-125 för att köra mjukt iväg och inte så ryckigt. Antingen gasen i botten eller sakta trycka ner den och smyga iväg. Då blir det inte ryckigt, det är mellantingen mellan max och lite gas som gör färden ryckig alla enligt min fars utsago.

//Simon

Bussbusen

Citat från: Simon A skrivet 23 november 2007, 11:58:22 AM
Däremot finns det ett sätt att överlista 120-125 för att köra mjukt iväg och inte så ryckigt. Antingen gasen i botten eller sakta trycka ner den och smyga iväg. Då blir det inte ryckigt, det är mellantingen mellan max och lite gas som gör färden ryckig alla enligt min fars utsago.

//Simon

Problemet, som jag upplever det, är dock inte precis vid start utan vid färd i långsam fart.

Simon A

Citat från: Bussbusen skrivet 23 november 2007, 17:05:10 PM
Problemet, som jag upplever det, är dock inte precis vid start utan vid färd i långsam fart.
Det är ju både synd och konstigt att det är så. Själv har jag inte åkt någon av dessa bussar så jag har ingen uppfattning om det men det är säkert så som du säger. Pappa har inte märkt något sådan vad han har sagt iallafall, han tycker om de väldigt mycket. Kanske ett problem som uppstått nyligen?

//Simon

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 23 november 2007, 11:58:22 AM
Håller med dig att 212 är en underbar buss och jag kan ju säga på en gång att jag är med i föreningen som har tagit över den ;D. Kanske blir så att man kommer att ratta den i framtiden. Gillar Scanina mer överhuvudtaget.

//Simon

Jag gillar Scania fram till CN 113 och även MaxCi men inte nyare. OmniCity gillar jag inte alls och tycker att Uppsala gärna hade kunnat vara utan de som trots allt finns. Där tycker jag att Neoplan från samma tid är trevligare. Dessutom har OmniCityn en så otroligt plastig inredning som känns som om den kan falla ihop medan Neoplan och MAN-bussarna tycker jag känns lite gedignare. Hade det köpts in OmniCity eller OmniLink till Uppsala idag hade de nog haft samma stolar som de nyaste MAN-bussarna har men med en inredning typisk för Omni med alla plasten

Det enda som jag tycker är roligt med OmniCity i Uppsala är att de som är i ledbussversion har dörrställning 2+2+2+2 vilket inte är så vanligt. Jag vet inte om detta är unikt för Uppsala eller om fler har detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.