Stadsbussarna 266 Gävle

Startat av Peter Öden, 11 januari 2014, 09:05:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Tyvärr var bussen rampad i går förmiddag, får bli en trafikbild senare.

Mvh Peter Ö

yngrot

Med tanke på snö under vinter verkar det inte smart med den typen av lucka i fronten
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AO

Snygg bild! Kul tillskott till trafiken. Alltid roligt med lite udda vagnar. Har även hört att en till ny buss kommer att komma i början av året, ska bli spännande att se vad det blir för nån.

Peter Öden

Hej !

Det lär nog dröja en tid innan något nytillskott till Stadsbussarnas vagnpark anländer.

Mvh Peter Ö

AO

Jag har hört det motsatta. Spännande att se vem som får rätt. Senast någon gång i år ska ju en till gasbuss komma enligt avtalet iaf :)

Schoppa

Jo det är en ny buss på väg in i stan. ;D

AO

Härligt!
Vad rör det sig om för buss?

Klaverdörr

Vi får hoppas på en Scania led :-)

Peter Öden

Hej !

Scania ledbuss för gasdrift finns väl ännu inte i produktprogrammet.

Mvh Peter Ö

BussThomas

En underbar bild från mina gamla hemstad!! Hur många av dessa A44 är köpta av Stadsbussarna till Gävle?? Och är det enbart MAN som regerar där??? Saknar en massa Maxci??? ;)

Peter Öden

Hej !

Stadsbussarna 266 är en A 26 ! MAN A 44 är 252-264, förutom MAN-bussar 200-245 finns Scania Omnilink 160-164 (fd. Östersund) samt 265.
Det var många år sedan Maxci försvann från Gävle.

Mvh Peter Ö

busseriresa

Fick förmånen att åka 266 idag från Gävle sjukhus till Centrum. I allt en trevlig färd. Låggolv ända tills bakre sittplatserna. Perfekt. Dock var det väl lite problem med dörrstängningen. :)

Klaverdörr

Karlstad har ett 40-tal av denna modell dock med inåtgående dörrar även bak samma som det är på kort MAN här i Gävle.

Noterat: Karlstad har inga kortbussar alls längre utan bara boggie och led.

Gävle ökar ju i folkmängd rätt mycket så framöver lär det nog vara uteslutande boggie och led som kommer om resandet och komforten ska öka. Det är inget vidare på dom flesta linjer i dag på morgon och eftermiddag numera, det är överfullt..

Sedan för att öka komfort och service bör man överväga fullstoppade säten och även WiFi i framtiden

CR

Kan det vara någon begagnad MAN- boggie med gasdrift som är på väg till Gävle under året?
Får för mig att Veolia i Linköping avvecklat/bytt in några kortboggi mot ledbussar?

AdmirT

Linköping har väl en boogievagn i stadstrafiken eller? 5999?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/