Ersättningstrafik

Startat av jakobrk, 27 november 2013, 15:43:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jakobrk

Hej igen! Tack för era svar här i tråden!
Har ni fler uppgifter eller åsikter om hur det brukar gå till / bör gå till är ni välkomna att höra av er till jakobrunevadkjellmer@gmail.com eller 076- 616 40 96.

Ni får självklart vara anonyma!

Med vänlig hälsning Jakob Runevad Kjellmer

JDS

Vi kan väl generalisera det hela en smula och konstatera att det numera finns en policy inom SL-trafiken, att försöka korta ner ersättningsbussarnas sträckningar och gärna hänvisa till fungerande delar av ordinarie linjenät. Härmed påstår jag att detta är ett tänkbart svar på trådskaparens egentliga fråga.

Sedan finns det ett antal oförklarliga avsteg från den principen, bl a just det som Krister Ekbärg tar upp. Vi behöver ju inte gräva oss ner i just Gröndal-Alvik men fenomenet är ändå intressant.

För övrigt finns det ju både skribenter och läsare på forumet som är inblandade i trafikplaneringen!

Adrian Langemar

Citat från: JDS skrivet 28 november 2013, 16:52:56 PM
Vi kan väl generalisera det hela en smula och konstatera att det numera finns en policy inom SL-trafiken, att försöka korta ner ersättningsbussarnas sträckningar och gärna hänvisa till fungerande delar av ordinarie linjenät. Härmed påstår jag att detta är ett tänkbart svar på trådskaparens egentliga fråga.
Mycket intressant. När infördes denna policy? Finns det något beslut från styrelsen i Trafiknämnden/SL om detta?
Jag tror inte att denna policy är orsaken till att man inte kör ersättningsbussar norr om Liljeholmen. I så fall hade man inte kört mellan Gullmarsplan och Liljeholmen heller. Det ordinarie linjenätet täcker ju sträckan betydligt bättre än Liljeholmen-Alvik.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 28 november 2013, 17:30:11 PM
Mycket intressant. När infördes denna policy? Finns det något beslut från styrelsen i Trafiknämnden/SL om detta?
Jag tror inte att denna policy är orsaken till att man inte kör ersättningsbussar norr om Liljeholmen. I så fall hade man inte kört mellan Gullmarsplan och Liljeholmen heller. Det ordinarie linjenätet täcker ju sträckan betydligt bättre än Liljeholmen-Alvik.

Att hänvisa enbart till 160 mellan Gullmarsplan o Liljeholmen som går i 20 resp. 30 min intervall kan aldrig vara tillräckligt, därav ersättningsbussar.

Tunnelbanan sväljer utan större problem den tillfälliga reseströmmen som blir mellan Liljeholmen o Alvik.

I slutänden är det ju också vad man vill betala för och där måste det var bättre att lägga pengarna där man måste ersätta med buss istf där man har flera andra alternativ att ta sig fram.

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 november 2013, 08:59:26 AM
Problemet vid ett stort och oväntat trafikstopp är ju att det tar tid att ringa runt och beställa bussar. Detta oavsett vem som har uppdraget. Dessutom lär man sig rätt snart vilka bussbolag och garage som brukar kunna ställa upp med kort varsel. Dem ringer man till först. Om den nämnda Keolis-depån är en sådan där man i princip alltid fått svaret "nej, vi har inget att hjälpa till med" så kommer den depån alltså långt ner på listan. Detta gäller även om depån har ändrat policy på senare tid och nu gärna ställer upp.

Jag kan svårligen se hur SL skulle göra detta bättre i egen regi. Om det är pengar det gäller så lär det inte heller bli billigare i så fall.

/Staffan med cirka 15 års erfarenhet av att beställa ersättningstrafik men inte i Stockholm utan i Västsverige.

Och sedan är det sällan vettigt att ringa in en massa förare o bussar innan man vet hur långvarigt stoppet beräknas bli, t.ex så blir det i princip aldrig ersättningsbussar vid "Person under Tåg" i Tunnelbanan eftersom det fåtal bussar man hinner få tag i inte räcker långt och i de flesta fall inte hinner köra mer än en tur innan trafiken är på rull igen.

Ett annat problem är att ytterst få SL entreprenörer har några extra bussar stående för fäfot under maxtimmarna, ofta har man inte en enda och snarare redan minus på fordonssidan, då hjälper det inte att 50 förare vill köra

De enda bussar som finns i beredskap är de MTR har avtalat med Westin om resp. de som Stockholmståg har avtal med Nobina om, bussar som är öronmärkta för ersättningstrafik att snabbt kunna sättas in.
Men vid ett stopp i tunnelbanan räcker inte MTR:s tre? bussar ens till ett tredjedels C20 tåg utan ska bara ses som en första något så när snabb insats medans man ringer in de stora resurserna från andra än SL entreprenörerna.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 november 2013, 18:19:56 PM
Och sedan är det sällan vettigt att ringa in en massa förare o bussar innan man vet hur långvarigt stoppet beräknas bli, t.ex så blir det i princip aldrig ersättningsbussar vid "Person under Tåg" i Tunnelbanan eftersom det fåtal bussar man hinner få tag i inte räcker långt och i de flesta fall inte hinner köra mer än en tur innan trafiken är på rull igen.

Jag vet inte hur det är vid tunnelbanan men vid järnvägen är det normalt ingen idé att ringa efter bussar om det är en personolycka. När räddningstjänst och polis är klar brukar också en avlösande förare ha hunnit komma till platsen. Innan de förstnämnda är klara för resenärerna i alla fall inte lämna tåget. Det brukar bli en två timmars trafikstopp vid en sådan olycka.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Adrian Langemar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 november 2013, 18:10:47 PM
Att hänvisa enbart till 160 mellan Gullmarsplan o Liljeholmen som går i 20 resp. 30 min intervall kan aldrig vara tillräckligt, därav ersättningsbussar.

Tunnelbanan sväljer utan större problem den tillfälliga reseströmmen som blir mellan Liljeholmen o Alvik.

I slutänden är det ju också vad man vill betala för och där måste det var bättre att lägga pengarna där man måste ersätta med buss istf där man har flera andra alternativ att ta sig fram.
Det finns många alternativ mellan Liljeholmen och Gullmarsplan. Tunnelbanan sväljer resandet mellan Liljeholmen och Gullmarsplan nästan lika bra, fast med i princip oförändrad restid till skillnad från i fallet Liljeholmen-Alvik. 160 kan ta hand om det lokala resandet mellan Gullmarsplan och Årstaberg utan problem. 160 tror jag har större överkapacitet än 133/152. Dessutom finns 144 (Linde), 164 och 168. Resenärer Årstaberg-Liljeholmen kan förutom 160 (som går var 16:e resp. 15:e minut i rusningen) även ta 134, 143 och 154.

Mellan Alvik och Liljeholmen finns det inte alls lika bra alternativa resvägar restidsmässigt (utom för lokala resenärer Gröndal-Liljeholmen, där kan alternativen jämföras med Årstadal, med skillnaden att Årstadal har betydligt kortare gångavstånd till Liljeholmen).