Identifisering av VBK-buss

Startat av Gmidtun, 21 december 2013, 16:42:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gmidtun

De to bildene nedenfor kommer fra VBK's fotoarkiv (copyright Vidar Saatvedt) og skal vise bygg nr. 1419.

Og samtidig står det at bygg nr. 1419 var en 1963/64-modell Volvo B715-18 "utställningsbuss" som ble levert til A.B. Andersson, muligens med reg.nummer F369.

Men bussen på disse bildene er da ingen utställningsbuss ?? Mener man demonstrationsbuss, og at A.B. Andersson var Volvo-forhandler? Eller skal det väre "omställningsbuss" og ikke "utställningsbuss". Bussen har jo dörer både på venstre og höyre side.

Bokstavene "MB" i fronten betyr trolig Mariestads Busstrafik AB ??

Men hvilken buss er det? Kan noen identifisere den närmere?

Gmidtun

Staffan Sävenfjord

Att bussen på bilden är lackerad och utrustad för Mariestads Busstrafik är det knappast någon tvekan om. Men i övrigt kan jag inte bidra med mer än vad du redan skrivit.

A. B. Andersson kan ju också stå för Aktiebolaget Andersson, men det blir jag inte klokare av.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Tyvärr har jag aldrig lyckats identifiera denna buss i Sverige. Något måste ha hänt som gjorde att den försvann tidigt. Olycka?

A.B.Andersson kan kanske stå för Volvo-försäljaren i Mariestad. Han hette Anton Andersson på sin tid och ägde Mariestads Busstrafik fram till 1972.

Bengt H

Det måste väl vara denna buss, en Volvo B715 plåtad i Mariestad i maj 1973

S Svensson

Om jag nu minns rätt var Anton Andersson från Grästorp och sålde Volvo lastvagnar,bussar och ett stort antal personbilar. Han lär ha ägt även Lidköpings Busstrafik.
Är regnr R 369,F 369 eller något annat. Sedan förekommer uppgift om omställningsbuss. Detta stämmer med foto. Utställningsbuss kan stämma också. Men då kanske inte ägaren är  Volvohandlaren i Grästorp. Om det är en tidig B715 så kan det vara en demobuss för AB Volvo.  Det kan ibland vara svårt att undersöka detta. Det lär vara så att bilder från reklamen är bevarade någonstans men just nu vet jag inte var de finns. Kan bussen vara såld senare till Norge ? Det är känt att Andersson betraktade bussarna på olika ägda bolag som lager. Finns det uppgifter om någon turne på olika orter med bussar cirka 1964 ?

Mats Karlsson

Citat från: Bengt H skrivet 21 december 2013, 18:41:22 PM
Det måste väl vara denna buss, en Volvo B715 plåtad i Mariestad i maj 1973

Nej, det kan det nog inte vara, för CAA007 köptes av Mariestads Busstrafik först 1969-10-17 och hade VBK-nr 1726. Den var dessutom av 1965 års modell.

Greger Larsson

Bör kunna vara R390 / DCD830

F369 innehas f ö sedan 1964-03-11 av en viss Thor Sexett hos Br Andersson i Ekenässjön. Så om VBK:n hade detta nummer var det en väldigt kort tid.

S Svensson

Finns det möjlighet att kontrollera VBK arkiv om uppgifterna om regnr,ch nr och karossnr är avskrivna rätt?

Är Anton Andersson och Oskar Andersson släkt ? Ev släktskap med Hugo Johansson (>Lillhage) ?
http://www.borasbil.se/om-oss/foretaget/

Mats Karlsson

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 december 2013, 19:32:07 PM
Bör kunna vara R390 / DCD830

Hittar just nu inte DCD830 i mina anteckningar. Vad har den för chassinr?

Svoca

Chassinr 175. Första reg.datum 1963-11-01. Sedan länge lastbilsregad, skåp. Hemort: Söråker numera. BL/ :)

Mats Karlsson

Chassinr 175 har jag inte i min lista, så därför saknar jag tydligen uppgifter på denna buss.

Det är ju inte omöjligt att det kan vara just denna som är VBK nr 1419.

bilomnibussen

Det talas ovan om volvohandlaren Anton Bernhard Andersson. Den mannen hade 1946 adress i Lidköping och ägde då den Volvo B10 1938 som numera innehas av Kjell Gustavsson i Lista. Den bussen beställdes av uppenbarligen volvohandlaren K G Andersson i Mariestad 1938 för leverans till den dåvarande ägaren av Lidköpings Omnibustrafik C. Magnusson. Kan de där Anderssönerna ha varit bröder??
Mvh Jan G

Gmidtun

R390/DCD830 ble som nevnt registrert f.g. 01.11.1963 og förste eier var L.G.V. Trafik AB med adresse Gillstad, Örslösa. (Kilde: SVAR).
Neste eier var Fryksdalens Motor AB, den 09.06.1972.
Videre ble den solgt til Gräsmarksbuss AB v/Olof Sigvard Gran den 01.12.1972. De solgte den tilbake til Fryksdalens Motor AB den 31.01.1977.

Er det noe forbindelse mellom L.G.V. Trafik AB og Anton Andersson  og Mariestads Stadstrafik AB/AB Mariestads Busstrafik ??

Gmidtun

Greger Larsson

Då är det väl tveksamt om det i så fall är samma buss, om inte Mariestad backade ur affären i sista stund och bussen såldes till LGV? Sen fanns det ju även en B71518 med chassinr 204 och VBK byggnr 1398 som ska ha haft reg nr R123/DCD513, möjligen kanske det är Mariestadsbussen? Samtidigt stämmer det ganska bra med LGV-bussens registeringsdatum och leveransdatum på 1398!?

Visst är det lite också mystiskt med reg nr F369 i VBK-listan som bevisligen var/är en utställningsbuss(för möbler) med Thor-karosseri levererad till AB Br Andersson?

Mats Karlsson

Bussen R390 DCD830 med chassinr 175 återfinns ingenstans i mina anteckningar, varken i min VBK-lista, hos LGV Trafik eller hos Gräsmarksbuss. Av någon anledning har jag totalt missat att den har funnits. Om denna har VBK-kaross, så finns det bara en enda lucka i min VBK-lista där den skulle kunna passa in och det är på VBK-nr 1419! Kanske är det just denna buss?

LGV Trafik ägdes av Uno Johnsson från år 1963. Dessförinnan fanns Gösta Larsson med som delägare och före 1957 även Anders Anderson.

Benny Aldén har skrivit om företagets historia, men nämner inget om kopplingar till någon Anderson i Mariestad eller Lidköping. Inte heller nämner han att någon VBK-buss blev inköpt 1963.

Volvo verkade ju beställa hem ett antal B715/VBK åren 1963-67, så de kanske placerades ut hos olika Volvo-försäljare eller bussföretag för att locka köpare. Kanske hamnade en av dessa bussar i Mariestad i MB-kostym och att LGV Trafik då blev intresserade och köpte just denna buss? Detta är bara en tes och inga fakta.