Upphandlingen Stockholm City+Lidingö

Startat av HobAnton, 12 november 2013, 09:48:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Inget är väl sedan hugget i sten... för Trafikförvaltningen ska ju sedan ha ett ord med i laget om jag inte minns fel?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Vilka sällanresenärer har koll på dagens linjenät? På sin höjd har en sällanresenär koll på den spårbundna trafiken och vilka linjer som stannar utanför porten.

eldani

Jag läste på Keolis hemsida att man har tagit fram en framkomlighetsstrategi som Stockholms stad har tagit fram och är ett samarbete mellan staden, Keolis och SL. Det är ju bra så då man kan hålla tidtabellen bättre och minska förseningarna.
http://www.keolis.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2014-03-03-pilotprojektet-for-linje-4.html

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

JDS

Citat från: krister.ekberg skrivet 09 mars 2014, 21:05:51 PM
http://www.keolis.se/nyhetsarkiv/nyhetsarkiv/2014-03-03-pilotprojektet-for-linje-4.html Den 17 mars börgar pilotprokektet på blåbuss 4

Är det någon skillnad mellan det prokektet och det som eldani skrev om? Länkarna verkar leda till samma adress.

Karsten

Det ska alltså införas busskonduktörer på linje 4 om jag tolkar Keolis information rätt. Intressant...

Carl Eric

Citat från: Karsten skrivet 11 mars 2014, 10:21:21 AM
Det ska alltså införas busskonduktörer på linje 4 om jag tolkar Keolis information rätt. Intressant...

Det stämmer bra! Vilket även innebär att de med barnvagnar som åker linje 4 måste lösa biljett, ska bli intressant att se vilka reaktioner det får.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MartinMartin

Citat från: Carl Eric skrivet 11 mars 2014, 10:28:21 AM
Det stämmer bra! Vilket även innebär att de med barnvagnar som åker linje 4 måste lösa biljett, ska bli intressant att se vilka reaktioner det får.

Dom ska inte vara konduktörer. Dom ska stå utanför dörr 5-6 och visera biljetter. Barnvagnar som går in i dörr 3-4 åker gratis.

Karsten

Citat från: MartinMartin skrivet 11 mars 2014, 22:13:22 PM
Dom ska inte vara konduktörer. Dom ska stå utanför dörr 5-6 och visera biljetter. Barnvagnar som går in i dörr 3-4 åker gratis.

Så de ska inte åka med bussarna alltså?

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 12 mars 2014, 07:35:55 AM
Så de ska inte åka med bussarna alltså?
Jovisst, och även visera barnvagnsförare.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

MartinMartin

Citat från: Ted S skrivet 12 mars 2014, 10:38:09 AM
Jovisst, och även visera barnvagnsförare.

I dörr 5-6 ja, men inte i 3-4 och dom ska inte vara några konduktörer som går runt i bussen.

Karsten

Citat från: MartinMartin skrivet 13 mars 2014, 02:21:01 AM
I dörr 5-6 ja, men inte i 3-4 och dom ska inte vara några konduktörer som går runt i bussen.

Det låter ju synnerligen märkligt i så fall. Att bemanna en buss med två personer och samtidigt inte ha för avsikt att visera alla resenärer.

Ted Selander

Citat från: MartinMartin skrivet 13 mars 2014, 02:21:01 AM
Citat från: MartinMartin skrivet 11 mars 2014, 22:13:22 PM

Jag vill bara rätta dig på två punkter. Konduktörerna åker med i bussarna, och ska läsa av biljett även för den som kör barnvagn.

Ur kampanjmaterialet (med reservation för att något ändrats i går):

"Till exempel kommer bussen med jämnare intervall, vilket gör
att det blir mer plats för dig ombord. Och på vardagar mellan
07.00 och 19.00 kan du även gå på i bakre dörrar, där en trafikvärd
hjälper dig och läser din biljett (gäller även dig med barnvagn).
Dessutom har Stockholms stad byggt över tre kilometer
bussfil längs sträckan så att bussen får lättare att ta sig fram."

Sen finns det ju olika antal dörrar beroende på vagntyp, och det återstår att se hur det fungerar i praktiken. De priskänsliga barnvagnarna kan komma att snyfta.
Det är inte springkondisar det handlar om, många resenärer väljer säkert att gå på fram, och då viserar de ju sina kort där. För ett tre månaders prov, bygger man inte heller om bussarna med konduktörsbås, utan meningen är ju att på stående fot ta emot och blippa korten, för påstigande i de dörrar där det inte finns kortläsare installerade.

BSB101

Citat från: Ted S skrivet 13 mars 2014, 06:02:35 AM
Jag vill bara rätta dig på två punkter. Konduktörerna åker med i bussarna, och ska läsa av biljett även för den som kör barnvagn.

Ur kampanjmaterialet (med reservation för att något ändrats i går):

"Till exempel kommer bussen med jämnare intervall, vilket gör
att det blir mer plats för dig ombord. Och på vardagar mellan
07.00 och 19.00 kan du även gå på i bakre dörrar, där en trafikvärd
hjälper dig och läser din biljett (gäller även dig med barnvagn).
Dessutom har Stockholms stad byggt över tre kilometer
bussfil längs sträckan så att bussen får lättare att ta sig fram."

Jag kan inte se något i den texten som verken säger bu eller bä gällande om trafikvärdarna kommer finns ombord eller på hållplatsen.