Normalgolvets och kopplingspedalens återkomst...

Startat av Ersa, 16 augusti 2014, 23:31:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 15:50:34 PM
Fridströms har idag bara en egen (ej leasad) SL-buss som går att använda på all slags ersättningstrafik oavsett storoperatör. Eller inte så "bara". Att hitta tre förare per trafikdygn enbart till denna enda buss, vars motor knappt hinner svalna under de få timmarnas nattvila, är det nog tillräckligt mycket arbete med.

När är det sagt att tågen åter ska börja gå till Österskär?

8 september är nästa bud.

TageK

Kopplingspedalen och den manuella växellådan, har dom synts till?......
.....Och om man fick trafik och "lyckats få betalt", hur gjorde man då?
Det borde intressera flera att veta hur det gick till i upphandlad trafik.....

Lars-Håkan_E

Citat från: TageK skrivet 24 augusti 2014, 20:24:26 PM

Ja jag hoppas att ni inte kör ideellt Tage :-)

Sedan är jag rätt för att kopplingspedalen lyste med sin frånvaro i a f på de avbildade bussarna.

Ring i god tid nästa gång så kanske jag kan skaka fram en manuellt växlad MB :-)

Ersa

Citat från: TageK skrivet 24 augusti 2014, 20:24:26 PM

Jodå, UHC531 gick enligt planerna första morgonen, som första buss med kopplingspedal i SL-trafik i området sedan sommaren 2011. Om någon fick den på bild återstår att se.

Att Strömma lyckades få betalt av Arriva var ju bra. Det är ju ingen hemlighet att det inte finns några pengar i E20-avtalet idag, och därför har vi i Rimbo tyvärr inte fått köra en meter RB-ersättning från trafikstarten fram tills denna vecka. Hur Strömma fick trafiken tilldelad av Arriva vet jag inte, men är heller inte direkt intresserad.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 22:29:30 PM
Jodå, UHC531 gick enligt planerna första morgonen, som första buss med kopplingspedal i SL-trafik i området sedan sommaren 2011. Om någon fick den på bild återstår att se.

Att Strömma lyckades få betalt av Arriva var ju bra. Det är ju ingen hemlighet att det inte finns några pengar i E20-avtalet idag, och därför har vi i Rimbo tyvärr inte fått köra en meter RB-ersättning från trafikstarten fram tills denna vecka. Hur Strömma fick trafiken tilldelad av Arriva vet jag inte, men är heller inte direkt intresserad.

Strömma och Arriva verkar ju ha nått ihop, eftersom dom körde på Saltsjöbaneersättningen också.

TageK

Blanda inte äpplen och päron:

Saltsjöbanans olycka var oplanerad.
Förfrågan från tågoperatören gick ut direkt efter olyckan och det enda bussbolaget som kunde garantera beställaren trafik var Strömma Buss.

buskörare

Citat från: TageK skrivet 25 augusti 2014, 20:56:08 PM
Blanda inte äpplen och päron:

Saltsjöbanans olycka var oplanerad.
Förfrågan från tågoperatören gick ut direkt efter olyckan och det enda bussbolaget som kunde garantera beställaren trafik var Strömma Buss.

Det skulle alltså vara en slump att just dessa 2 kört ihop förr?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 25 augusti 2014, 21:05:32 PM
Det skulle alltså vara en slump att just dessa 2 kört ihop förr?

Som Tage skriver är det få företag som har kapaciteten att samordna så stora uppdrag. Strömma och Flygbussarna (inkl bägge bolagens olika samarbetspartners) torde vara två av de få som klarar av sådana omfattande uppdrag på kort varsel.