CF vid Tumba station

Startat av Gunnar D, 23 januari 2014, 17:36:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det var mörkt den här dagen i januari 1976 vid Tumba station så det blev en stor bländare på det korta teleobjektivet. Skärpedjupet blev därför lite begränsat.

Mvh Gunnar

roggek

OJ vilken skillnad mot idag...
Huset till höger vars gavel skymtar i bilden finns i alla fall kvar än idag...
Och denna bild gav mig även svaret på vilken "sida" om järnvägen det gamla stationshuset hade legat på...

Ulf Berlin

En sådan här bild lyser upp i vintermörkret :)/Ulf

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 23 januari 2014, 17:36:52 PM
Det var mörkt den här dagen i januari 1976 vid Tumba station så det blev en stor bländare på det korta teleobjektivet. Skärpedjupet blev därför lite begränsat.

Mvh Gunnar
Skärpedjupet är fullt tillräckligt.
Bra att du tog den bilden. Förändringen på platsen är mycket stor.

HJP

Björn Forslund

Det är tråkigt att det gamla stationshuset inte kunde få vara kvar. Tumba är en väldigt ful plats med rörig bebyggelse som inte harmonierar på något vis.

Frippe Fribas

Trevlig bild Gunnar!

Jag har själv inte sett Tumba i "originalskick", så bilden är onekligen en bit historia.
Bilden gläder mina kollegor här på jobbet som var med "när det begav sig".
//Fredrik

Gunnar D

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 januari 2014, 15:10:29 PM
Trevlig bild Gunnar!

Jag har själv inte sett Tumba i "originalskick", så bilden är onekligen en bit historia.
Bilden gläder mina kollegor här på jobbet som var med "när det begav sig".
//Fredrik

Tack! Får jag fråga var du och dina kollegor jobbar?
Sista gången jag stod här vid Tumba stn var 22 juli 1973 när jag hade CF SL 6192 på linje 727 mot Skanssundet. Länge sen!

Mvh Gunnar

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 25 januari 2014, 09:53:08 AM
Sista gången jag stod här vid Tumba stn var 22 juli 1973 när jag hade CF SL 6192 på linje 727 mot Skanssundet. Länge sen!

Mvh Gunnar
Tack för en superdiggabel bild från mina gamla hemtrakter och jaktmarker.
Har du bilder från den sista gången vill jag gärna se det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Bussmicke skrivet 25 januari 2014, 10:34:22 AM
Tack för en superdiggabel bild från mina gamla hemtrakter och jaktmarker.
Har du bilder från den sista gången vill jag gärna se det.

Tyvärr, denna var nog den enda från Tumba jag har.

/Gunnar

Frippe Fribas

Citat från: Gunnar D skrivet 25 januari 2014, 09:53:08 AM

Mvh Gunnar
Hej Gunnar, både jag och mina kollegor jobbar i verkstaden i Botkyrka där dina bilder spridit glädje.
CF:arna var före min tid, men många av mekanikerna verkar ha en speciell relation till dessa bussar.
"Annat var det på CF:arnas tid" är en fras som hörts mer än en gång i verkstaden...
//Fredrik

Mr H

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2014, 17:29:38 PM
Hej Gunnar, både jag och mina kollegor jobbar i verkstaden i Botkyrka där dina bilder spridit glädje.
CF:arna var före min tid, men många av mekanikerna verkar ha en speciell relation till dessa bussar.
"Annat var det på CF:arnas tid" är en fras som hörts mer än en gång i verkstaden...
//Fredrik

Det var en "ömmande" berättelse! Bäst att hjälpa till med en Huddinge-CF till då! Här är den udda H65A 6113 på linje 742 vid Trångsund. Tyvärr så har jag ingen datering på den här bilden men den skulle kunna vara tagen kanske i den vevan när 742:an gick över från Huddinge till Söderhallen och Leyland H34 sattes in.

Mr H 

Mr G

Har den inte en ny registeringsskylt? Eller ser jag helt galet?

Sen tror jag inte att det fanns SL-hållplatsstolpar på landsbygdslinjerna när H34:orna flyttades över till 742:an första perioden. Tycker också att det ser ut som att det finns en zonmärkning på hållplatstavlan, och då skriver vi tidigast 1973 för den bilden.

Sen borde det ha suttit en TS/BSS-hållplatsskylt där tycker jag, om bilden är före juni 1973. Det ser inte riktigt sommar ut heller, så då är vi inne på 1974 åtminstone.

Tror att du var på väg till/från Berga, och har stannat för en paus här.

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 29 januari 2014, 21:39:06 PM
Det var en "ömmande" berättelse! Bäst att hjälpa till med en Huddinge-CF till då! Här är den udda H65A 6113 på linje 742 vid Trångsund. Tyvärr så har jag ingen datering på den här bilden men den skulle kunna vara tagen kanske i den vevan när 742:an gick över från Huddinge till Söderhallen och Leyland H34 sattes in.

Mr H 

Kul, jag har en bild tagen på samma plats med samma 6113 i feb 1973.
Din bild är tagen under våren 1973 för linje 742 nedlades i juni 1973 när pendeln till Jordbro kom igång.

/Gunnar

Björn Forslund

Trevliga bilder, som alltid när det är en CF med. Finns det någon känd anledning till den avvikande takmålningen på 6113?

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 30 januari 2014, 09:34:01 AM
Kul, jag har en bild tagen på samma plats med samma 6113 i feb 1973.
Din bild är tagen under våren 1973 för linje 742 nedlades i juni 1973 när pendeln till Jordbro kom igång.

/Gunnar

Jaha det var förmodligen därför bilden togs då! Kul sammanträffande! Tack för dateringen!

Mr H