SL:s trafikförändringar i december?

Startat av P.Ek, 18 oktober 2013, 22:12:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Jag förstår inte varför man på linje 567 tidtabellslägger tidigare förstärkningsturer på lördagar och söndagar.

Och fortfarande är det avstigningsförbud på linje 546 på eftermiddagen mellan Karolinska och Tensta. Det kanske är därför bussarna i princip går tomma?

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Frippe Fribas

Citat från: virtual1 skrivet 21 november 2013, 22:19:27 PM
Väntar fortfarande på det årtusende då man ser över huddingelinjerna och gör lite större förändringar. Linjrsträckningar och linjer har med små förändringar vart konstanta i runt 20 år och det är långt ifrån optimalt, tro mig...
SL har ju mycket att stå i för närvarande och har delvis överlåtit på sina operatörer att utveckla resandet i respektive kontraktsområde.
Detta gör att det inte kan göras hur mycket förändringar som helst på ett år då SL oftast får betala mer pengar än tidigare för trafiken.
Keolis är naturligtvis lika intresserade som resenärerna av att kunna erbjuda en attraktiv kollektivtrafiklösning, men det är inte så enkelt som man skulle kunna tro.
Det finns en del förslag på förändringar baserat på bla enkäter bland resenärerna, men det är vad jag förstått en ganska komplicerad resa som inte görs i brådrasket...
Dock tror jag att vi i framtiden kommer att få se mer av den typen av lösningar som Arriva levererade i Norrort nyligen där man reformerar stora delar av linjenätet.
//Fredrik

igel

CitatDock tror jag att vi i framtiden kommer att få se mer av den typen av lösningar som Arriva levererade i Norrort nyligen där man reformerar stora delar av linjenätet.
Nu är det ju inte direkt hela Norrort utom mera specifikt Täby.

Men Täby är intressant i sammanhanget, för det är nog det område i SL-land där linjenätet har förändrats allra mest om man jämför med tio år tillbaka. De som är fet markerat är förändringar under Arriva-tiden

då                      idag
617 Skarpäng-TÄC-Hägernäs                                     614 Skarpäng-TÄC  + 617 TÄC-Hägernäs
619 Erikslund-TÄC-Näsbypark                                    616 Erikslund-TÄC   + 619 TÄC-Näsbypark
604 DAS-TÄC-> + 605 TÄC-Gribbylund                       605 DAS-TÄC-Gribylund
604 DAS-Enebyberg-TÄC-> + 627 <-TÄC-Arninge      604 DAS-Enebyberg-TÄC-Arninge

690 + 691 Samma slutmål men omlagd körväg genom täby

Olle

Vad gäller de "gamla" 617 och 619 så är ju den enda förändringen att dessa linjer delats vid Täby  Centrum

Bo Rosengren

Linje 787: Att avgångstiden från Köpmangatan är en minut efter den från Södertälje centrum har ingenting med körtiden att göra. Man vill försäkra sig om att folk ska hinna med bussen. Avgångstiderna anger att bussen inte går före det angivna klockslaget, inget annat.

rengmark

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 november 2013, 15:23:00 PM
SL har ju mycket att stå i för närvarande och har delvis överlåtit på sina operatörer att utveckla resandet i respektive kontraktsområde.
//Fredrik
Var inte syftet med E20-upphandlingen att Arriva skulle få betalt efter hur många passagerare man har på bussarna? Vad gör man för att marknadsföra trafiken? Jag är förvånad över hur många nästan tomma bussar jag ser varje dag.

Ersa

Citat från: rengmark skrivet 30 november 2013, 01:28:11 AM
Var inte syftet med E20-upphandlingen att Arriva skulle få betalt efter hur många passagerare man har på bussarna? Vad gör man för att marknadsföra trafiken? Jag är förvånad över hur många nästan tomma bussar jag ser varje dag.

VBP gäller på alla alla E20-upphandlingens linjer, ja. Liksom på 676, 686 och 639 från E19.
Den enda linje det satsas på är dock 676, vad man märker ur kundens synvinkel.

Mikey

Nu hamnar jag kanske lite OT, men hur räknar man ut antalet passagerare som åker? Använder Arriva sig utav någon form av guesstimating där de själva räknar ut hur många som de tror reser som de sedan får betalt för, eller räknar man antalet avläsningar i Access-maskinerna? Om sistnämnda, hur gör man då på alla bussar med trasiga biljettmaskiner? Inte kör väl Arriva alla de bussarna "gratis"?

F.Å

Citat från: Mikey skrivet 30 november 2013, 13:02:28 PM
Nu hamnar jag kanske lite OT, men hur räknar man ut antalet passagerare som åker? Använder Arriva sig utav någon form av guesstimating där de själva räknar ut hur många som de tror reser som de sedan får betalt för, eller räknar man antalet avläsningar i Access-maskinerna? Om sistnämnda, hur gör man då på alla bussar med trasiga biljettmaskiner? Inte kör väl Arriva alla de bussarna "gratis"?

http://www.bussmagasinet.se/2012/04/brittiskt-foretag-raknar-och-kollar-at-arriva-i-stockholm/

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

P.Ek

Konstigt att tidtabellerna för linje 561 och 752 inte finns att hitta, kanske finns fler.

rengmark

Undrar hur 504 kommer att vända i Rissne. Vad jag vet finns inte vändmöjlighet nära centrum.

Nico

Citat från: rengmark skrivet 05 december 2013, 02:03:36 AM
Undrar hur 504 kommer att vända i Rissne. Vad jag vet finns inte vändmöjlighet nära centrum.

Det har lagts två förslag som inte kräver några direkta ombyggnader.

1. Ändhpl./starthpl. på nuvarande hpl. Rissne centrum. Bussen får sedan rulla bort och vända i cirkulationen vid Lavettvägen. Därefter vid behov viss tidsreglering i den gamla hpl.fickan som ligger i närheten.

2. Ändhpl./starthpl. i slingan vid Artillerivägen efter Trossvägen. Där finns en relativt nära access till tunnelbanan och vid behov finns även möjligt utrymme för reglering om man inte väljer spetsvändning.

Vet inte om det finns ytterligare förslag, men vad det än blir så lär det utvisa sig till den 15/12.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa