Lämplig hållplats?

Startat av HJP, 04 augusti 2014, 16:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 12 augusti 2014, 13:30:37 PM
Däremot håller jag med om att dylika hållplatslösningar inte bör finnas på andra ställen än just vid grundskolor.
Men nu är ju verkligheten den att dessa hållplatser inte på långa vägar enbart finns vid skolor så det är verkligen hög tid att avveckla dumheterna.

zjbus

Citat från: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 13:31:58 PM
Timglashållplatser byggs inte i det s.k. primära utryckningsvägnätet. I övrigt så är en person i en bil inte mer värd än en person i en buss, även om våra städer till stor del är uppbyggda enligt den normen.
Utryckningsfordon kan naturligtvis köra vilken väg som helst beroende på utryckningen i fråga. De som kör dessa fordon ska väl inte behöva planera hela sin kör rutt efter om de kommer att passera några idiotiskt placerade hållplatser där det kan tänkas att det står bussar och hindrar framkomligheten.
Jag har absolut inte framfört att personer skulle ha olika värden beroende på hur de tar sig fram i trafiken, långt i från alla skolbarn åker med buss som stannar vid dessa hållplatser (där de finns vid skolor) många åker bil, cyklar etc. Menar du att våra städer är uppbyggda enligt någon norm som värderar skolbarn som åker med sina föräldrar högre än de som åker buss till skolan?

Anders Noren

Citat från: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 15:13:41 PM
Utryckningsfordon kan naturligtvis köra vilken väg som helst beroende på utryckningen i fråga. De som kör dessa fordon ska väl inte behöva planera hela sin kör rutt efter om de kommer att passera några idiotiskt placerade hållplatser där det kan tänkas att det står bussar och hindrar framkomligheten.
Jag har absolut inte framfört att personer skulle ha olika värden beroende på hur de tar sig fram i trafiken, långt i från alla skolbarn åker med buss som stannar vid dessa hållplatser (där de finns vid skolor) många åker bil, cyklar etc. Menar du att våra städer är uppbyggda enligt någon norm som värderar skolbarn som åker med sina föräldrar högre än de som åker buss till skolan?

Men nu kör inte utryckningsfordon vilken väg som helst utan använder det primära utryckningsvägnätet. Det är alltså en term inom samhällsplaneringen med en specifik betydelse.

Och ja, städerna är uppbyggda så att det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme, dvs. är högst prioriterat. Det är därför folk blir så förbannade när man väljer att prioritera ett mindre utrymmeskrävande transportsätt, till exempel genom hållplatslösningar som innebär att ett fåtal resenärer i bilar måste vänta i stället för att ett stort antal resenärer i bussen måste vänta. Det går emot den invanda föreställningen att bilen är viktigast.

zjbus

Citat från: Anders Noren skrivet 12 augusti 2014, 16:17:01 PM
Men nu kör inte utryckningsfordon vilken väg som helst utan använder det primära utryckningsvägnätet. Det är alltså en term inom samhällsplaneringen med en specifik betydelse.

Och ja, städerna är uppbyggda så att det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme, dvs. är högst prioriterat. Det är därför folk blir så förbannade när man väljer att prioritera ett mindre utrymmeskrävande transportsätt, till exempel genom hållplatslösningar som innebär att ett fåtal resenärer i bilar måste vänta i stället för att ett stort antal resenärer i bussen måste vänta. Det går emot den invanda föreställningen att bilen är viktigast.
Så händelser som kräver utryckning av något slag utanför det primära utryckningsvägnätet hur löses de menar du?
Det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme skriver du, bussen alltså och ett mindre utrymmeskrävande transportsätt är ju då bilar men på vilket sätt blir bilister prioriterade genom att placera hållplatser så att bussar hindrar övrig trafik att komma fram? Och på vilket sätt menar du att bussresenärer måste vänta på övrig trafik när hållplatserna är placerade på tradionellt vettigt vis?

Anders Noren

Citat från: zjbus skrivet 12 augusti 2014, 16:45:46 PM
Så händelser som kräver utryckning av något slag utanför det primära utryckningsvägnätet hur löses de menar du?
Det mest utrymmeskrävande transportsättet får mest utrymme skriver du, bussen alltså och ett mindre utrymmeskrävande transportsätt är ju då bilar men på vilket sätt blir bilister prioriterade genom att placera hållplatser så att bussar hindrar övrig trafik att komma fram? Och på vilket sätt menar du att bussresenärer måste vänta på övrig trafik när hållplatserna är placerade på tradionellt vettigt vis?

Ähum. Bilen är det mest utrymmeskrävande transportsättet.

MrBrave

Tycker denna hållplatslösning är suverän. Bor själv i en kommun där det finns en stor mängd hållplatser av denna typ. Säkerheten runt hållplatsen har höjts och bussarna kan snabbare kom igång från hållplatsen. Bilisterna vet om hållplatserna och väljer att köra på genomfartslederna istället för genom bostadsområdena. Utryckningsfordon har nog större problem under utryckningskörning än en en buss vid en timglashållplats. Bussföraren hör ju ofta i god tid att ett utryckningsfordon är på väg och kan då anpassa sin körning

Ted Selander

En redan nedlagd timglashållplats återfinns på Sjövägen i Solna. Linje 505 har fått en ny sträckning via nyanlagda gator.