Normalgolvets och kopplingspedalens återkomst...

Startat av Ersa, 16 augusti 2014, 23:31:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

...i SL-trafiken i Roslagen.

Som tidigare berättat i annan tråd kommer det på måndag morgon att rulla lite mer intressanta fordon på tågersättningen på 28orna mellan Österskär och Galoppfältet. Detta då Arriva kallat in hjälp från externa parter för att själva klara av 21orna och 27orna.
Fridströms ställer upp med tre bussar från ottan, varvid två dock avviker vid åttatiden, och lämnar
lågentré-Vesten kvar med de övriga inhyrda. Det blir inte bara ett återseende för normalgolvet, utan även den helt manuella växellådan som fasades ut från SL-trafiken i Roslagen senast sommaren 2011.

Fotoläge för intresserade.

Joakim Wahlberg

Går dagligen normalgolvsbussar i SL-trafiken, så vad är det tillfälliga? Är det bara Fridströms som kör, eller kör andra också, förstår inte riiiktigt?
Nåja, ska nog försöka få mig tid och SL-kort för resan dit, så mig ser ni nog där! :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Rubrik redigerad. Detta gäller givetvis den norra halvan av länet, där lågbyggt normalgolv numera är det värsta tänkbara brott du kan begå mot landstinget.

Det är Interbus som lyckats få betalt för att köra, och de har i sin tur fått ta in hjälp från andra för att klara av uppdraget. Så det blir nog snarare äkta "höggolv" till skillnad från normalgolv. (Ty höggolv och normalgolv är inte samma sak)

buskörare

Från Galoppfältet går det vissa turer Interbus-bussar på ersättningen. Så ni vet  :)

Bussmicke

Jag kommer efter lunch och tittar till hållplatsen..  :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Fanns en hel del kul att titta på. Ångrar inte att jag åkte ut dit innan eftermiddagsrusningen vid Danderyds sjh.
Tack för detta tips. Tog enstaka bilder på 27B vid Galoppfältet och 27A i Danderyd men inget upphetsande, bara vanliga linjevagnar.
Jag visar här enbart det intressanta, nämligen 28M och 28R.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Äntligen vettiga dest skyltar för turistarna :)/Ulf

Ersa

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 augusti 2014, 15:06:13 PM
Äntligen vettiga dest skyltar för turistarna :)/Ulf

Samt SL-bussarna, då de bägge linjerna 28 dessvärre inte finns inlagda i PC:n (som synes på RNM025). På "Extra tur" i systemet finns idag bara ersättningstrafik mellan Östra station och Hägernäs inlagd.

Vem det är på Arriva eller Strömma som låtit tillverka skyltarna vet jag ej, men jag instämmer att de blev bra! :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2014, 23:26:15 PM
Samt SL-bussarna, då de bägge linjerna 28 dessvärre inte finns inlagda i PC:n (som synes på RNM025). På "Extra tur" i systemet finns idag bara ersättningstrafik mellan Östra station och Hägernäs inlagd.

Vem det är på Arriva eller Strömma som låtit tillverka skyltarna vet jag ej, men jag instämmer att de blev bra! :)

Enligt uppgift är det Fridströms som fått trafiken av Arriva (pga den oplanerade förlängningen då) och i sin tur dom som hyrt in de andra. Vet du om det stämmer?

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 24 augusti 2014, 15:08:04 PM
Enligt uppgift är det Fridströms som fått trafiken av Arriva (pga den oplanerade förlängningen då) och i sin tur dom som hyrt in de andra. Vet du om det stämmer?

Nej, Interbus kör på uppdrag av Arriva. Interbus tar i sin tur in underentreprenörer (bl.a. Fridströms).

Skyltarna har tagits fram av Arriva.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 24 augusti 2014, 15:20:09 PM
Nej, Interbus kör på uppdrag av Arriva. Interbus tar i sin tur in underentreprenörer (bl.a. Fridströms).

Skyltarna har tagits fram av Arriva.

Tänkte nästan att det var så. Tack!!

Ersa

Fridströms har idag bara en egen (ej leasad) SL-buss som går att använda på all slags ersättningstrafik oavsett storoperatör. Eller inte så "bara". Att hitta tre förare per trafikdygn enbart till denna enda buss, vars motor knappt hinner svalna under de få timmarnas nattvila, är det nog tillräckligt mycket arbete med.

När är det sagt att tågen åter ska börja gå till Österskär?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 15:50:34 PM
Fridströms har idag bara en egen (ej leasad) SL-buss som går att använda på all slags ersättningstrafik oavsett storoperatör. Eller inte så "bara". Att hitta tre förare per trafikdygn enbart till denna enda buss, vars motor knappt hinner svalna under de få timmarnas nattvila, är det nog tillräckligt mycket arbete med.

När är det sagt att tågen åter ska börja gå till Österskär?

Har ni inte dessutom 4 Setror (varav en SL målad) och 1 8700 i firman? eller är jag dåligt uppdaterad ?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 augusti 2014, 16:03:36 PM
Har ni inte dessutom 4 Setror (varav en SL målad) och 1 8700 i firman? eller är jag dåligt uppdaterad ?

Jovisst, men i första hand är det ju Vesten med lågentre, dubbla mittdörrar och PC/biljettmaskin som efterfrågas av större operatörer när det gäller ersättningar inom SL-trafiken. De övriga har idag fullt upp med skolkörningarna dagtid och en hel del beställningar kvällar och helger.

UL-Setran är idag firmalackad vit.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2014, 16:08:12 PM
Jovisst, men i första hand är det ju Vesten med lågentre, dubbla mittdörrar och PC/biljettmaskin som efterfrågas av större operatörer när det gäller ersättningar inom SL-trafiken. De övriga har idag fullt upp med skolkörningarna dagtid och en hel del beställningar kvällar och helger.

UL-Setran är idag firmalackad vit.

Det låter ju bra det, bussarna ska rulla så mycket det bara går.