SL:s trafikförändringar i december?

Startat av P.Ek, 18 oktober 2013, 22:12:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2013, 10:08:15 AM
Inget om den norra tredjedelen dock, tyvärr.
Kanske kommer det senare?
Om inte du"hintar"oss om detta redan nu ;)/Ulf

Joakim Wahlberg

Ersa:
Inte västra heller, men det händer kanske inte så mycket överallt att det är värt att skriva om?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

P.Ek

Citat från: Ersa skrivet 05 december 2013, 10:08:15 AM
Inget om den norra tredjedelen dock, tyvärr.
Kanske kommer det senare?

Om det är Roslagen du menar finns det uppe på sl.se nu.

Två hållplatser i Norrtälje byter namn, Sporrongs till Rodenskolan och Tekniska huset till Diamantgatan.

Ersa

Citat från: P.Ek skrivet 06 december 2013, 00:45:04 AM
Om det är Roslagen du menar finns det uppe på sl.se nu.

Två hållplatser i Norrtälje byter namn, Sporrongs till Rodenskolan och Tekniska huset till Diamantgatan.

Det var bra! Båda dessa angränsande hållplatser har länge haft inaktuella namn, men nu blir det mer logiskt för resenärerna. :)

Karsten

Trafiken Norrtälje-Älmsta utökas kraftigt, minst timmestrafik alla dagar.

Bussmicke

Linjeändringar var det inte så mycket av.

702 via Alby gård och något annat
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

rengmark

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 november 2013, 15:23:00 PM
SL har ju mycket att stå i för närvarande och har delvis överlåtit på sina operatörer att utveckla resandet i respektive kontraktsområde.
Detta gör att det inte kan göras hur mycket förändringar som helst på ett år då SL oftast får betala mer pengar än tidigare för trafiken.
Keolis är naturligtvis lika intresserade som resenärerna av att kunna erbjuda en attraktiv kollektivtrafiklösning, men det är inte så enkelt som man skulle kunna tro.
Det finns en del förslag på förändringar baserat på bla enkäter bland resenärerna, men det är vad jag förstått en ganska komplicerad resa som inte görs i brådrasket...
Dock tror jag att vi i framtiden kommer att få se mer av den typen av lösningar som Arriva levererade i Norrort nyligen där man reformerar stora delar av linjenätet.
//Fredrik
Men något är fel. Johannesfred är ett bra exempel på detta. Där har resandet med buss nästan upphört sedan tvärbanan kom i slutet av oktober. Arriva kör både tvärbanan och bussarna här. Från att tidigare ha kört välfyllda bussar går de nu nästa tomma. 12 turer i timmen går via Johannsfred med tidsförlängning på drygt 5 minuter vilket i princip kostar en dimensionerande buss. Sedan tappar man ytterligare en antal resenärer som inte vill göra denna skaftåkning. Jag kan aldrig tro att Arriva står för den ekonomiska risken. Det handlar om linjerna 110 och 112. Linje 156 har en längre tid gått nästan tom från Johannesfred på eftermiddagarna.

Om vi vänder blicken söderut får linjerna 807 och 834 en ny hållplats Trolladan före ändhållplatsen i Tyresta by. 

Adrian Langemar

Citat från: rengmark skrivet 11 december 2013, 00:42:06 AM
Men något är fel. Johannesfred är ett bra exempel på detta. Där har resandet med buss nästan upphört sedan tvärbanan kom i slutet av oktober. Arriva kör både tvärbanan och bussarna här. Från att tidigare ha kört välfyllda bussar går de nu nästa tomma. 12 turer i timmen går via Johannsfred med tidsförlängning på drygt 5 minuter vilket i princip kostar en dimensionerande buss. Sedan tappar man ytterligare en antal resenärer som inte vill göra denna skaftåkning. Jag kan aldrig tro att Arriva står för den ekonomiska risken. Det handlar om linjerna 110 och 112. Linje 156 har en längre tid gått nästan tom från Johannesfred på eftermiddagarna.
Inte bara Johannesfred, även körningen via Ranhammarsvägen är både onödig och mycket tidsödande nu när Tvärbanan finns. Låt 110 och 112 gå Ulvsundavägen istället!

F.Å

Citat från: Nico skrivet 05 december 2013, 06:28:35 AM
Det har lagts två förslag som inte kräver några direkta ombyggnader.

1. Ändhpl./starthpl. på nuvarande hpl. Rissne centrum. Bussen får sedan rulla bort och vända i cirkulationen vid Lavettvägen. Därefter vid behov viss tidsreglering i den gamla hpl.fickan som ligger i närheten.

2. Ändhpl./starthpl. i slingan vid Artillerivägen efter Trossvägen. Där finns en relativt nära access till tunnelbanan och vid behov finns även möjligt utrymme för reglering om man inte väljer spetsvändning.

Vet inte om det finns ytterligare förslag, men vad det än blir så lär det utvisa sig till den 15/12.

Det blir vändning enligt alternativ 2 för kännedom.

Nico

Citat från: Adrian Langemar skrivet 11 december 2013, 15:38:37 PM
Inte bara Johannesfred, även körningen via Ranhammarsvägen är både onödig och mycket tidsödande nu när Tvärbanan finns. Låt 110 och 112 gå Ulvsundavägen istället!

För linje 112:s del så handlar nog sträckningen via Ranhammarsvägen mera om att få en koppling mot Spånga utan byten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: F.Å skrivet 13 december 2013, 11:51:46 AM
Det blir vändning enligt alternativ 2 för kännedom.

Aha, där ser man. Visste inte riktigt vilket det skulle bli. Var nämligen jag som kastade fram just det förslaget, lite apropå, vid ett möte med kommunen på sensommaren. Det kräver dock lite mer handpåläggning än alt. 1. Däremot blir det en kortare och därmed mer ekonomisk körväg vilket kan löna sig på sikt. I övrigt är jag dock oskyldig, men ni på Råsta vet ju så att säga var min brevlåda bor om ni vill klaga.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

rengmark

Citat från: Nico skrivet 13 december 2013, 17:26:56 PM
För linje 112:s del så handlar nog sträckningen via Ranhammarsvägen mera om att få en koppling mot Spånga utan byten.
Linje 112 behövs nog inte alls mellan Bällsta bro och Alvik. Tvärbanan har tagit över det mesta resandet. En kontakt med pendeln och T-banan i Sundbyberg är säkert mer intressant
Linje 504 har fått en egendomlig ny linjesträckning. Från Rissne kör man inte närmaste väg till Ursvik utan hela Madenvägen bort till Hornbach och sedan tillbaka på Enköpingsvägen.

Adrian Langemar

Citat från: Nico skrivet 13 december 2013, 17:26:56 PM
För linje 112:s del så handlar nog sträckningen via Ranhammarsvägen mera om att få en koppling mot Spånga utan byten.
Man kan införa hållplatser vid Norrbyvägen och Lintvägen. Den senare tror jag kräver ett nytt övergångsställe. Kanske borde samtliga linjer på Ranhammarsvägen flyttas till Ulvsundavägen. Gångavståndet är så kort att det inte motiverar den stora tidsförlusten det är att köra Ranhammarsvägen.

En annan idé som jag har funderat på är om man skulle kunna ta bort 112 helt och förlänga 110 till Spånga genom att tillåta busstrafik direkt från flygplatsterminalen till Ulvsundavägen mellan köpladorna (man får ta bort några parkeringsplatser).

Nico

Det är en sak att vilja och en annan sak att lyckas få somligt genomfört, t.ex. då dyra ombyggnationer av gator mm. där väghållarna av förklarliga skäl tar det piano.

Med tanke på köläget på Ulvundavägen tidvis så skulle det nog sedan inte heller förbättra tillgängligheten i någon högre grad. Vad gäller Ranhammarsvägens hpl. så är de ganska starkt frekventerade under peaktid. Att dra in dessa hållplatser och hänvisa till Ulvsundavägen skulle sannolikt inte heller uppskattas av resenärerna. Dessutom rullar annan busstrafik här och det är ofta ganska lämpligt att hålla ihop sådant på ett fåtal gator.

Vad gäller en linje genom Bromma Blocks så har det funderats på sådana både en och två gånger. Även här stupar det primärt på de kostnader som måste till för att genom en ombyggnad kunna se till att bussarna kan komma igenom på tidtabell och utan att det sker skador etc. Det senare är ett uppenbart aber inne på det trånga och gyttriga område som finns där idag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Olle

 Märkligt att tidtabellen för 604 gäller t.o.m.19 juni i Täbytabellen, medan den i Danderydstabellen även gäller hösten 2014  ::)