Huvudmeny

Ersättningstrafik

Startat av jakobrk, 27 november 2013, 15:43:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jakobrk

Hej alla!

Jag är journaliststudent och håller på att titta närmare på hur ersättningstrafiken/bussar  fungerar i Stockholms län. Har hört från olika håll att det är kaos-artat och att det ibland kallas in mindre seriösa entreprenörer. Är intresserad av att komma i kontakt med bussförare eller andra som har erfarenhet av att arbeta med ersättningstrafik. Jag vill främst höra era upplevelser och hur ni tycker att det fungerar.

Självklart får ni vara anonyma!

Vänligen hör av er på
jakobrunevadkjellmer@gmail.com
eller
076-616 40 96.

Allt är av intresse!

Delfinen76

Jag saknar när Tvärbanan ersätts med buss så går bara bussarna mellan Sickla Udde och Liljeholmen! Det är gättemånga som vill åka mellan Liljeholmen och Alvik! Dom har kört Ersättningsbussar där förut så jag förstår inte SL varför dom ska krångla till det så!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 27 november 2013, 17:40:54 PM
Jag saknar när Tvärbanan ersätts med buss så går bara bussarna mellan Sickla Udde och Liljeholmen! Det är gättemånga som vill åka mellan Liljeholmen och Alvik! Dom har kört Ersättningsbussar där förut så jag förstår inte SL varför dom ska krångla till det så!

Det är ju inte SL som beställer ersättningstrafiken utan resp. spårtrafiksoperatör.

Att köra mellan Liljeholmen o Alvik är ju ingen större hit med tanke på de omvägar som krävs utan att man ändå täcker in alla hållplatser.
Mellan Liljeholmen o Gröndal kan man åka med 152:an och från Alvik tar man tunnelbanan.

Det är ju resandet mellan Essingen o Alvik resp. Liljeholmen som drabbas

Adrian Langemar

Restiden mellan Liljeholmen och Alvik med tunnelbana är cirka 16-18 minuter längre än med Tvärbanan inklusive realistisk bytestid. Restidsökningen mellan Alvik och Gröndal är cirka 30 minuter.

Det skulle utmärkt att köra ersättningsbussar som stannar vid alla hållplatser utom Alviks strand. Körtiden blir 10 minuter söderut och 12 minuter norrut enligt Eniro, exklusive hållplatsuppehåll.

Det faktum att det aldrig körs ersättningsbussar norr om Liljeholmen vid planerade avstängningar är något som gör att jag aldrig skulle kunna tänka mig att bo i Gröndal. 133 går alldeles för sällan. 152 går bara vardagar dagtid och har ingen hålltid mot Liljeholmen. Nej, jag föredrar att bo där man kan lita på att kollektivtrafiken alltid fungerar även när spårtrafiken är avstängd.

Lars-Håkan_E

133:an går väl i 10 minuters trafik och 152:an i kvartstrafik i rusningen.

Att köra på 10 min från Alviksterminalen till Liljeholmen kan möjligen fungera lördagar o söndagar men även då kan det bli problem.

i Eftermiddagsrusningen tar det lätt 30 min och därför går det inte att lägga en tidtabell som fungerar så jag förstår fullt varför man inte kör den trafiken.

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 november 2013, 21:23:20 PM
133:an går väl i 10 minuters trafik och 152:an i kvartstrafik i rusningen.

Att köra på 10 min från Alviksterminalen till Liljeholmen kan möjligen fungera lördagar o söndagar men även då kan det bli problem.

i Eftermiddagsrusningen tar det lätt 30 min och därför går det inte att lägga en tidtabell som fungerar så jag förstår fullt varför man inte kör den trafiken.
Så bara för att det inte fungerar i eftermiddagsrusningen, så ska man ställa in trafiken hela dygnet tycker du? Och även om det tar 30 minuter ibland går det i genomsnitt betydligt snabbare än med tunnelbanan.

Adrian Langemar

Dessutom finns alternativet att vända vid Thorildsplan i rusningen om man vill undvika köerna.

Lars-Håkan_E

Man kan inte lägga en tidtabell efter ett genomsnitt, det är ju en av Stockholms mest belastade trafikavsnitt vi snackar om och även om det känns orättvist så är tunnelbanan ett betydligt bättre alternativ de få gånger detta inträffar jämfört med att ha bussar sittande i köer på Tranebergsbron och Essingeleden med irriterade kunder.

Oavsett vilken körtid man sätter kommer det att bli fel stora delar av dygnet och hur kul är det.

Ett alternativ är att köra typ en buss var 20 minut utan mellantider och kalkylera med i snitt 25 min körtid och 5 min vändtid i Liljeholmen och 5 min i Alvik då åtgår det tre fordon.

Sådan trafik känns inte kostnadseffektiv tyvärr

Torhildsplan är inte direkt en idealisk plats för att utväxla passagerare + att det gärna blir svårkommunicerat med kunderna och en bit att gå.

Ska man snabba upp trafiken så kör man Liljeholmen-Västerbroplan (byte t Essingen)-Fridhemsplan

Drottningholmsvägen, Essingeleden och Tranebergsbron är ställen man absolut bör undvika

Adrian Langemar

Jag håller inte med om att man ska låta bli att köra helt bara för att det kan vara köer ibland. Med den attityden borde man lägga ner större delen av busstrafiken i innerstan och de norra närförorterna i rusningstrafik.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 november 2013, 22:03:49 PM
Torhildsplan är inte direkt en idealisk plats för att utväxla passagerare + att det gärna blir svårkommunicerat med kunderna och en bit att gå.

Thorildsplan är en perfekt plats för att utväxla passagerare. Man kan ha hållplatsen på Drottningholmsvägens lokalgata precis vid uppgången på norra sidan av Drottningholmsvägen. Minimalt gångavstånd. Att skylla på att det blir "svårkommunicerat med kunderna" är aldrig en bra ursäkt, med rätt information går det alltid utmärkt. I detta fall är det dessutom irrelevant eftersom det knappast blir lättare att informera att man ska byta vid Fridhemsplan istället för Thorildsplan.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 november 2013, 22:03:49 PMSka man snabba upp trafiken så kör man Liljeholmen-Västerbroplan (byte t Essingen)-Fridhemsplan

Drottningholmsvägen, Essingeleden och Tranebergsbron är ställen man absolut bör undvika

Essingeleden söderut är det knappast köer. Essingeleden norrut behöver man bara köra mellan Gröndal och Stora Essingen, och visst kan det vara köer där men knappast mer än några minuter. Drottningholmsvägen och Tranebergsbron behöver man inte köra om man vänder vid Thorildsplan.

Att köra Västerbron är ingen bra idé eftersom man då missar Gröndal och Stora Essingen.

Sen undrar jag fortfarande hur du tycker att man ska lösa trafiken utanför rusningen? Det är faktiskt många som åker även utanför rusningstid, och en hel del av dessa går på/av i Gröndal och Stora Essingen.

Lars-Håkan_E

Gröndal kan man skippa från o till Liljeholmen eftersom det finns två busslinjer redan, parallellkörning är knappast det man ska lägga pengar på.

Hur många gånger har det varit planerade avstängningar förutom under någon helg (då man utan större bekymmer kan köra några bussar) under de senaste åren??

Vi pratar ju inte om 100 tusentals resenärer dagligen som inte kommer till jobbet eller hem därifrån utan att några får en längre resväg med tunnelbanan i några fall i kombination med buss ett par tillfällen om året, en återgång till tiden före Tvärbanan s a s
Hur bekväm får man bli?

Det tar i snitt 24 min via Slussen med byte över samma plattform, vissa tider kan man tjäna någon minut att ta 77:an mellan Liljeholmen o Fridhemsplan på bekostnad av ett krångligare byte.

En resenär mellan Alvik och Liljeholmen får en förlängd restid om 25 min per dag och ytterligare 15 min t/fr Gröndal

Men.. hur många reser i relationen Alvik-Gröndal resp. Essingen-Gröndal?
Som alltid är det Stora Essingen som är förloraren.

Men att det inte skulle vara köer söderut?  Jag antar att du ofta kör bil den sträckan, eller? Från Alvik ner till påfarten till Essingeleden är det regelmässigt kö, 20 minuter från Alviksterminalen fram till påfarten till leden kan man utgå från och då är tunnelbaneresenärerna snart i Hornstull  :) och även upp på leden in i Fredhällstunneln är det ofta kö, då är det lite lättare norrut eftersom det sällan är tvärstopp förrän efter Hornsberg men att köra bussen på samma tid som spårvagnens 12 minuter kan du ändå inte tro på  ;D

Det finns ju en orsak att förut Veolia och numera Arriva:s planerare väljer bort denna sträcka och det är inte att dem är inkompetenta.

Men nu är vi väldigt OT i förhållande till vad TS ville veta så.... Det var inte varför det inte finns ersättningstrafik frågan var utan hur den trafik som körs fungerar som frågades

Lars-Håkan_E

Citat från: jakobrk skrivet 27 november 2013, 15:43:55 PM
Hej alla!

Jag är journaliststudent och håller på att titta närmare på hur ersättningstrafiken/bussar  fungerar i Stockholms län. Har hört från olika håll att det är kaos-artat och att det ibland kallas in mindre seriösa entreprenörer. Är intresserad av att komma i kontakt med bussförare eller andra som har erfarenhet av att arbeta med ersättningstrafik. Jag vill främst höra era upplevelser och hur ni tycker att det fungerar.

Självklart får ni vara anonyma!

Vänligen hör av er på
jakobrunevadkjellmer@gmail.com
eller
076-616 40 96.

Allt är av intresse!

Vid oplanerade stopp tar man in de bussar som just då är tillgängliga + allt som beställningstrafikåkarna har ledigt, inte alltid tillgänglighetsanpassade fordon.

Visst har det tidigare funnits åkare som i huvudsak sysslat med ersättningstrafik med gamla utrangerade lokaltrafikbussar från Stockholm och andra län men dessa är sedan flera år på utgående

Att det lätt blir kaos när spårtrafik som tunnelbana o pendeltåg ska ersättas är självklart, i vissa fall är det ingen idé att skicka ut bussar om stoppet beräknas vara kortare tid än typ en timme eftersom man sällan hinner få fram bussar och dem som hinner fram inte räcker till.

Vid stora stopp som nu senast vid Södra station försöker man lägga om resandeströmmarna till befintliga linjer, främst tunnelbanan och kompletterar med buss på korta sträckor (Telefonplan-Älvsjö) för resande mot Södertälje, en buss hinner med minst 3 turer i timmen vilket gör att man snabbt får undan väntande kunder.

Carl Eric

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 november 2013, 23:26:14 PM
Vid oplanerade stopp tar man in de bussar som just då är tillgängliga + allt som beställningstrafikåkarna har ledigt, inte alltid tillgänglighetsanpassade fordon.
[...]

Fast det stämmer inte riktigt. Jag har en bekant som jobbar extra hos Keolis, och många gånger när det är stopp i pendeltåg eller tunnelbana ringer han till depån där han jobbar för att fråga om han får köra ersättningstrafik. I princip alltid blir svaret: "vi har inte fått någon beställning på ersättningstrafik från Nobina (om det gäller pendeltåget) eller MTR/Westin buss (om det gäller tunnelbanan (eller vem det nu är som sköter beställningen av ersättningstrafik till tunnelbanan))".

Egentligen borde SL vara ansvariga för ersättningstrafiken så att det som prioriteras alltid är få fram så många bussar som möjligt, inte att blir så billigt som möjligt...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl Eric skrivet 28 november 2013, 08:49:49 AM
Fast det stämmer inte riktigt. Jag har en bekant som jobbar extra hos Keolis, och många gånger när det är stopp i pendeltåg eller tunnelbana ringer han till depån där han jobbar för att fråga om han får köra ersättningstrafik. I princip alltid blir svaret: "vi har inte fått någon beställning på ersättningstrafik från Nobina (om det gäller pendeltåget) eller MTR/Westin buss (om det gäller tunnelbanan (eller vem det nu är som sköter beställningen av ersättningstrafik till tunnelbanan))".

Egentligen borde SL vara ansvariga för ersättningstrafiken så att det som prioriteras alltid är få fram så många bussar som möjligt, inte att blir så billigt som möjligt...

Problemet vid ett stort och oväntat trafikstopp är ju att det tar tid att ringa runt och beställa bussar. Detta oavsett vem som har uppdraget. Dessutom lär man sig rätt snart vilka bussbolag och garage som brukar kunna ställa upp med kort varsel. Dem ringer man till först. Om den nämnda Keolis-depån är en sådan där man i princip alltid fått svaret "nej, vi har inget att hjälpa till med" så kommer den depån alltså långt ner på listan. Detta gäller även om depån har ändrat policy på senare tid och nu gärna ställer upp.

Jag kan svårligen se hur SL skulle göra detta bättre i egen regi. Om det är pengar det gäller så lär det inte heller bli billigare i så fall.

/Staffan med cirka 15 års erfarenhet av att beställa ersättningstrafik men inte i Stockholm utan i Västsverige.

JDS

Att köra ersättningsbussarna till Thorildsplan borde absolut vara rutin vid planerade avstängningar på Tvärbanan. Det är bara pga snålhet som man inte gör det.

Fast egentligen var det nog inte dessa detaljer som den här tråden var tänkt att handla om...

Ersa

Tyvärr har det vid några tillfällen hänt att Roslagsbanans resenärer blivit stående utan ersättningsbussar vid stopp på banan. Nuvarande operatör verkar inte riktigt ha samma vilja och policy att ringa in andra företag, som föregående operatör gärna gjorde.
Det är lite trist för kunderna när en lågentrebuss finns tillgänglig en kvart utanför Kårsta, samtidigt som inte en enda buss sätts in mellan Kårsta och Ormsta.