Huvudmeny

SL kampanj-buss

Startat av LYR, 17 februari 2015, 22:55:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

http://i523.photobucket.com/albums/w354/LYR_album/SL-samaringkn-annons2015_zpsem0f2l6j.jpg
Bilden kopierad ur tidningen Metro

Denna buss har figurerat i SLs reklam under  tid tillsammans med ett (eller flera spårbundna fordon), men jag kan inte hitta de bilderna någonstans.
Någon som har bildunderlag?
LYR

Bilden har ändrats till en länk av admin.

Bussmicke

Får man lägga ut bilder så här som inte är ens egna ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob med C

Kollade i reglerna för forumet. Då står så här:
Bildrättigheter: Visa bara bilder som du själv är upphovsman till alternativt har upphovsmans tillstånd/rättighet att visa. Visning av copyrightskyddade bilder från media mm. är inte tillåtet.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

admin

Citat från: Jacob med C skrivet 18 februari 2015, 07:13:31 AM
Kollade i reglerna för forumet. Då står så här:
Bildrättigheter: Visa bara bilder som du själv är upphovsman till alternativt har upphovsmans tillstånd/rättighet att visa. Visning av copyrightskyddade bilder från media mm. är inte tillåtet.

Admin har tagit bort bilden och ersatt med en länk.

LYR

Ok, jag finner mig i forumets regler, men vill på peka att jag under bilden klart och tydligt uppgivit bildkällan
- men samtidigt vill jag ifrågasätta med vilken rätt admin har att länka till alla mina privata uppladdningar på photobucket?
Dit är nu helt öppet för vem som helst av våra registrerade medlemmar ta del av alla bilder!
Jag vill poängtera att min avsikt är inte att ställa till men en lång debatt, men kanske borde medlemmarnas sekretess värnas mer.
/LYR.

buskörare

Citat från: LYR skrivet 18 februari 2015, 12:38:26 PM
Ok, jag finner mig i forumets regler, men vill på peka att jag under bilden klart och tydligt uppgivit bildkällan
- men samtidigt vill jag ifrågasätta med vilken rätt admin har att länka till alla mina privata uppladdningar på photobucket?
Dit är nu helt öppet för vem som helst av våra registrerade medlemmar ta del av alla bilder!
Jag vill poängtera att min avsikt är inte att ställa till men en lång debatt, men kanske borde medlemmarnas sekretess värnas mer.
/LYR.

Fast man får inte visa andras bilder utan lov, inte ens med hänvisning till källan. Så om du retar dig på admins tilltag här, så lovar jag att dom som äger rätten till copyrightade bilder retar sig på att folk plockar ner dom och visar dom offentligt. Det senaste en brottslig handling förövrigt.

Fredde

Hittade denna i T-banan idag på väg till ett möte så jag knäppte en bild i all hast...

Staffan Sävenfjord

/LYR.

Du har alltså lagt ut bilden på din egen sida i Photobucket för att kunna publicera den i Bussnack. I samband med att du publicerade den blev adressen också tillgänglig för alla som läser Bussnack. Så att admin lägger ut en länk i stället ändrar inget i sak.

Reglerna om upphovsrätt är inget som administratörerna har hittat på men de är skyldiga att se till att de efterlevs.

Vad jag vet kan du själv välja att låsa dina bilder på Photobucket så att de inte blir allmänt tillgängliga.

För övrigt hänvisar jag till de svar om detta som du fått från andra medlemmar.

LYR

Citat från: Fredde skrivet 18 februari 2015, 16:29:56 PM
Hittade denna i T-banan idag på väg till ett möte så jag knäppte en bild i all hast...

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2015, 16:41:02 PM
Du har alltså lagt ut bilden på din egen sida i Photobucket för att kunna publicera den i Bussnack. I samband med att du publicerade den blev adressen också tillgänglig för alla som läser Bussnack. Så att admin lägger ut en länk i stället ändrar inget i sak.
Reglerna om upphovsrätt är inget som administratörerna har hittat på men de är skyldiga att se till att de efterlevs.
Vad jag vet kan du själv välja att låsa dina bilder på Photobucket så att de inte blir allmänt tillgängliga.
För övrigt hänvisar jag till de svar om detta som du fått från andra medlemmar.

Tack Fredde, just den bilden sökte jag och såg själv i dag i stockholmsupplagan av Metro att den bilden publicerats.....   
och Staffan; jag förstår mycket väl admins åtgärder och  "förståndigt nog" har jag bara hobbybilder, så det är inget kontroversielt.
/LYR

Olof Lagerkvist

Det var ju ändå du själv som länkade dit genom att lägga upp bilden. Jag har i alla fall svårt att tänka mig att någon admin på eget bevåg sökt upp dina privata bilder och länkat dit, utan länken kom från ditt eget inlägg och var redan när du skrivit det tillgängligt för alla.

Det går inte att ha ett offentligt album på en webbaserad bildlagringsplats, länka dit i ett inlägg i ett offentligt forum och sedan klaga på bristande sekretess när länken börjar spridas. Länka kan man göra precis vart som helst till vilka offentliga adresser som helst. Vill du skydda dina bilder måste du göra albumet privat med lösenordsskydd eller liknande.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 februari 2015, 15:55:01 PM
Det var ju ändå du själv som länkade dit genom att lägga upp bilden. Jag har i alla fall svårt att tänka mig att någon admin på eget bevåg sökt upp dina privata bilder och länkat dit, utan länken kom från ditt eget inlägg och var redan när du skrivit det tillgängligt för alla.

Det var jag som var administratören som ändrade från bild till länk och jag gjorde det bara genom att ta bort [ img]-klamrar och måttuppgifter från LYR:s inlägg. Länkadressen fanns alltså där lätt tillgänglig hela tiden. Det var  bara att högerklicka och sedan "Visa bildinfo" för att få fram den. Registrerade läsare kunde också få fram den genom att klicka på "Citera".

Förfarandet är det vi alltid gör när vi hittar en bild där det är oklart med upphovsrätten och vi alltså ändrar till en länk.

Jag har fått reaktioner utanför forumet för att det var en reklambild och därmed inte så farligt att publicera den. Jag skulle vilja påstå att då är det extra farligt. Bilden är med all sannolikhet tagen av en yrkesfotograf och det är också sannolikt att han/hon bara har medgivit att den används i de angivna annonser, alltså t ex inte i pressmeddelanden eller som arkivbild. Det kan bli dyrt om fotografen påtalar en sådan publicering.

Noterar dock att LYR har "gjort avbön" och det talar till hans heder. Så det här inlägget är inte att se som ett tillrättavisande av enskild skribent utan för att rent allmänt förklara vår ställning i de här fallen.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2015, 16:26:15 PM
Det var jag som var administratören som ändrade från bild till länk och jag gjorde det bara genom att ta bort [ img]-klamrar och måttuppgifter från LYR:s inlägg. Länkadressen fanns alltså där lätt tillgänglig hela tiden. Det var  bara att högerklicka och sedan "Visa bildinfo" för att få fram den. Registrerade läsare kunde också få fram den genom att klicka på "Citera".

Förfarandet är det vi alltid gör när vi hittar en bild där det är oklart med upphovsrätten och vi alltså ändrar till en länk.

Jag har fått reaktioner utanför forumet för att det var en reklambild och därmed inte så farligt att publicera den. Jag skulle vilja påstå att då är det extra farligt. Bilden är med all sannolikhet tagen av en yrkesfotograf och det är också sannolikt att han/hon bara har medgivit att den används i de angivna annonser, alltså t ex inte i pressmeddelanden eller som arkivbild. Det kan bli dyrt om fotografen påtalar en sådan publicering.

Noterar dock att LYR har "gjort avbön" och det talar till hans heder. Så det här inlägget är inte att se som ett tillrättavisande av enskild skribent utan för att rent allmänt förklara vår ställning i de här fallen.
Mycket bra, Staffan.
Jag reagerade direkt på bilden, och tycker att du gjort helt rätt.

Greger Larsson

Utan någon åsikt i sakfrågan så hade kanske trådskaparens åsikt om redigeringen varit en annan om admin i stället lagt in en dold länk:

Länk till aktuell bild

Adressen till bilden/albumet finns ju givetvis ändå där för den som "vill åt" den, men inte lika iögonfallande.

HJP

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 februari 2015, 19:19:50 PM
Utan någon åsikt i sakfrågan så hade kanske trådskaparens åsikt om redigeringen varit en annan om admin i stället lagt in en dold länk:

Länk till aktuell bild

Adressen till bilden/albumet finns ju givetvis ändå där för den som "vill åt" den, men inte lika iögonfallande.
Men man måste väl utgå ifrån, att om trådskaparen lämnat öppet, så är det hans önskan. Det kan inte åligga admin, att besluta om annat.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 februari 2015, 19:19:50 PM

Länk till aktuell bild

Det räcker med att svepa över länken med musen så framträder länkadressen. Och som sagt: hur skall man som admin kunna gissa sig till att det som läggs ut på Photobucket skulle kunna vara hemligt om det inte ens är spärrat för allmän visning?

Hade bilden legat kvar hade det räckt med att högerklicka på "Visa bild" eller klicka på den med mushjulet så skulle den också ha synts i adressfältet. Så vad är egentligen skillnaden?