Uppland: Växande proteströrelse mot färre slags månadskort

Startat av Ersa, 07 januari 2014, 23:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2014, 22:44:02 PM
Man kan ju även jämföra Uppsala län med någon av de tre samarbetande Mälardalslänen Södermanland, Västmanland och Örebro, som liksom UL ska få ett och samma biljettsystem, BIMS.

Vi tar Södermanlands län som exempel.
Där finns ett obundet månadskort, Sörmlandskortet, som gäller på all trafik i hela länet: 1300 kr.
Därtill finns Stadskortet, som gäller 30 dagar på stadsbuss/landsbygdsbuss inom vald stadstrafikzon, vilket kostar 540 kr.

Vi tar Örebro när vi ändå håller på.
Det obegränsade Länskortet kostar här 1665 kr, medan tätortskorten för Örebro kostar 500 kr, Lindesberg 370 kr och hela Karlskoga kommun också för 370 kr. Alla dessa gäller i 31 dagar.


Shit vilka dyra månadskort. runt 1300 (tror jag) i Västmanland för den lilla trafik som finns..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2014, 23:52:39 PM

Shit vilka dyra månadskort. runt 1300 (tror jag) i Västmanland för den lilla trafik som finns..

Ett kort gör hela Skåne kostar 1190 efter senaste höjningen som jämförelse. Och då har Skåne en av de minst subventionerade biljettkostnaderna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2014, 23:52:39 PM
Shit vilka dyra månadskort. runt 1300 (tror jag) i Västmanland för den lilla trafik som finns..

Det är väl ändå normalpris? Det är snarare SL som är avvikande med sin mycket lägre taxa. Något som gör att övriga svenskar har noll sympati för Stockholmare som beklagar sig över att SL-kortet nått nå nivå på typ 700 kr.

Klaverdörr

Här i X-län kostar vuxen läns 30dag, 1610kr/mån (vid köp av årskort á 14490kr blir det 1207,50kr/mån ist)
Men det gäller en del utanför länet också.

Resa med UL:
Upptåg till/från Uppsala på alla avgångar.
Länsbuss till/från Skutskär-Älvkarleby-Marma.
Länsbuss till/från Tierp.

Sundsvall:
Linje 1-5 i Sundsvall alla dagar å tider.

Samt en del till.
Se länk nedan
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=381&MenuID=259


Men den om inte använder detta så är priset lite högt. dock är länet indelat i zoner så prislistan finns här.
http://www.xtrafik.se/pages.asp?PageID=378&MenuID=179

Ersa

För att återgå till ämnet:

"De protester som har riktats mot den nya enhetstaxan i Uppsala län fick inget gensvar hos den politiska majoriteten i Uppsala läns landsting. På tisdagseftermiddagen klubbades enhetstaxan för 30-dagarsskort av landstingsfullmäktige. Protesterna riktades mot att den nya taxan skulle innebära en 50-procentig prishöjning för den som reser på månadskort enbart med de gröna stadsbussarna i Uppsala".
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/uppsalaprotester-vann-inte-gehor/

Så trots att UL ska få samma biljettsystem som Dalatrafik, X-trafik, VL, Södermanland och Örebro väljer man bort månadskort för de största städernas tätortstrafik (som grannlänen har), och försöker istället göra sin taxa så lik SL:s som möjligt. Trots att inte ens SL har fullständig enhetstaxa på sina månadskort...

Jonas

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 17:04:25 PM
För att återgå till ämnet:

"De protester som har riktats mot den nya enhetstaxan i Uppsala län fick inget gensvar hos den politiska majoriteten i Uppsala läns landsting. På tisdagseftermiddagen klubbades enhetstaxan för 30-dagarsskort av landstingsfullmäktige. Protesterna riktades mot att den nya taxan skulle innebära en 50-procentig prishöjning för den som reser på månadskort enbart med de gröna stadsbussarna i Uppsala".
http://www.bussmagasinet.se/2014/02/uppsalaprotester-vann-inte-gehor/

Så trots att UL ska få samma biljettsystem som Dalatrafik, X-trafik, VL, Södermanland och Örebro väljer man bort månadskort för de största städernas tätortstrafik (som grannlänen har), och försöker istället göra sin taxa så lik SL:s som möjligt. Trots att inte ens SL har fullständig enhetstaxa på sina månadskort...

Visar bara hur tragiskt maktfullkomliga vår politiker blivit (och kanske även UL), trots att det är valår.
Vi kan bara hoppas att folk kommer ihåg detta i höst...

Återstår att se hur många passagerare som UL nu tappar, kommer nog bli en del...

BSB101

På korta sträckor är det bättre att få folk att använda cykel eller att gå än att dessa åker korta sträckor med buss/tåg. Bättre både för folkhälsan och kvarvarande resenärer.

Ersa

Citat från: BSB101 skrivet 05 februari 2014, 16:45:46 PM
På korta sträckor är det bättre att få folk att använda cykel eller att gå än att dessa åker korta sträckor med buss/tåg. Bättre både för folkhälsan och kvarvarande resenärer.

Är det för få som cyklar och går inne i Uppsala tätort idag? Jag skulle vilja påstå att alla som är tillräckligt friska redan idag cyklar och går så ofta de kan. Prishöjningen slår mest mot de som pendlar rätt tidsödande sträckor enbart med de gröna tätortsbussarna, men som nu tvingas köpa ett länskort som gäller från Mehedeby och Öregrund till Knivsta bara för att kunna åka med t.ex linje 2 den dryga milen mellan Gamla Uppsala och Flogsta. Eller drygt samma sträcka från Sunnersta in till Uppsala centrum.
Vi kan nog säkerligen räkna med att dessa ämnen tas upp i landstingsvalet i höst, av partier som önskar fler röster.

Bjorkm

#53
Tappa resenärer kommer man säkert att göra på stadslinjerna. Men på landsbygden är detta mycket positivt tror jag. Bra med en så pass minskning på månadskorten efter flera år av höjningar.

Människor har lätt för att glömma, kommer nog även ske här. När man har vant sig vid det nya kommer det inte bli några problem. Jag som själv bor på landsbygden är mycket positiv till detta.  ;)

Men jag kan även förstå reaktionen. Om jag uppfattat de rätt så kommer de som åker på reskassa från t.ex. Bälinge kommer få betala 40kr, istället för dagens 19 kr enkel väg.

BSB101

Då det alltid är positivt att folk får vardagsmotion kan det aldrig bli för få som går eller cyklar.

Adrian Langemar

Citat från: BSB101 skrivet 05 februari 2014, 16:45:46 PM
På korta sträckor är det bättre att få folk att använda cykel eller att gå än att dessa åker korta sträckor med buss/tåg. Bättre både för folkhälsan och kvarvarande resenärer.
Citat från: BSB101 skrivet 06 februari 2014, 09:49:15 AM
Då det alltid är positivt att folk får vardagsmotion kan det aldrig bli för få som går eller cyklar.

För mig är SL-kortet ett utmärkt sätt att komma iväg och röra på mig. Skulle antagligen röra på mig betydligt mindre om jag inte hade SL-kort.

JDS

Citat från: BSB101 skrivet 06 februari 2014, 09:49:15 AM
Då det alltid är positivt att folk får vardagsmotion kan det aldrig bli för få som går eller cyklar.

Du menar väl "kan det aldrig bli för många"?  :D