Lämplig hållplats?

Startat av HJP, 04 augusti 2014, 16:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

I dag tog jag en tur med bilen. Bl.a. körde jag till Ekensberg, i Stockholm. På väg därifrån tvingades jag stanna, för att invänta en mötande buss på linje 133, som stod vid hållplatsen Mörtviken (f.d. Ekensberg). Hållplatsen var belägen i ett avsmalnat parti av vägen. Sällskapet med barnvagn, hade stigit av bussen, och hunnit en bit innan den lämnade hållplatsen. Jag hann precis få upp kameran, för att ta en bild genom vindrutan. Lite ironiskt, har jag företräde, vid möte  ;)
Hur lämpligt är det att placera en hållplats på det sättet?

Lars-Håkan_E

Orsaken är att man ska undvika hinder i form av typ parkerade bilar, förbättra tillgängligheten och få ner hastigheten på privatbilister, en s.k Timglashållplats.

En stopphållplats är utformad så att trafiken bromsas upp eller stannar när
en skymmande buss står på hållplatsen. Den ökar dessutom tillgängligheten
för funktionshindrade och andra busstrafikanter. Busstrafiken får ökad prioritet
i gatusystemet.
I VGU:s avsnitt "Utformning, egenskaper och rekommendationer" finns
mycket att läsa om stopphållplatser (de två första hållplatstyperna). En
dubbel stopphållplats (timglashållplats) bör t.ex. vara 3,25 meter bred.
Hållplatstypen kan bara användas i tätort, men ger där god trafiksäkerhet
och bra framkomlighet för bussen. Den gör det också möjligt för bussar att
ansluta väl till höga plattformar. Men stopphållplatser bör inte anläggas
i brant lutning eller många efter varandra längs ett trafikstråk

Nico

Det här tas även upp i SL:s Ribuss (Riktlinjer buss) som i sin tur baseras på VGU:s skrivvningar, men som i vissa fall är mera anpassat till Storstockholms förhållanden. Gällande version är från 2008, men en uppdaterad är aviserad. I avsnitt 4.9.1 på sid. 17 så tas timglashållplats (a.k.a. dubbel stopphållplats) upp. Kommunerna och andra väghållare i Stockholms län ser oftast till både VGU och Ribuss vid olika typer av arbeten som rör busstrafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Samma typ av hållplats byggdes vid Ekebyholmsskolan utanför Rimbo, efter flera incidenter där avstigande skolbarn hållit på att bli överkörda av bilister, trots att SL-bussarna på linje 648 på den tiden (under Keolisavtalet) använde tända skolskyltar.
Efter att timglashållplatsen byggts klart fick man veckorna efteråt dessutom bygga bilhinder på skolans gångvägar, då bilister istället körde på dem, på trottoarer samt tvärs över skolgården för att kunna tränga sig förbi den stillastående bussen...

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2014, 18:46:57 PM
Samma typ av hållplats byggdes vid Ekebyholmsskolan utanför Rimbo, efter flera incidenter där avstigande skolbarn hållit på att bli överkörda av bilister, trots att SL-bussarna på linje 648 på den tiden (under Keolisavtalet) använde tända skolskyltar.
Efter att timglashållplatsen byggts klart fick man veckorna efteråt dessutom bygga bilhinder på skolans gångvägar, då bilister istället körde på dem, på trottoarer samt tvärs över skolgården för att kunna tränga sig förbi den stillastående bussen...

Ja det kan ju vara svårt att kunna vänta bakom bussen efter att man skjutsat sin son eller dotter till skolan :-)

HJP

Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2014, 18:19:43 PM
Det här tas även upp i SL:s Ribuss (Riktlinjer buss) som i sin tur baseras på VGU:s skrivvningar, men som i vissa fall är mera anpassat till Storstockholms förhållanden. Gällande version är från 2008, men en uppdaterad är aviserad. I avsnitt 4.9.1 på sid. 17 så tas timglashållplats (a.k.a. dubbel stopphållplats) upp. Kommunerna och andra väghållare i Stockholms län ser oftast till både VGU och Ribuss vid olika typer av arbeten som rör busstrafik.
Tack! Avsnitt 4.9.1 beskriver precis vad jag frågade efter.

Fikman

Timglashållplatser är ett betydligt bättre alternativ att få ner hastigheten än vanliga fartgupp, borde användas mer i tätortsmiljö än den gör

Ersa

Vid skolor, ja.
Men på större trafikleder utan att behovet finns, nej. Man bör nog vara försiktig med att hindra all bakomvarande trafik med bussar bara för skojs skull, om man vill slippa vansinnesomkörningar före och efter timglaset.

Affe/Märsta

Dom här hållplatserna är väldigt vanliga i Märsta ,Upplands-Väsby och Sigtuna.
Vid flera platser har vi sådana på starthållplatsen så då får man vänta med att köra
fram till det är dags för avgång.
Hur kul är det för passagerarna vid kallt eller regnigt väder.
Kundservice.

Affe Märsta/
Affe Märsta.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2014, 12:00:50 PM
Vid skolor, ja.
Men på större trafikleder utan att behovet finns, nej. Man bör nog vara försiktig med att hindra all bakomvarande trafik med bussar bara för skojs skull, om man vill slippa vansinnesomkörningar före och efter timglaset.

Ja och dessutom leder ju det till köbildning även för bakomvarande bussar så det är ju inte bara några personbilar som drabbas. Dessutom ökade utsläpp och minskad total kapacitet på vägen.

Nico

Det finns även riktlinjer för när och hur man använder sig av denna hållplatstyp. Grundkriterierna är att det helst ska vara gator med en maxhastighet på 30 km/h samt att det inte bör vara alltför många fordonsrörelser per dygn på avsnittet.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Denna typ av hpl gillar jag inte .. vi har fått en sån i Målsryd vid kyrkan och varje gång man stannar där blir det rätt fort köer åt båda håll och ofta ser jag irritation hos bilister som måste stanna och vänta ..   ser bilister att bussen är på väg så gasar de på som 17 för att hinna före  hur bra är det med en bil i full fart förbi en sån hpl ??  För att inte tala om onödiga avgasutsläpp .. För oss som kör ser jag ingen större fördel med dessa hpl  enda fördel är att  man slipper vänta på att bli utsläppt  ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 04:32:34 AM
Denna typ av hpl gillar jag inte .. vi har fått en sån i Målsryd vid kyrkan och varje gång man stannar där blir det rätt fort köer åt båda håll och ofta ser jag irritation hos bilister som måste stanna och vänta ..   ser bilister att bussen är på väg så gasar de på som 17 för att hinna före  hur bra är det med en bil i full fart förbi en sån hpl ??  För att inte tala om onödiga avgasutsläpp .. För oss som kör ser jag ingen större fördel med dessa hpl  enda fördel är att  man slipper vänta på att bli utsläppt  ..
Instämmer helt, det skapar ju knappast någon positiv stämning i trafiken när bussar står så att de hindrar övrig trafik från att komma fram. Utryckningsfordon, ska de stå och vänta under tiden "Fru Svensson" tar sig ur bussen med sin rullator?

Ersa

Som sagt: Vid snabba avsläpp på skolor där barnen måste korsa 30-vägen är dessa hållplatser helt perfekta, då det idag inte finns nån laglig väg att hindra bilister från att köra om skolbussar (jmf skolbussarna med röda stoppljus i USA).
Visst kan man försöka lära barn att inte springa ut framför bussen, men det kommer aldrig att funka i längden. Bättre att hela busslasten barn snabbt kan ta sig säkert över vägen, och att bussen därefter kan rulla vidare.

Däremot håller jag med om att dylika hållplatslösningar inte bör finnas på andra ställen än just vid grundskolor.

Anders Noren

Citat från: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 13:00:38 PM
Instämmer helt, det skapar ju knappast någon positiv stämning i trafiken när bussar står så att de hindrar övrig trafik från att komma fram. Utryckningsfordon, ska de stå och vänta under tiden "Fru Svensson" tar sig ur bussen med sin rullator?

Timglashållplatser byggs inte i det s.k. primära utryckningsvägnätet. I övrigt så är en person i en bil inte mer värd än en person i en buss, även om våra städer till stor del är uppbyggda enligt den normen.