Huvudmeny

Vega vs 8900

Startat av Mackan87, 19 mars 2014, 15:10:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Att använda plast i stället för aluminiumplåt är väl som valet mellan pest eller kolera när det gäller miljön. En buss skulle utan vidare kunna användas i 30 år om den optimerades för utbyte av motor+drivlina någon gång under tiden. GDG var först med plastklädda karosser och de höll föralldel men var inga höjdare.
Mvh Jan G

Ersa

En annan sak som vore bra för miljön torde också kunna vara att bygga rejäla bussar som håller i 30-40 år, och som man under denna tid kan byta ut en massa komponenter på. Ungefär som Routemasters i London.
Idag verkar vi dessvärre vara fast i slit-och-släng-mentaliteten, och anser att missköta ett fordon i 10 år för att därefter skrota ut och tillverka nytt är det enda miljötänket som existerar.
Vi kallar t.ex zonerna i innerstäderna för "miljözoner", men sätter dem efter fordonets årsmodell, och inte motorns tillverkningsår/miljöklassning. Vi tillverkar "renare" motorer som utvecklar mindre mängd avgaser samt värme, och som kräver att en dieselvärmare måste gå hela tiden för att värma upp motorn. Men man mäter inte utsläppen från dieselvärmaren när man mäter hela fordonets utsläpp(!)

Det är absolut inget fel med miljötänk. Men då ska det vara miljötänk på riktigt, och inte något politiskt bluffande för allmänheten som inte stämmer fullt ut, och som inte hjälper miljön nämnvärt.

Så... var får jag tag i en totalrenoverad nylackad Carrus Vega med Euro6-motor och Ishift-låda? ;)


Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 mars 2014, 10:41:29 AM
En annan sak som vore bra för miljön torde också kunna vara att bygga rejäla bussar som håller i 30-40 år, och som man under denna tid kan byta ut en massa komponenter på. Ungefär som Routemasters i London.
Idag verkar vi dessvärre vara fast i slit-och-släng-mentaliteten, och anser att missköta ett fordon i 10 år för att därefter skrota ut och tillverka nytt är det enda miljötänket som existerar.
Vi kallar t.ex zonerna i innerstäderna för "miljözoner", men sätter dem efter fordonets årsmodell, och inte motorns tillverkningsår/miljöklassning. Vi tillverkar "renare" motorer som utvecklar mindre mängd avgaser samt värme, och som kräver att en dieselvärmare måste gå hela tiden för att värma upp motorn. Men man mäter inte utsläppen från dieselvärmaren när man mäter hela fordonets utsläpp(!)

Det är absolut inget fel med miljötänk. Men då ska det vara miljötänk på riktigt, och inte något politiskt bluffande för allmänheten som inte stämmer fullt ut, och som inte hjälper miljön nämnvärt.

Så... var får jag tag i en totalrenoverad nylackad Carrus Vega med Euro6-motor och Ishift-låda? ;)

Mja....

Vad gäller miljözonerna är det idag inga problem att uppgradera befintlig motor till t.ex Euro 5 genom tillsatsutrustning resp att byta motor till en med högre klassning, detta ska sedan styrkas genom div intyg och noteras av Transportstyrelsen i bilregistret.

Däremot är det knappast ekonomiskt lönsamt annat än i väldigt speciella fall med speciella fordon.

Sedan vad gäller beställarkraven så går dessa oftast på en maxålder med eller utan kombination med Eutoklasser, även om du monterar reningsutrustning på en 10-15 år gammal buss är den i grunden just så gammal.

Ersa

Så det var inte heller ekonomiskt lönsamt för britterna att renovera sina Routemasters, då de istället hade kunnat tillverka nya exemplar vart tionde år?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2014, 09:55:50 AM
Så det var inte heller ekonomiskt lönsamt för britterna att renovera sina Routemasters, då de istället hade kunnat tillverka nya exemplar vart tionde år?

Det är inte ekonomiskt lönsamt i trafik där uppdragsgivaren har ålderskrav, däremot i uppdrag där det enbart ställs krav på Euroklass (det finns sådan trafik också) eller givetvis i egentrafik.

Om du som åkare lägger ner en kvarts mille på att uppgradera din buss till euro 5 och ändå inte får använda den p.ga ett ålderskrav är det ju inte reglerna för miljözonen som är problemet.

För uppdragsgivaren är åldern ett enkelt sätt att hålla entreprenörens vagnpark under uppsikt, skulle man istället tillämpa andra kriterier där utseende ock skick inbegripes blir det en ganska omfattande kontrollapparat för de större länen och mycket tycke o smak inblandat.

Du har t.ex kanske en helt annan syn än vad jag har på en enskild buss och vem ska då behandla de konflikter som uppstår?

Många av dagens större entreprenörer har ju heller inte precis utmärkt sig vad gäller fordonsskötsel så jag kan enkelt föreställa mig hur vagnparken skulle komma att se ut i de län som skulle tillämpa en sådan här lösning.