Identifisering av VBK-buss

Startat av Gmidtun, 21 december 2013, 16:42:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Turbo

BrödernaAnderssons möbelindustri i Ekenässjön har inte haft denna bussen, Dom hade en Volvo "pannkaka" Thor Sexett. Därefter köpte dom en Setra S 120 . Båda bussarna användes som demonstration av soffor. Skulle nästan gissa på att denna F regade bussen har varit hos Lundins Ombustrafik Nässjö under en kort period. Undra om inte ett av korten är tagna mitt för Resecentrum/Hotell Högland.

Greger Larsson

Citat från: Turbo skrivet 09 januari 2014, 18:28:55 PM
BrödernaAnderssons möbelindustri i Ekenässjön har inte haft denna bussen, Dom hade en Volvo "pannkaka" Thor Sexett. Därefter köpte dom en Setra S 120 . Båda bussarna användes som demonstration av soffor. Skulle nästan gissa på att denna F regade bussen har varit hos Lundins Ombustrafik Nässjö under en kort period. Undra om inte ett av korten är tagna mitt för Resecentrum/Hotell Högland.

Nä, det har ingen påstått heller. Däremot fanns av någon anledning dess(bussens) reg nr med i den norska VBK-listan. Sen var det faktiskt(eller är, bussen finns ju kvar) en Volvo B71518, och ingen "pannkaka". Setran var f ö en S150 men det är en annan historia..

Esbjörn

Så här såg bussen i fråga ut 2006.

Gmidtun

Med det bildet og foregående kommentarer må vel saken väre löst? DCD830 må väre VBK #1419. Levert til Volvo-handlare Andersson i fargene til Mariestads Busstrafik AB, som var eid av den samme Andersson. Men solgt videre til LGV Trafik AB.

Gmidtun

Turbo

Bröderna Anderssons utställningsbuss i Ekenässjön var en SexEtt med pannkaksmoter, helt säker.
Den byttes sedan mot en Setra S150

Peter Öden

Hej !

Båda fd. bussarna Volvo 71518 (frontmotor) Thor 6-1 och Setra S 150 finns numer i Eksjö.

Mvh Peter Ö

hkb

Du har helt rätt Peter. Båda bussarna (sexett och S 150) står i Eksjö. Och sexetten har frontmotor TD 67.

Ola Almquist

Nu har jag kollat upp Anderssönerna!
Anton Bernhard, Karl Gottfrid och Johan Oskar var bröder. Det fanns minst en broder till, Gustaf Hjalmar.
Karl Gottfrid, född 1895-07-03 i Leksberg, död 1980-07-04 i Mariestad.
Anton Bernhard, född 1901-10-10 i Leksberg, död 1968-09-01 i Lidköping.
Johan Oskar, född 1902-12-22 i Leksberg, död 1956-05-24 i Borås.

Med reservation för felavskrivning.

M.v.h.
Ola

Uppsala-Fredrik

Snyggt jobbat med att få allt rätt! K.G. Andersson (Karl-Gottfrid Andersson) var min morfar och hade Volvoagenturen (bil och lastbilar) i Mariestad från tidigt 30-tal fram till 1969 då han sålde verksamheten. Kul att hitta honom på nätet. Jag vet en del om han och hans bröders verksamhet i Sverige från 20-talet fram till 70-talet om ni undrar något. Men som sagt - jag är mkt imponerad av er research.

Vänligen
/Fredrik som bor i Uppsala