Om smeknamnet "Mustang"

Startat av Ulf Berlin, 08 december 2013, 22:08:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Denna tråd har knoppats av då den inte har något direkt med bussar att göra. Originaltråden återfinnes här.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,60845.0.html





Gullig bild,men "Mustang" ???/Ulf

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Berlin skrivet 08 december 2013, 22:08:19 PM
Gullig bild,men "Mustang" ???/Ulf

Jodå, även GS M22 och M23 gick under namnet Mustang.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Ja det finns en värld utanför SL.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 09 december 2013, 10:03:33 AM
Ja det finns en värld utanför SL.. ;)
...och om"SL"hade Mustanger i trafik kan man ju tvista om(men inte här) 8)/Ulf

Mr H

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 december 2013, 21:20:52 PM
...och om"SL"hade Mustanger i trafik kan man ju tvista om(men inte här) 8)/Ulf

Tja det var väl inte så mycket annat att välja på för SL mellan 1 jan 1967 och 3 sept 1967?
En Mustang var t.o.m märkt SL.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 09 december 2013, 22:02:37 PM
Tja det var väl inte så mycket annat att välja på för SL mellan 1 jan 1967 och 3 sept 1967?
En Mustang var t.o.m märkt SL.

Mr H

...och det var väl A27 497...

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 10 december 2013, 20:17:07 PM
...och det var väl A27 497...

/Gunnar

Japp!
Var det inte en bild på den vid Slussen i någon Trafikalmanacka?
Märket syntes tydligt.

Mr H

Railmaster

Fakta!: (om sådant är intressant?), Endast A25 och A26 räknades som mustanger av SS, inte A27. Att diverse andra spårvagnar i småstäder runt om i Sverige sedemera KALLATS för mustanger gör dem inte till slika! GS kalkade inte M22 för mustanger utan det är ett rent stockholmsfenomen. Med en liten reservation för att MSS G-vagnar var i princip lika med SS A25. Kontenta: Mustang = SS A25 och A26! Obs att detta är skrivet med glimten i ögat men än dock baserat på fakta!

JDS

Citat från: Railmaster skrivet 11 december 2013, 00:19:46 AM
Fakta!: (om sådant är intressant?), Endast A25 och A26 räknades som mustanger av SS, inte A27. Att diverse andra spårvagnar i småstäder runt om i Sverige sedemera KALLATS för mustanger gör dem inte till slika! GS kalkade inte M22 för mustanger utan det är ett rent stockholmsfenomen. Med en liten reservation för att MSS G-vagnar var i princip lika med SS A25. Kontenta: Mustang = SS A25 och A26! Obs att detta är skrivet med glimten i ögat men än dock baserat på fakta!

Vilka fakta då? Och om du nu envisas, vilka släpvagnar i Stockholm bör man räkna som mustangsläp?

Harald Nordius

Citat från: JDS skrivet 11 december 2013, 02:46:29 AM
Vilka fakta då? Och om du nu envisas, vilka släpvagnar i Stockholm bör man räkna som mustangsläp?
"Mustang" är ju ingen officiell benämning, men faktum är att i Trafikhandbok 2 från 1957 står smeknamnen för några olika vagntyper. Det är "Jitterbuggare" för A4 och A5, "Ängbyvagnar" för A23 och A24 samt "Mustanger" för A25, A26 och A27.

Ingwar Åfeldt

Citat från: JDS skrivet 11 december 2013, 02:46:29 AM
Vilka fakta då? Och om du nu envisas, vilka släpvagnar i Stockholm bör man räkna som mustangsläp?

Det anges t ex i SS Trafikhandböcker. Nedan visas en tabell ur Trafikhandbok 1 från 1962. Ett b) betyder "Mustanger" och det saknas efter A27.



M v h
Ingwar

Harald Nordius

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 december 2013, 06:07:55 AM
Det anges t ex i SS Trafikhandböcker. Nedan visas en tabell ur Trafikhandbok 1 från 1962. Ett b) betyder "Mustanger" och det saknas efter A27.



M v h
Ingwar
Det där är ett tryckfel i den tabellen. I motsvarande tabell i Trafikhandbok 2 från 1957 finns anmärlningen b) även vid A27 och 10 sidor längre fram i den bok som tabellen ovan kommer ifrån, finns en översikt över dörrmanövreringen på olika vagntyper där A25-27 har anmärkningen "Enriktningsvagn, s.k. 'mustang'." Det framgår också av uppställningen av instruktionerna i Trafikhandbok 2 att SS betraktade A25-A27 som en grupp av vagnar med i huvudsak gemensamma egenskaper. Och "mustang" var som sagt inte något fastställt namn, utan något som personalen sade, och det sade den även om A27.

Mr H

Citat från: Railmaster skrivet 11 december 2013, 00:19:46 AM
Fakta!: (om sådant är intressant?), Endast A25 och A26 räknades som mustanger av SS, inte A27. Att diverse andra spårvagnar i småstäder runt om i Sverige sedemera KALLATS för mustanger gör dem inte till slika! GS kalkade inte M22 för mustanger utan det är ett rent stockholmsfenomen. Med en liten reservation för att MSS G-vagnar var i princip lika med SS A25. Kontenta: Mustang = SS A25 och A26! Obs att detta är skrivet med glimten i ögat men än dock baserat på fakta!

Jag kanske missförstår glimten som du nämner men Mustang hade att göra med vagnarnas konstruktion och den fanns i två huvudvarianter, boggivagnar för större städer och tvåaxliga Mustanger för mindre orter. ASEA lanserade vagntyperna enligt nedan som Mustang (se f.ö annonser i gamla Svensk Lokaltrafik).

I Stockholm räknas A25-A27 samt B25 som Mustanger, i Göteborg M22, M23 och S27 och i Malmö G-vagnarna med släp T10. Tvåaxliga Mustanger fanns i Helsingborg, litt F, och i Norrköping litt M48/M51. Möjligen, möjligen, möjligen så skulle man även kunna kalla Malmös tvåaxliga H-vagnar med släp T7 för Mustanger, de uppfyller kriterierna, men jag har aldrig hört någon kalla dem för det! Varför menar du att A27 i Stockholm inte skulle kallas Mustanger?

Nu är vi en bit från bussar kanske men jag tror att vi i mångt och mycket är samma individer i olika mössor på denna websida!

;)
Mr H

Harald Nordius

Malmös H-vagnar var inga mustanger. De var äldre tvåaxliga vagnar som hade fått nya korgar.

Att det skulle vara ASEA som lanserade vagnarna som "mustanger" var en nyhet för mig, men om det är så, så är jag väldigt nyfiken på varför ASEA lanserade vagnar från konkurrenten Hägglund&Söner.

Det är lite oklart när Göteborgsvagnarna började kallas "mustanger", se diskussionen som jag länkade till längre upp. I vart fall är det klart att M22 (ASEA-vagnarna) inte kallades så när de var nya. De hade i sället ett smeknamn efter en annan flygplanstyp, "Flygande fästning".