Ersättningstrafiken grön linje 11-27/7

Startat av bussus, 11 juli 2014, 17:44:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussus

Nån som ska ut o ta bilder på bussarna som körs mellan Thorildsplan och Åkeshov av Westin Buss med start ikväll kl 22?

a32

Vi får väl se om bussförarna vågar/orkar stå på sig och inte släpper av folk vid Alvik när dom eventuellt måste stanna för rött ljus etc, nu när inte ersättningsbussarna stannar vid Alvik respektive Kristineberg.
Jag tror att en hel del väljer att gå av vid Stora Mossen och går de sista 10-15 minuterna ner till Alvik och Tvärbanan samt de andra bussarna.
I går kväll målade man i de tillfälliga busskörfälten mellan Åkeshov och Alvik och idag satt skyltningen uppe från respektive station ner mot busshållplatserna.

Nico

Tja, det mesta kommer väl att köras med turistbussar och då är det inte direkt vare sig lämpligt eller smidigt att försöka att släppa av folk mitt i trafiken. Det finns ju inte heller så mycket till lämpliga gångvägar i direkt anslutning till korsningarna här. Tror nog att de flesta förarna tar med det i beräkningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Idag fick jag ett mail med bilder på några av de bussar som ska gå på ersättningstrafiken. De bussar som går att identifiera är följande:

UTA691 (Volvo B9S, Bliva Buss i Sverige)
XSJ303 (Volvo B9S, Terminal G)
XXD536 (MAN A23, Westin Buss)
RJJ562 (MAN A23, Westin Buss)
RJS175 (MAN A23, Westin Buss)
TNN577 (Scania Scala, Westin Buss)
En till Scala vars registreringsnummer inte syns.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Göran B

Tog just en snabb titt i Abrahamsberg. Ca 10 bussar hann passera. Alla ledbussar för lokaltrafik, dvs inga turistbussar. Mest Västtrafik, någon Östgötatrafiken och en knallorange stadsbuss jag inte kunde identifiera.

Bussmupp

Tja, jag har många dagar utan något planerat, så... Åkeshov, here i come!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran B skrivet 11 juli 2014, 22:53:09 PM
Tog just en snabb titt i Abrahamsberg. Ca 10 bussar hann passera. Alla ledbussar för lokaltrafik, dvs inga turistbussar. Mest Västtrafik, någon Östgötatrafiken och en knallorange stadsbuss jag inte kunde identifiera.

Det du sett är antagligen två Volvo B9S, som från början rullade i Östergötland men sedan såldes och lackerades om i Västtrafiks färger av Terminal G. Dessa har i sin tur sålt dem till Busline i Sweden i Tumba som behållit Västtrafiks lackering. Bussarna är TLD631 (fd Ringarums) och UTA751 (fd Lingmerths). En knallorange stadsbuss låter som om man lånat in en ledbuss från Karlstad, alltså tillhörig Förenade Buss. Antalet ledbussar som används i stadstrafiken i Karlstad nu under juli är rätt begränsat.

Vi får väl hoppas på bilder.

Fredde

Gällande den i orange kostym, så tror även jag att det är Karlstad. För någon vecka sen stod nämligen 5-6 st fd Göteborgare, som sedan gick till Karlstad, hos MAN i Lindvreten. Har dock inte lagt tid på att kolla varför de är tillbaka dit igen.

Göran B

En orange är UPG545. Känns inte som Karlstadbussar, men jag kan ha fel. Västtrafikbussarna är betydligt fler än två. / hälsning från Kirin sushi Brommaplan

XJA830 är en Västtrafikmålad buss

Jo

Citat från: Göran B skrivet 12 juli 2014, 12:19:28 PM
En orange är UPG545. Känns inte som Karlstadbussar, men jag kan ha fel. Västtrafikbussarna är betydligt fler än två. / hälsning från Kirin sushi Brommaplan

XJA830 är en Västtrafikmålad buss

Förvärvad 2014-07-09 av Westin buss. Verkar som att Förenade buss förvärvade den för ungefär ett år sedan. Dock kanske registreringen på Westin bara är tillfällig med tanke på trafiktillstånd mm?

Göran B

Det är alltså Karlstadbussar som går i ersättningstrafiken. De är helt strippade på dekaler och andra kännetecken.

a32

Passade på att fota lite hos en bekant i dag.....

Måste säga att MTR verkar strunta i att se till att ha informationsvärdar i Alvik för de resenärer som nu "glömde" kliva av i Thorildsplan för bytet till ersättningsbussarna mot Åkeshov.
I Alvik så fick Arrivas värdar jobba åt MTR med att hänvisa arga/sura/gnälliga/glömska resenärer tillbaka till tunnelbanan för att sen åka tillbaka till Thorildsplan för bussen skull.
Dock ett smart drag av MTR som slipper betala och tillsätta egen personal för att hänvisa resenärer när man vet att Arriva har sina egna i Alvik för Tvärbanans skull.

Göran B

Instämmer om avsaknad av värdar i Alvik.  Många turister som skulle till Drottningholm var helt förvirrade. Jag gjorde en insats på engelska, tyska och japanska. Såväl tyskar som japaner skickade jag med 12:an till Nockeby för promenad eller buss över broarna till Drottnngholm.

Lars-Håkan_E

Hur har man tänkt här egentligen?  Är det p,ga platsbrist i Alviksterminalen man har valt att köra från Thorildsplan?

Kunder från Västerort som tänkt byta till Tvärbanan norr eller söderut får nu åka till Thorildsplan sedan och tillbaka västerut, det kostar ju också både bussar o förare att köra på detta sätt.

a32

Enligt SL är det platsbrist i Alvik som är anledningen.
Men jag trodde i min enfald att man skulle använda sig av nattbusshållplatsen mot stan utanför Statoil vid Alviksplan så att resenärer väster i från kunde komma ner till Alvik, kanske den ligger för nära brobyggarna eller så?

Tvärbanan trafikerar Alvik-Gröndalsrampen-Alvik under sommaren fram till 17/8, all övrig trafik på tvärbanan är inställd.
Nockebybanan går som sommartrafik.