Huvudmeny

Fråga om Scania Omni

Startat av Niklas Bygdestam, 17 oktober 2013, 20:49:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag försöker minnas när Scania gick ifrån den gamla fronten på Scania OmniCity och OmniLink. När kom den sista med gamla fronten? Var det 2005?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

DEB

De tillverkades parallelt ett kort tag. Vet att det finns Omnilink ll tillverkade i början av 2006, samtidigt som en del Omnilink 1 registrerades sommaren samma år. Keolis 3259, från 2003/04, har nya fronten men är i övrigt en vanlig Omnilink 1.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikey

Borås fick OmniLink 1 så sent som i April 2008. Dessa var biogasdrivna, och tydligen gick det inte att sätta nya fronten på en gasbuss på den tiden...

bisquit

Å tilläggas skall att Keolis 3259 ifrån början var en Prov lånebuss ifrån Scania CV som hamna i Örebro som ersättare för en uppbrunnen omnicityled. Men som i sin tur sen, gjorde en liten resa hos andra bolag innan den blev adopterad Keolis. Så den är lite av en särling.  8)

Niklas Bygdestam

Citat från: bisquit skrivet 17 oktober 2013, 21:22:35 PM
Å tilläggas skall att Keolis 3259 ifrån början var en Prov lånebuss ifrån Scania CV som hamna i Örebro som ersättare för en uppbrunnen omnicityled. Men som i sin tur sen, gjorde en liten resa hos andra bolag innan den blev adopterad Keolis. Så den är lite av en särling.  8)

Så Keolis 3259 är byggd med gamla fronten men senare ombyggd med en ny front i efterhand?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

buskörare

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 oktober 2013, 22:23:50 PM

Så Keolis 3259 är byggd med gamla fronten men senare ombyggd med en ny front i efterhand?

Den hade i alla fall nya fronten när den gick i Örebro, 2007. Huruvida den är byggd med gamla fronten vet jag inte dock.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 17 oktober 2013, 21:22:35 PM

Nästan tre år som Public Transport Sweden 3007, och därefter åtta månader hos BotkyrkaBuss
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=2944

Om man räknar skiftade strålkastare och två nya hörnluckor som "ombyggd", ja. Mycket mer än så är det inte som skiljer de två designerna åt.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 17 oktober 2013, 23:53:50 PM
Nästan tre år som Public Transport Sweden 3007, och därefter åtta månader hos BotkyrkaBuss
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=2944

Om man räknar skiftade strålkastare och två nya hörnluckor som "ombyggd", ja. Mycket mer än så är det inte som skiljer de två designerna åt.

väldigt irriterande att jag missade den hos Botkyrka Buss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

Bör också tilläggas att dörrarna fick ny design någon gång. T.ex Arrivas Omnilink 1 i Märsta (fd Swebus) har nya dörrarna medan UEM078 som Ersa länkade till har gamla dörrarna.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Fredrik Klint

Vet att Busslink/Keolis 6651-59 har gamla dörrarna medan 6661-64 har de nyare "glasdörrarna".
6651-59 reggades 2005-08 och 6661-64 2006-01.

bisquit

Keolis 3259 har nya fronten. Men med gamla bakstammen. Samt att det är regionalstandard på den. Dvs den enda stadsbuss som rullat i Örebro med regionalstandard..

pn81

Dåvarande Swebus köpte ett antal OmniLink till Dalarna 2006. De som placerades i Borlänge är dieseldrivna och har den nya fronten och förarplatsen medan de som går i Falun är etanoldrivna och har den gamla fronten och den gamla förarplatsen. Som jag har förstått det så beror det på att Scanias nya etanolmotor inte var färdigutvecklad 2006 så då fick det bli det gamla chassiet/karossen. Jag tror att de första bussarna med den nya etanolmotorn levererades i september 2007 (till Busslink) och de hade den nya fronten.

Niklas Bygdestam

Keolis 3259 har alltså en ny front, men gamla bakstammen och gamla dörrarna. Men den är alltså levererad med gamla fronten men fått den ändrad senare.

Blev bussen krockskadad eftersom man ändrat på fronten? Eller fanns det någon annan anledning till att man bytt front på bussen?

bisquit

Den är ifrån början en prov demobuss ifrån Scania.. Så den har alltid, sett ut sådan ifrån början..

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 oktober 2013, 19:53:14 PM
Keolis 3259 har alltså en ny front, men gamla bakstammen och gamla dörrarna. Men den är alltså levererad med gamla fronten men fått den ändrad senare.

Blev bussen krockskadad eftersom man ändrat på fronten? Eller fanns det någon annan anledning till att man bytt front på bussen?

Niklas Bygdestam

Citat från: bisquit skrivet 21 oktober 2013, 20:07:03 PM
Den är ifrån början en prov demobuss ifrån Scania.. Så den har alltid, sett ut sådan ifrån början..

Det var intressant! Den här bussen har alltså aldrig haft annat än den nya fronten? Men det innebär alltså att den här prototypen levererades med denna front redan två år innan man verkligen övergick till denna front i serieleveranser?