Huvudmeny

Vega vs 8900

Startat av Mackan87, 19 mars 2014, 15:10:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mackan87

Hej!
Helt ny på detta forum, så ber om ursäkt om detta hamnar i fel forumdel.
Heter Marcus och kört buss några år i Västerbotten. Kör främst intercitybussar.

Nu till min fråga, jag är rätt nyfiken på omdömen om Volvo 8900, främst 4x2, vad tycker ni? Passagerarkapacitet? Väghållning? Ljudnivån? Kända problem? Osv?
Är det en bättre eller sämre buss än min favoritmodell Carrus Vega 4x2?


CW66

Men det är ju helt omöjligt att göra en sådan jämförelse.

Vi pratar om en modell som är aktuell idag 2012, och en modell som var aktuell för 10 år sen.

Klart det hänt en hel del i utvecklingen, och skall du jämföra måste du göra det med en 10 år gammal modell, respektive en som rullar och är aktuell idag - inte ställa dom två mot varandra....

John P

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 19 mars 2014, 19:20:50 PM
Men det är ju helt omöjligt att göra en sådan jämförelse.

Vi pratar om en modell som är aktuell idag 2012, och en modell som var aktuell för 10 år sen.

Klart det hänt en hel del i utvecklingen, och skall du jämföra måste du göra det med en 10 år gammal modell, respektive en som rullar och är aktuell idag - inte ställa dom två mot varandra....

Visst, det blir lite som att jämföra äpplen och päron....
Jag vill nog ändå påstå att man kan jämföra vissa saker  ändå som t.ex förarplatsens utformning, men man bör givetvis ha i åtanke att det skiljer över 10 år mellan modellerna.
Ett exempel är Volvos instrumentpaneler, I Trollhättan har vi  Volvo 8500 från 02-03 med en typ av instrumentpanel och nyare 8500 och 8900 med en annan variant med knappar på två "burkar " på vardera sidan om ratten kallas "satelliter"  i  förarmanualen. Den tidigare varianten gillar jag bäst, den stora nackdelen är dock regleringen av panelen eftersom den är väldigt tung och man måste trycka på en knapp först och hålla hårt i ratten med andra handen, eller flytta vänster handen snabbt som sjutton...  ( sedan drar/ trycker man ratten  i den position man vill ha den, instrumentpanelen vinklas med ratten.)
När det gäller  den nyare panelen är grundtanken bra, den är lätt och smidig och man har knapparna nära till hands. Den stora nackdelen är att t.ex komradio och en del annat ofta hamnar lite svåråtkomligt.
En nackdel med 8900 jämfört med Vega (och även andra föregångare) är att 8900 har väldigt mycket plast i karossen, när en buss med kaross i plåt blir skadad kan man ju kanske banka ut plåten igen, är det plast är det nog svårare att åtgärda utan måste nog bytas ut, fördelen är förstås att plast är lättare och att bränsleförbrukningen förhoppningsvis då blir mindre. Vid garage med mycket skador kan nog reparationskostnaderna däremot bli högre med bussar med mycket plast i karossen.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Mackan87

John P, det är exakt såna jämförelser jag var ute efter. Alltså helt ovetenskapliga sådana. Givetvis har mycket ändrats på tio år, och det är vad jag är ute efter - vad tycker ni andra förare har blivit bättre och vad har blivit sämre jämfört med förr. 8900 är antagligen en lättare buss, plasten och aluminium, så då kanske den upplevs mer instabil på vinterväglag? Helt personliga ovetenskapliga upplevelser om nämnda bussmodeller.

Mackan87

Om jag själv jämför två modeller jag ofta kör, vega och 8700.
Vegan känns rent generellt stabilare på vägen, och min upplevelse är att vega har mindre skrammel och vindbrus.
8700 är piggare motor i, är nog enda fördelen jag kommer på.

Givetvis spelar skicket in väldigt mycket då årsmodeller skiljer. Men eftersom jag kört flertal olika av modellerna får man ändå en något så när uppfattning om bättre/sämre. Återigen, högst personlig åsikt.

Vega
+ Stabilitet
+ Pålitlig
+ Bra instrumentering, "lätt nå allt o hitta"
+ Bra sikt sidorutor "döda vinkeln"
- Lite slö motor för 13m buss. Men så var det förr :)

8700
+ Snygg design på buss
+ Snabb öppna/stänga dörrar
+ Pigg i motor och låda
- Elfel
- Dålig sikt i döda vinkeln, sidorutan för långt fram.
- Nedre sidoruta mitt i sidospegeln
- Rörig instrumentering då det är blandat data med vanliga knappar

Mackan87

På pappret är 8700 säkert bättre än Vega, men i praktiken tycker jag Vegan är bättre och blir mitt förstahandsval..

nåväl nog om det. Vad har ni mer för erfarenheter av 8900?

yngrot

Vega  är i mitt tycket mycket bättre än 8900   den är dels för plastig och liten förarplats med  en grind som är för låg och inte heller täcker trapsteget till förarplatsen=kalldrag vintertid ..Värmen i 8900  är inte i samma klass som en vega eller för den delen 8700  som verkligen blir varm och skön 8700  är betydligt mer välbyggd än både 8500 och 8900 . Är ju bedrövligt Volvo bygger en sån dålig buss som 8900 .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mackan87

Okey ja kalldrag och dålig värme lät ju mindre bra :/

bisquit

Finns det någon tillverkare idag, som bygger en bra regiontrafikbuss av god kvalitet?
Nej bussarna byggda på 90-talet var moderna och ändå gediget byggda.. Så all heder åt Carrus Vega, Carrus Fifty. Å Säffle 2000 m.fl.

Lars-Håkan_E

Citat från: bisquit skrivet 22 mars 2014, 07:39:49 AM
Finns det någon tillverkare idag, som bygger en bra regiontrafikbuss av god kvalitet?
Nej bussarna byggda på 90-talet var moderna och ändå gediget byggda.. Så all heder åt Carrus Vega, Carrus Fifty. Å Säffle 2000 m.fl.

Det beror ju på vad man menar med regiontrafikbuss, normalgolv eller lågentré/låggolv.

Normalgolvsbussar för regiontrafik finns det ju flertal tillverkare av som bygger gedigna bussar med kvalité, det är när man ska ha bussar för ren lokaltrafik som sedan används även i regiontrafik som problemen uppstår.

Ersa

Både Carrus Vega och i viss mån även Scania MaxCi var lågentrébussar som med fördel kunde användas långt utanför tätorterna utan att man hörde en massa skrammel och upplevde färden som speciellt stötig. För 12 år sedan tyckte jag inte att det var några som helst bekymmer att köra (då nya) Vegor på sex mil långa landsbygdslinjer. Inte heller var det på något vis obekvämt eller besvärligt att tomköra en CN113 eller MaxCi i 90 km/t i över 10 mil på vanlig landsväg.

Sådana turer vill jag helst undvika med dagens nybyggen till lågentrébussar.

P.Ek

Som resenär tycker jag att 8500 och 8900 är helt ok, om inte väldigt sköna att åka i. Åker mycket hellre i dessa än i en Omnilink eller MAN.

bilomnibussen

På min arbetsplats finns ett antal 8500 från 2009 och en 8900 som är ett par år gammal. Den sistnämnda har på papperet svagare motor men det märker man inte. Däremot är karosskvaliteten försämrad på 8900. Den verkar genomgående enklare. Trång förarplats, stolen går inte att skjuta tillbaka tillräckligt, vänster backspegel fick flyttas ut något så man nu har en siktspringa mellan spegeln och karossen, vissa plastluckor blåste upp under färd, vissa ljud hörs i karossen. Dessutom tycks det vara helt omöjligt att få framvagnen i balans men problemet känns igen från äldre 8500. De tidiga 8500 som Busslink i Örebro hade, var fullständigt bedrövliga och slog igenom i fjädringen fram för ingenting, samt hade en ålande gång på vägen. De från 2009 är betydligt mycket bättre än dessa äldre. Vi har också några 8700 lågentré och de går som skott men har nu passerat 50.000 mil. Vissa kollegor föredrar dessa framför alla de andra.
Mvh Jan G

Mackan87

Tack allihopa för era tankar och åsikter! Alltid kul med jämförelser! :)
Volvokaravanen kommer till Wist nästa månad, ska bli kul känna på 8900 i verkligheten då. Alltid spännande med nya grejer, men mest troligt står jag nog fast vid "det var bättre förr" ;)

Gonatt allihopa! Imorrn blir det Vega några timmar!

Björn Ax

Det man måste tänka på är att allt i dagens läge handlar om att spara på miljön. Då menar jag precis allt.

Det ska göras fordon som sparar på bränsle, på slitdelar och allt som kan behöva bytas under ett fordons livstid. Tyvärr hamnar man då i ett läge där fordonen blir skramligare och "sämre" som vissa säger. Det är lättare att framställa en plastdel än plåtdelar. Framförallt lättare delar.

Det är som dom säger i ett avsnitt på Top Gear när dom testar en Alfa Romeo som är väldigt plastig och rent ut sagt en B-produkt i vissa avseenden. Det är så fordonen kommer se ut i framtiden mer och mer just för att spara vikt och spara bränsle.