Huvudmeny

Fråga om Scania Omni

Startat av Niklas Bygdestam, 17 oktober 2013, 20:49:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 21 oktober 2013, 20:07:03 PM
Den är ifrån början en prov demobuss ifrån Scania.. Så den har alltid, sett ut sådan ifrån början..

Låter inte helt sannolikt att den haft den nya fronten ända sedan den lämnade fabriken i Polen december 2003. Sen blev den inte registrerad med registreringsskyltar i Sverige förrän 2006-12-28.

Den tillhörde Scania från 2003-12-08 till 2007-09-26 då den såldes till PTS. Strax innan försäljningen var den uthyrd till Busslink Örebro i en enda månad (15 jan-16 feb 2007), och 2011-01-17 då bussen nästan fyllt åtta år hyrdes den återigen in av Keolis som först sedermera övertog ägandet av den "på riktigt".

CW66

Hej!
Jag fotade bussen 15 april 2006 då den var vit och fortfarande hade gamla fronten.
Bussen var ju som sagt en testbuss inför nya bussprogrammet.

Vid en ny fototur till Scania democenter fotade jag bussen åter igen den 14 juni 2006, då den hade lackats om till silverblå och fått en ny front.

Ändringen av Omni-serien var ju inte bara en front, utan ett helt nytt motorprogram (där även beteckningen ändrades från CN94 till CN 230 etc), även om man inte kosmetiskt ändrade mer än front och bakparti på bussen.

Först ut i programmet var faktiskt OmniLine-bussen som ändrades i början av 2006.
Sedan kom en leverans på sex OmniLink-bussar till Tjörns Omnibustrafik våren 2006.

/CW66

Frippe Fribas

Historien verkar upprepa sig med Citywideserien som vad jag kan förstå är en Omni i nya kläder med nya motorer.
Jag mötte för en tid sedan en SL-lackad Citywide ledbuss på Essingeleden och spontant såg det bara ut att vara en ny front som var skillnaden exteriört.
//Fredrik

Jacob

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 oktober 2013, 10:15:35 AM
Historien verkar upprepa sig med Citywideserien som vad jag kan förstå är en Omni i nya kläder med nya motorer.
Jag mötte för en tid sedan en SL-lackad Citywide ledbuss på Essingeleden och spontant såg det bara ut att vara en ny front som var skillnaden exteriört.
//Fredrik

Finns ganska klara skillnader på sidan också. Tycker dock det är synd att baken har silvriga bakljus, hade sett bättre ut med svart så det hade matchat fronten. Citywide har också sidoblinkers vilket inte Omni har.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 22 oktober 2013, 10:15:35 AM
//Fredrik

I grunden är CityWide bara en uppsnoffsad Omni, ja.
Precis som att "helbyggda" Volvo 9700 fortfarande i grunden är en Delta Star.
Men visst kan man förstå tillverkarna att de vill få oss att tro att det rör sig om nya konstruktioner. Men att konstruera en helt ny buss är dyrt, och skulle man försöka sig på detta lika ofta som t.ex Setra skulle de nog bli så dyra att ingen skulle köpa dem.

CW66

Om man tittar närmare på Citywide-bussen så visst är det en "ny Omni" på en del sätt - men en helt ny buss på andra sätt.

Det som är kvar från Omni-tiden är chassit som inte är ändrat.

Bussen har fått nya sidor, ny front och delvis nytt bakparti - även om det bara är en ny design på stötfångaren ;-)
Det som är nytt är nya motorer förstås, men framförallt inuti.
Bussen har fått en helt annan design med andra material. Framförallt är bussen mycket ljusare inuti, och andra lösningar på material som sagt.
Förarplatsen är även omgjord med nya placeringar av knappar etc som man tydligen tagit fram tillsammans med både förare och konstruktörer.
Vad jag förstått är även förarplatsen rymligare för föraren.

Bussen kommer även att erbjudas i en rad modeller som inte Omni  haft. Gasledbuss, hybridbuss etc.

Sedan vad gäller försäljning kan man ju aldrig veta hur stora volymer det blir här hemma eller ute i Europa, det lär vi se.

Resonemanget att tillverkarna skulle "lura" kunderna och tro att det är en gammal buss förklädd med lite kosmetiska är ett konstigt resonemang. Jag är helt övertygad om att de flesta kunder vet vad dom köper när dom väl gör det, oavsett tillverkare eller modell :-)

Förhoppningsvis iaf ;-)

Frippe Fribas

Naturligtvis är det så, de som köper bussarna är knappast noviser på området och har oftast en gedigen teknisk kompetens i ryggen.
Det låter som att Citywide har goda möjligheter att bli en storsäljare, så vi får se hur framtiden utvecklas helt enkelt, nu "slipper" de ju konkurrensen från Säffle åtminstone.
För många verkar valet tidigare annars ha varit att köpa en Omni eller en Volvo.
Det är bra om Scania får in ett gasalternativ på allvar, MAN har ju nästan monopol på den marknaden idag, åtminstone när det gäller Stockholmsområdet.

Ersa

Jag var nog lite otydlig. Jag har aldrig pratat om inköparna på våra bussföretag, utan jag syftade främst på oss här i forumet. "Nördarna" om man så vill.
Det jag menade var att det inte rör sig om en helt modell nykonstruerad från noll, som man ibland får för sig att vissa tror.

När man provkör den märker man även då att den på vissa håll är helt annorlunda än t.ex Omnin, men att den samtidigt har "ärvt" vissa irriterande egenheter från föregångaren. Sittställningen och de lite väl begränsade rattinställningsmöjligheterna t.ex. Fast iofs finns ju detta även på OmniExpressen.

Fredrik Klint

Citat från: CW66 skrivet 23 oktober 2013, 05:26:44 AM
Om man tittar närmare på Citywide-bussen så visst är det en "ny Omni" på en del sätt - men en helt ny buss på andra sätt.

Det som är kvar från Omni-tiden är chassit som inte är ändrat.

Bussen har fått nya sidor, ny front och delvis nytt bakparti - även om det bara är en ny design på stötfångaren ;-)
Det som är nytt är nya motorer förstås, men framförallt inuti.
Bussen har fått en helt annan design med andra material. Framförallt är bussen mycket ljusare inuti, och andra lösningar på material som sagt.
Förarplatsen är även omgjord med nya placeringar av knappar etc som man tydligen tagit fram tillsammans med både förare och konstruktörer.
Vad jag förstått är även förarplatsen rymligare för föraren.

Bussen kommer även att erbjudas i en rad modeller som inte Omni  haft. Gasledbuss, hybridbuss etc.

Sedan vad gäller försäljning kan man ju aldrig veta hur stora volymer det blir här hemma eller ute i Europa, det lär vi se.

Resonemanget att tillverkarna skulle "lura" kunderna och tro att det är en gammal buss förklädd med lite kosmetiska är ett konstigt resonemang. Jag är helt övertygad om att de flesta kunder vet vad dom köper när dom väl gör det, oavsett tillverkare eller modell :-)

Förhoppningsvis iaf ;-)

Självklart ändras fordon, inte bara bussar, under skalet medan utsidan ofta kan vara sig rätt lik i många år, iaf när det gäller tunga fordon. Personbilar är normalt inte lika långdragna.
En lastbil som Volvo FL6 såg i grunden likadan ut mellan 1986-2006, men fanns i fyra olika generationer vad gäller utformning av grill och blinkers, "facelift". Samma med Scania CR/CN112 och CN113 (1978-99). Självklart skedde desto mer förändringar under skalet. Men lite kan man som amatör undra, är det så dyrt att göra om skalet på ett fordon? Omni/CityWide har redan 16 år på nacken (talar bara om skalet som ni säkert förstår) och man kan undra när nästa generation buss kommer som ser helt ny ut  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Klint skrivet 23 oktober 2013, 12:42:33 PM
Självklart ändras fordon, inte bara bussar, under skalet medan utsidan ofta kan vara sig rätt lik i många år, iaf när det gäller tunga fordon. Personbilar är normalt inte lika långdragna.
En lastbil som Volvo FL6 såg i grunden likadan ut mellan 1986-2006, men fanns i fyra olika generationer vad gäller utformning av grill och blinkers, "facelift". Samma med Scania CR/CN112 och CN113 (1978-99). Självklart skedde desto mer förändringar under skalet. Men lite kan man som amatör undra, är det så dyrt att göra om skalet på ett fordon? Omni/CityWide har redan 16 år på nacken (talar bara om skalet som ni säkert förstår) och man kan undra när nästa generation buss kommer som ser helt ny ut  :)

Scania CR/CN 112, CN 113 och även MaxCi bör faktiskt också räknas in i denna grupp. Den serien blev väldigt långlivad. Faktum var att protyperna till CR 112 kom redan 1976. Föregångaren är Scania CR 76/110/111. Den serien blev faktiskt inte fullt lika långlivad. Prototypen kom 1965 och levererades sedan 1966-1978.

Är då Citywide "bara" en modifierad Omni i det här resonemanget? Rent utseendemässigt tycker jag nog det faktiskt. Här i Uppsala finns ett par enstaka Citywide i UL-trafik som är UL-gula. Det händer ofta när jag ser dessa bakifrån att jag tror att det är en OmniLink. Jag brukar bakifrån förväxla dessa med Nobinas OmniLink. Även från sidan ibland om jag inte ser fronten så förväxlar jag dessa med Nobinas OmniLink. Men fronten är helt klart väldigt annorlunda. Där finns det vad jag kan se inga som helst likheter med Omni.

Men nog tycker i alla fall jag att Citywide är en modiferad Omni :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.