Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort

Startat av Ersa, 07 januari 2014, 23:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"En proteströrelse mot det nya månadskortet i Uppland håller på att växa sig allt starkare. I april planerar Upplands Lokaltrafik, UL, att ersätta dagens olika månadskort med ett enda ett nytt som kommer att kosta 790 kronor, och ska gälla i hela länet.  Den som idag enbart reser med stadsbussarna i Uppland får då en 50-procentig prishöjning från dagens 525 kronor i månaden".

http://www.bussmagasinet.se/2014/01/vaxande-protestrorelse-mot-busspriser/

yngrot

Men 790 för länskort är ju väldigt lågt pris ..  alltid nån som blir arg när det ändras vissa förlorar vissa vinner på det
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2014, 17:58:53 PM
Men 790 för länskort är ju väldigt lågt pris ..  alltid nån som blir arg när det ändras vissa förlorar vissa vinner på det

Jag är nog också tveksam till denna lösning, den riskerar att leda till att antingen hög subvention från samhället eller att taxan för de som åker korta resor blir så hög att man skrämmer bort många av dessa. Man kan ju också fråga sig varför man fortsatt ska ha differentierade taxor på enkelbiljetterna när man har samma taxa på månadskorten.

Jag tror nog att det finns en acceptans från de flesta att långa resor är dyrare.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Walter skrivet 08 januari 2014, 23:30:27 PM
Har UL svarat på varför man gör så här?

Det är väl ganska uppenbart. För att upphäva åtskillnaden mellan stadstrafik och länstrafik. Inget konstigt för den som har varit i grannlänet någon gång under de senaste 40 åren...

Ersa

Det blir även skillnad på den gröna innerstadstrafiken och de gröna stadsbussarna på de lite längre linjerna 111 och 115.

"Bälinge, Storvreta och Lövstalöt hamnar utanför det område som ligger inom den nya stadsbusszonen. I och med att dessa resenärer enligt förslaget kommer att passera en zongräns får de högre biljettpriser."
http://www.unt.se/uppsala/v-kritiskt-mot-hojda-busstaxor-2787225.aspx

Idag ligger alla orter i Uppsala kommun inom zon 1, men framöver blir det för första gången alltså en zongräns inom kommunen. Egentligen inget märkligt. Det finns ingen logik med en dyrare taxa att åka de korta gula linjerna 889, 107 och 108 än de längre gröna linjerna 111 och 115. Detta då alla dessa fem linjer är "förortstrafik" till samhällen strax utanför innerstan.

Walter

Citat från: JDS skrivet 08 januari 2014, 23:41:44 PM
Det är väl ganska uppenbart. För att upphäva åtskillnaden mellan stadstrafik och länstrafik. Inget konstigt för den som har varit i grannlänet någon gång under de senaste 40 åren...

Nu hänger jag inte med. Man behöver väl inte ha hela länet i en taxezon bara för det?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

JDS

Citat från: Walter skrivet 09 januari 2014, 06:28:21 AM
Nu hänger jag inte med. Man behöver väl inte ha hela länet i en taxezon bara för det?

Nej och det kommer man väl inte heller att ha, men detta gällde ju månadskortet.

Ersa

Men SL erbjuder ju bl.a ett månadskort enbart för zon C norra. Då borde ju även UL kunna erbjuda ett månadskort som bara gäller på stadstrafiken (exkl 111 och 115).

BSB101

Citat från: Jo skrivet 08 januari 2014, 19:11:36 PM
Jag är nog också tveksam till denna lösning, den riskerar att leda till att antingen hög subvention från samhället eller att taxan för de som åker korta resor blir så hög att man skrämmer bort många av dessa. Man kan ju också fråga sig varför man fortsatt ska ha differentierade taxor på enkelbiljetterna när man har samma taxa på månadskorten.

Jag tror nog att det finns en acceptans från de flesta att långa resor är dyrare.

Korta resenärer kan man fördel företas med gång eller cykel då merparten av befolkningen klarar av detta. Att folk som bara ska förflytta sig några kilometer använder kollektivtrafiken leder både till fördyrningar av kollektivtrafiken och sämre folkhälsa.

virtual1

Citat från: BSB101 skrivet 09 januari 2014, 15:07:57 PM
Korta resenärer kan man fördel företas med gång eller cykel då merparten av befolkningen klarar av detta. Att folk som bara ska förflytta sig några kilometer använder kollektivtrafiken leder både till fördyrningar av kollektivtrafiken och sämre folkhälsa.

Men de långa resenärerna behöver inte ta och gå eller cykla då? ;-) *ledsen, kunde inte låta bli, ta inte illa upp!*

Walter

Jag kanske inte ser hela bilden och är inte bekant med lokaltrafiken i Uppland men att dela upplänet i x antal zoner och sedan ha diffrentierade priser beroende på hur många zoner resenären nyttjar, såväl för kontantbiljetter som månadskort fungerar ju på alla andra håll så varför man inte kan ha det i Uppland förstår jag inte.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 09 januari 2014, 15:07:57 PM

Med den inställningen kan man ju argumentera för att ta bort det mesta av all tätortstrafik i alla svenska städer. Inklusive allt tvåsiffrigt inom Stockholms innerstad.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 09 januari 2014, 15:15:04 PM
Jag kanske inte ser hela bilden och är inte bekant med lokaltrafiken i Uppland men att dela upplänet i x antal zoner och sedan ha diffrentierade priser beroende på hur många zoner resenären nyttjar, såväl för kontantbiljetter som månadskort fungerar ju på alla andra håll så varför man inte kan ha det i Uppland förstår jag inte.

Javisst. Tänk om Skånetrafiken eller Västtrafik genomförde samma ändring. Alla månadskort för t.ex Malmö, Göteborg och Borås ersattes med ett enda alternativ: Ett länskort för alla linjer i länet. Dyrt givetvis.
Tror ni detta skulle leda till reaktioner? ;)

Jonas

Citat från: Walter skrivet 09 januari 2014, 15:15:04 PM

Därför i akademikerstaden Uppsala kan man aldrig göra något genomtänkt och förnuftigt utan man ska hela tiden testa och experimentera, gärna också med sådan som testats på andra håll och där inte fungerat. Detta gäller inte bara kollektivtrafiken utan det mesta som kommun och landsting är inblandade i...

I just detta fall "skyller" UL på att SL har denna modell och då MÅSTE det ju passa i Uppsala också.
Sedan att Uppsala inte ÄR Stockholm, speciellt inte när man tänker på hur folk reser, det tar man inte med i beräkningen.