Ersättningstrafiken grön linje 11-27/7

Startat av bussus, 11 juli 2014, 17:44:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: a32 skrivet 12 juli 2014, 16:51:20 PM
Enligt SL är det platsbrist i Alvik som är anledningen.

Skitsnack SL,  det  har alltid körts Ersättningstrafik i bussterminalen förr när tunnelbanan varit avstängd.  Det har jag mängder av bilder på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 juli 2014, 16:28:15 PM
Hur har man tänkt här egentligen?  Är det p,ga platsbrist i Alviksterminalen man har valt att köra från Thorildsplan?

Kunder från Västerort som tänkt byta till Tvärbanan norr eller söderut får nu åka till Thorildsplan sedan och tillbaka västerut, det kostar ju också både bussar o förare att köra på detta sätt.

För Tvärbaneresenärerna är väl problemen inte särskilt stora? För resenärer mot Liljeholmen och Sickla: Kliv av vid Stora Mossen (där stannar väl bussen?) och en kort uppfriskande promenad till Alvik. Stannar inte också 110 och 112 i närheten?

Resenärer mot Ulvsunda, Sumpan och Solna: Kan man ta sig till Brommaplan - tag buss 509! Hyfsat nära till hållplatserna Johannesfred, Solna Business Park och Solna C. Körs parallellt med spårvagnen sträckan N. Ulvsunda - Sundbybergs centrum.

a32

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2014, 19:31:11 PM
Skitsnack SL,  det  har alltid körts Ersättningstrafik i bussterminalen förr när tunnelbanan varit avstängd.  Det har jag mängder av bilder på.

Platsbrist och pga av trafiksituationen i Alvik enligt SL

Tvärbanans ersättningsbuss 22 A går från Vidängsvägen i Alvik till Solna C.
Buss 110 och 112 är oförändrade
Bussar från Brommaplan går bra att ta mot Sumpan /Solna
Så det finns alternativ bara man stannar upp och tänker efter lite.

Anders Lundén

1   RJJ562   MAN A23 Lion´s City G   2008   Blå
            
            
4   UPG545   MAN A23   2004   Orange
5   UPG570   MAN A23   2004   Blå
6   UPG575   MAN A23   2004   Orange
7   UPG580   MAN A23   2004   Orange
8   RJS175   MAN A23 Lion´s City G   2008   Blå
9   XWA480   MAN A23 Lion´s City G   2008   Blå
            
11   XJA816     MAN A23 Lion´s City G   2005   Blå
12   XJA830   MAN A23 Lion´s City G   2005   Blå
            
            
15   XSJ303   Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF    2008   Västblå
16   UTA731   Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE   2004   Ö-traf Vit
17   UTA716   Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE   2004   Ö-traf Vit
18   UTA691   Volvo B9SA-55/Säffle 8500LE   2004   Ö-traf Vit
19   TNN577   Scania L94UB6x2/Lahti Scala   2003   Gul
            
?   UPG245   MAN A23   2004   Orange
?   TNN568   Scania L94UB6x2/Lahti Scala   2003   Gul
?   UAZ723   MAN A23 Lion´s City G   2008   Blå
?   XXD536   MAN A23 Lion´s City G   2008   Blå
?   XRL107   Volvo B9SLA-55/Säffle 7500LF    2006   Västblå

Komplettera gärna :)
Anders

Bussmupp

Citat från: Anders Lundén skrivet 12 juli 2014, 21:34:11 PM
Komplettera gärna :)
Anders

2 UAZ723
10 XXD536
14 XRL107

Det kunde jag komplettera iaf. Var också ute och åkte/fotade lite.

Nico

Var ute och tittade som hastigast igår och det verkade flyta på bra. Får även säga att det var en mängd snygga bilder så cudos till alla fotografer. Även tur att man fått fatt på andra bussar (hörde bara i förbifarten tidigare under säsongen att man tänkte ha turistbussar) som passar bättre för denna typ av trafik. Just kollektivtrafikbussar för ersättning är annars en klar bristvara.


Citat från: a32 skrivet 12 juli 2014, 16:51:20 PMEnligt SL är det platsbrist i Alvik som är anledningen. Men jag trodde i min enfald att man skulle använda sig av nattbusshållplatsen mot stan utanför Statoil vid Alviksplan så att resenärer väster i från kunde komma ner till Alvik, kanske den ligger för nära brobyggarna eller så?

Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2014, 19:31:11 PMSkitsnack SL,  det  har alltid körts Ersättningstrafik i bussterminalen förr när tunnelbanan varit avstängd.  Det har jag mängder av bilder på.

Saker och ting förändras över tid. Vad gäller Alviksterminalen som den ser ut idag (efter ombyggnaden för en del år sedan) så är den för trång för dagens ordinarie trafik. Trots att den frekventeras av så få linjer att man inte ens behöver göra en terminalkarta (enligt de riktlinjer som finns) så har man har ju flera gånger varit nära ett skyddsstopp. Hela området i övrigt är även det väldigt trångt (finns ju inget direkt utrymme att användas som bussmagasin osv.) så jag kan därför förstå både att man inte ville använda Alvik som ändhållplats för ersättningstrafiken eller ens gå ned där.

Sedan är det skillnad på att gå ned vid ett tillfälligt stopp med en buss i taget och med flera bussar under en längre planerad avstängning. Håller med om att det däremot ter sig lite märkligt att man (då det ändå körs till Thorildsplan) inte använt 198:s hållplatser vid Alviksplan. Visserligen kanske de inte är helt lämpliga att trafikera dagtid, men med lite anpassning så hade det nog fungerat ändå.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Alviksterminalen måste ju vara en av de sämsta projekteringar man gjort på många år, men varför inte tänka lite längre och använda Vidängsvägen, där kan man lossa två ledbussar samtidigt och det är ju faktiskt sommar och kortare rusning.

Nico

Tar ju en hel del tid att ta sig dit och därifrån. Sedan har det tyvärr blivit svårare och svårare att få med kommunerna/väghållarna på olika typer av särlösningar. Det brukar vara väldigt besvärligt att få med dem på noterna vad gäller tillfälliga p-förbud, få till eventuella 'asfaltslimpor' för att kanske tillfälligt göra en refug överkörningsbar, flytta lite skyltar osv.

Vad gäller Alviksterminalen så är den numera dessutom privatägd (ägs av fastighetsägaren för Alviks torg) och det är inte enkelt att göra något alls där numera. Även detta är ett fenomen (och ett problem) som lär komma än mer på sikt. Just bussterminalerna i Storstockholm är lite av ett sorgebarn rent allmänt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Göran B

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 juli 2014, 10:17:32 AM
Alviksterminalen måste ju vara en av de sämsta projekteringar man gjort på många år, men varför inte tänka lite längre och använda Vidängsvägen, där kan man lossa två ledbussar samtidigt och det är ju faktiskt sommar och kortare rusning.

Vidängsvägen uppe i backen är ju upptagen av ersättningstrafiken för Tvärbanan. Men man kunde ha använt utrymmet under tunnelbanan. Det var kanske det du tänkte på?

Att man inte vill använda Alviksterminalen förstår jag. Den sväljer ju knappt ordinarie trafik, i synnerhet inte nu när det pågår en del byggjobb i dess närhet (eller är man klara med dom?).
Att klämma in en ledbuss var tredje minut skulle inte ha funkat.


Göran B

Nu är vi nog på gränsen till vad som hör hemma i detta forum...
I dag hade situationen i Alvik förbättrats något:
1) nordgående plattform avstängd med plastband
2) en MTR-person fanns på sydgående plattform som informatör
3) några skyltar utformade enligt SLs senaste designprogram, undras vad de fick betala för detta  :P


Lars-Håkan_E

Citat från: Göran B skrivet 13 juli 2014, 22:00:35 PM
Vidängsvägen uppe i backen är ju upptagen av ersättningstrafiken för Tvärbanan. Men man kunde ha använt utrymmet under tunnelbanan. Det var kanske det du tänkte på?


Japp

Kvarne

Intressant att SL anger platsbrist i Alviksterminalen. Minns när Keolis(Dåvarande Busslink) körde ersättning på en del av denna sträcka och då trafikerades Alvik utan vad jag hörde problem. Man använde sig av Scania CN113-ledbussar(69xx) vid det tillfället....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

Det var sannolikt på den gamla terminalen. Den nya blev trängre. Sedan beror det väl även på omfattningen av ersättningstrafiken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

5783

Bara en del av bussarna verkar kunna skyltas upp. Andra har en fast skyltning där det står "Ersätter gröna linjen". Ser väldigt dåligt ut.

Nico

Samma sak gäller många av de vagnar som Arriva kör på Tvärbanan. I det fallet handlar det sannolikt om att vagnarna inte lyckats ladda ned programpaketet, men i fallet med T-baneersättningen så handlar det väl om att bussarna inte har BussPC och således inte kan ladda ned tjänster, destinationer mm. via WLAN som ordinarie SL-vagnar gör. Visserligen går det sannolikt (i alla fall på en del vagnar) att lägga in enskilda destionationer med separat uppkoppling, men frågan är väl om SL betalat för det eller om de inhyrda åkerierna brytt sig?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman