Stadsbussarna 266 Gävle

Startat av Peter Öden, 11 januari 2014, 09:05:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 24 januari 2014, 00:34:17 AM
Linköping har väl en boogievagn i stadstrafiken eller? 5999?


Ja om inget ändrats på sistone.  Även det är väl en fd demovagn.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Klaverdörr

Citat från: Peter Öden skrivet 11 januari 2014, 09:05:14 AM


Hej !

Tyvärr var bussen rampad i går förmiddag, får bli en trafikbild senare.

Mvh Peter Ö


Fullstoppade säten och mycket bra gång på denna vagn, samma som Karlstad har på sina ca 40st bussar i liknande modell så får hoppas Nettbuss Stadsbussarna Sverige väljer detta helt klart i framtiden för att locka fler resande även i Gävle!

Klaverdörr

#17
Dock har Karlstad tagit stadstrafik till en helt ny nivå i Sverige på bara kort tid.
All tidigare trafik var diesel och bara över en natt var allt gas och alla 12-meters bussar i stadstrafik var var borta och all trafik körs bara med boggie eller ledbussar! Och alla har höga sätesryggar samt fri WiFi och alla har det nya biljett systemet !
Man behöver inte ens påkalla föraren vid reskassa utan man tycker på knapp om man vill åka med detta på läsaren själv.

Här i Gävle är folk i princip idiotförklarade och måste göra detta via föraren vilket gör att det tar längre tid och bara en ingång på bussen då nästan alla 12m MAN bussar bara har en framdörr med smal ingång.

Xtrafik är med i ett nytt system men behåller ändå hur det var under "Magnus" eller "Prodatata"  systemet vilket i sig är en skandal att man ej kan ta sig till fördelarna med det nya!

ThinkYellow

Det nya systemet så kan passagerarna både köpa reskassa å aktivera en resa på 10-resekortet själv om dom bara vet hur man gör. Men inte ens vi förare vet så hur ska vi då lära passagerarna??

Sen angående 266, jättefin buss, verkligen. Mysig att köra. Men de är grymt med krångel med dörrarna. Och sen verkar de vara kopplat larmsummer till dörrlisterna vilket inte är sådär jättesmart när man ska köra skolungar eller pensionärer som hänger sig i dörrarna. Och de låter inte lite heller, man blir halvt döv.
Nä, jag föredrar hellre våra landsortare framför denna.

Och vi kan inte gå till gas fullt ut i Gävle, finns inte tillräckligt med gas att bistå med. Om man tankar alla våra nuvarande 14 från noll till full så tömmer vi tanken. Hur skulle de då gå med en flotta på 65 bussar?
Och jo, resandet ökar, stadigt. Därför börjar man se ledbussar på lite andra linjer än linje 2 nu. Fler omlopp.
Större bussar behövs å de vet man om.