Ibland brister förnuftet...

Startat av Walter, 11 oktober 2013, 09:22:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: sa0azs skrivet 19 oktober 2013, 00:01:51 AM
Ja, förnuftet brast verkligen i den här situationen.

Rätt i sak, visst, men fel på alla andra sätt. Oerhört osmidigt, osympatiskt och oempatiskt.

En typexempel på en "livets korpral". Trist.

"livets korpral", haha! Du borde underrätta alla världens försvarsmakter om detta begrepp! För om det nu är en så dålig idé att ha korpraler som säger till folk om saker, så borde de ju snarast få reda på det.


Buss-Anders

1. Man kastar eller tvingar inte en försskoleavdelning att kliva av pga av att det saknas pengar.
Skulle det bero på att en förskolelärare på något sätt gjort fel med ett kort så löser man det i andra hand efteråt.

2. Fyra km är en oerhört lång sträcka för ett förskolebarn. En del klarar det men inte alla.

3. Innan man överhuvudtaget kastar av / tvingar av någon så ska man tänka sig för.
Bussbolaget förlorar för det mesta ingenting utan oftast trafikhuvudmannen.

4. Bussbolaget förlorar däremot oerhörda summor i förtroendekapital och även bussförarna som kollektiv.

5. Jag kan som exempel berätta att en äldre dam bra över 80 stiger på min buss. I fickan har hon biljettavgiften klar och lägger upp dem på myntbordet. Det saknas 1 kr.Hon tillhör gruooen som alltid har biljettavgiften klar  och vill göra rätt för sig för hon tillhör den generationen. Hon säger chockad att jag la ju ner x kronor för att det skulle vara klart.
Ska jag slänga av henne? Nej så klart inte. Det är vinter och det är kallt och hon ha rollator.

Vad skulle ni göra?
Låta henne åka gratis?
Slå in en vuxenbiljett och ta förlusten själv på 1 kr?
Slå in en barnbiljett och lägga alla pengarna i kassan?
Slå en barnbiljett och bara ta betalt för ett barn?
Slå en godsbiljett på den exakta summan som hon hade?

Med det gamla biljettsystemet vi hade var alla dessa möjliga.
Ingen av dem är det optimala men flera av dem är mycket praktiska och löser problemet även om det inte är efter boken.

Jag vet vad jag har gjort för det har hänt mig flera gånger , den där förargliga 1-kronan.

JDS

Men det är helt och hållet en fråga om livserfarenhet, att alltid kunna säga de rätta sakerna till alla och fatta de rätta besluten. Alla har inte den mognaden, och det kan man inte begära heller - i synnerhet inte i ett bristyrke i en storstad som man praktiskt taget får tvinga in folk i. Det spelar ingen roll hur många "man gör bara inte si och så" som du och andra förståsigpåare kan postulera ihop, för det gör man kanske visst, om man inte har samma bakgrund som du har.

Jo

Citat från: Buss-Anders skrivet 22 oktober 2013, 22:06:08 PM
1. Man kastar eller tvingar inte en försskoleavdelning att kliva av pga av att det saknas pengar.
Skulle det bero på att en förskolelärare på något sätt gjort fel med ett kort så löser man det i andra hand efteråt.

2. Fyra km är en oerhört lång sträcka för ett förskolebarn. En del klarar det men inte alla.

3. Innan man överhuvudtaget kastar av / tvingar av någon så ska man tänka sig för.
Bussbolaget förlorar för det mesta ingenting utan oftast trafikhuvudmannen.

4. Bussbolaget förlorar däremot oerhörda summor i förtroendekapital och även bussförarna som kollektiv.

5. Jag kan som exempel berätta att en äldre dam bra över 80 stiger på min buss. I fickan har hon biljettavgiften klar och lägger upp dem på myntbordet. Det saknas 1 kr.Hon tillhör gruooen som alltid har biljettavgiften klar  och vill göra rätt för sig för hon tillhör den generationen. Hon säger chockad att jag la ju ner x kronor för att det skulle vara klart.
Ska jag slänga av henne? Nej så klart inte. Det är vinter och det är kallt och hon ha rollator.

Vad skulle ni göra?
Låta henne åka gratis?
Slå in en vuxenbiljett och ta förlusten själv på 1 kr?
Slå in en barnbiljett och lägga alla pengarna i kassan?
Slå en barnbiljett och bara ta betalt för ett barn?
Slå en godsbiljett på den exakta summan som hon hade?

Med det gamla biljettsystemet vi hade var alla dessa möjliga.
Ingen av dem är det optimala men flera av dem är mycket praktiska och löser problemet även om det inte är efter boken.

Jag vet vad jag har gjort för det har hänt mig flera gånger , den där förargliga 1-kronan.


Det som beställaren föredrar. Alternativ ett eller två annars, dvs. ta förlusten själv eller låta henne åka gratis. Alternativ 3 ger förmodligen sakligt grund för avskedande. Fast nu får du väl förklara för tant att hon ska skaffa sig ett kredit eller kontokort istället.

Strul med kontokort är väl dessutom mycket vanligare än att resenärerna saknar pengar när det ska betalas kontant. Vad har KLT för policy om det inträffar? Gå av eller åka gratis?

JDS

Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2013, 23:32:48 PM
Det som beställaren föredrar. Alternativ ett eller två annars, dvs. ta förlusten själv eller låta henne åka gratis. Alternativ 3 ger förmodligen sakligt grund för avskedande. Fast nu får du väl förklara för tant att hon ska skaffa sig ett kredit eller kontokort istället.

Strul med kontokort är väl dessutom mycket vanligare än att resenärerna saknar pengar när det ska betalas kontant. Vad har KLT för policy om det inträffar? Gå av eller åka gratis?

KLT?!? Detta inträffade väl i Malmö.

Varför skulle det vara saklig grund för avskedande att kasta av/tvinga av någon? Saklig grund för avskedande ska vara sådant som inte ska behöva tålas i något rättsförhållande. Att man säger till någon som saknar biljett att gå av bussen framstår inte som en sådan avskyvärd handling...

(Obs att "kasta av" betyder vanligen INTE att man verkligen fysiskt kastar av dem, utan bara att man gör klart för dem att de inte kommer att få åka med hur mycket de än tjatar! Börjar man gå till handgripligheter så är det ju delvis en annan sak.)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2013, 08:39:18 AM
KLT?!? Detta inträffade väl i Malmö.


Buss-Anders kör buss för KLT. Därför var frågan berättigad även om det kanske inte framgick klart av sammanhanget.

Jo

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2013, 08:39:18 AM
KLT?!? Detta inträffade väl i Malmö.

Varför skulle det vara saklig grund för avskedande att kasta av/tvinga av någon? Saklig grund för avskedande ska vara sådant som inte ska behöva tålas i något rättsförhållande. Att man säger till någon som saknar biljett att gå av bussen framstår inte som en sådan avskyvärd handling...

(Obs att "kasta av" betyder vanligen INTE att man verkligen fysiskt kastar av dem, utan bara att man gör klart för dem att de inte kommer att få åka med hur mycket de än tjatar! Börjar man gå till handgripligheter så är det ju delvis en annan sak.)

Alternativ tre i kommentaren ovan var den jag hänvisade till:
"Slå in en barnbiljett och lägga alla pengarna i kassan?"

Det innebär ju i så fall att mellanskillnaden inte redovisats. Nu kanske inte arbetsgivaren skulle driva det så långt som till avsked men förskingring är nog i många fall tillräckliga skäl för ett avskedande.

JDS

Citat från: Jo skrivet 23 oktober 2013, 11:52:37 AM
Alternativ tre i kommentaren ovan var den jag hänvisade till:
"Slå in en barnbiljett och lägga alla pengarna i kassan?"

Det innebär ju i så fall att mellanskillnaden inte redovisats. Nu kanske inte arbetsgivaren skulle driva det så långt som till avsked men förskingring är nog i många fall tillräckliga skäl för ett avskedande.

Jaha, var det så du menade! (Det skulle vara lättare att förstå dina inlägg om dina syftningar vore tydligare! Eftersom det fanns en numrerad lista i inlägget du svarade på så tyckte jag att du verkade syfta på en av punkterna i den.)  :)

Men att låta en vuxen betala för en barnbiljett är inte förskingring. Angående att behålla 8 kr (eller vad det nu kan röra sig om) själv, så räcker det knappast för ett avskedande i praktiken, även om det i princip går att konstruera en bedrägerisituation där kunden blir lurad och betalar mer än biljetten är värd utan att veta om det. I verkligheten lär man ju lätt kunna komma överens med passageraren om vad överskottet ska gå till (fikakassan på garaget etc) och då går det inte att tala om något svek, snarare en gullig historia.

Jonas1968

Citat från: Jo skrivet 22 oktober 2013, 23:32:48 PM
Det som beställaren föredrar. Alternativ ett eller två annars, dvs. ta förlusten själv eller låta henne åka gratis. Alternativ 3 ger förmodligen sakligt grund för avskedande. Fast nu får du väl förklara för tant att hon ska skaffa sig ett kredit eller kontokort istället.

Strul med kontokort är väl dessutom mycket vanligare än att resenärerna saknar pengar när det ska betalas kontant. Vad har KLT för policy om det inträffar? Gå av eller åka gratis?
Skulle nog vara vanskligt att "kasta av" någon vid kontokortsstrul. Kontokortsstrul kan ju lika gärna bero på bussbolagets utrustning som på kundens kort och det är ju väldigt svårt att veta för en chaufför. Skulle en resenär avvisas för ett kontokortsstrul som sedan visar sig vara bussbolagets fel t ex dålig uppkoppling från terminalerna så lär det bli mycket dålig publicitet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas1968 skrivet 24 oktober 2013, 14:46:08 PM
Skulle nog vara vanskligt att "kasta av" någon vid kontokortsstrul. Kontokortsstrul kan ju lika gärna bero på bussbolagets utrustning som på kundens kort och det är ju väldigt svårt att veta för en chaufför. Skulle en resenär avvisas för ett kontokortsstrul som sedan visar sig vara bussbolagets fel t ex dålig uppkoppling från terminalerna så lär det bli mycket dålig publicitet.

Rimligen märker föraren om det är uppkopplingen det är fel på eller om det är själva bankkortet. Annars skulle ju följden bli att man har rätt att åka gratis bara man kan dra ett plastkort genom kortläsaren. Detta fast det saknas pengar på kontot - eller kanske rentav inte finns något konto.

Däremot kan jag hålla med om att det är rimligt att man får åka med ändå om det är uppkopplingen som mankerar, men man får naturligtvis då göra ett nytt försök lite längre fram.


Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 24 oktober 2013, 14:46:08 PM
Skulle nog vara vanskligt att "kasta av" någon vid kontokortsstrul. Kontokortsstrul kan ju lika gärna bero på bussbolagets utrustning som på kundens kort och det är ju väldigt svårt att veta för en chaufför. Skulle en resenär avvisas för ett kontokortsstrul som sedan visar sig vara bussbolagets fel t ex dålig uppkoppling från terminalerna så lär det bli mycket dålig publicitet.

Oftast tillhör alla biljettmaskiner och kontokortsläsare huvudmännen, men det är bussbolaget som får stå till svars om föraren avvisar en resenär.

AdmirT

Som medarbetare på Veolia I Malmö kan jag härmed meddela detta:

Bussföraren gjorde inget fel alls. Varför?
Barnen kom in med sina fröknar och steg in på bussen och gick bara in utan att säga ett enda knyst. När föraren då körde iväg från hållplatsen så hade kom tittade han upp i spegeln för att se om någon skulle betala bussresan. Men då ingen kom fram till föraren och då fröknarna satt tysta och tittade ut genom fönsterrutorna så stannade han bussen och kallade fram en av fröknarna och han ställde den enkla frågan: "Ska ni inte betala för resan, jag sitter här och väntar på att någon ska komma fram och betala"?
Han fick ett svar: "Ja , men vi har bara 30kr kvar på kortet och vi vet inte hur vi skall göra och inte kan vi lämna barnen här"

Då kontrade föraren: "Men detta kunde ni sagt i allra första början till mig så hade jag låtit er sitga på och åka några hållplatser, hur skulle jag kunnat veta detta när ni bara går in och sätter er längst bak utan att betala, för då får bara jag problem. Tänk om kontrollanterna stiger på bussen, då är det jag som får problem eftersom jag har passagerare i min buss som av en anledning inte betalat. Om ni bara hade frågat mig snällt så hade det inte varit några problem som helst"

Då ska det tilläggas att en passagerare också blev undrande och ställde frågan till föraren: "Varför slipper de betala medan jag får betala"?

NOTERA att då att chauffören sagt sitt så tvingade han ALDRIG barnen plus fröknarna ut ur bussen utan de klev av själva då fröken hade sagt "Vi måste gå hem, vi har inte nog med pengar på busskortet" och då stängde föraren dörrarna och körde iväg. Alltså, de valde själv att kliva av. Föraren hade aldrig i någon mening slängt ut dem eller sagt att de inte fick åka med.

Sedan när en förälder till barnet på förskolan väntat i 40 min på sitt barn och varit orolig vart hela förskolegruppen tagit vägen så frågade han fröknarna och de sa såklart: "Vi fick inte åka med, chauffören slängde ut oss ur bussen så vi fick gå hem".

Därav blev det en sådan stor händelse, för det var den föräldern som ringde Skånetrafiken och pressen och det blev en stor nyhet, men det stora är inte sant då föraren inte gjorde något fel enligt enhetscheferna och videoinspelningen har bevisats genom övervakningen av bussen just då detta inträffade. Sedan har själva fröknarna också ringt till Trafikledningen på Veolia och bett om ursäkt för detta, ursäkten var att de inte var på bästa humör den dagen pga lite duggregn.

Vad ska man säga?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Ersa

Får förarna i Skåne problem med huvudmannens kontrollanter om någon passagerare fuskat med betalningen?

Fredrik Klint

Tråkig händelse som tyvärr att kommer upprepas. Kanske inte just där men på nåt annat ställe i landet. Och i brist på större, mer spännande nyheter skrivs det i tidningarna. Exakt vad som skett, vem har sagt/gjort vad vet bara de inblandade.

Personligen tycker jag att det tråkigaste i denna tråd är inställningen till barn och föräldrar, de verkar av vissa bara ses som en belastning i samhället. Det vore ju så mycket enklare om barn föddes i form av en utbildad 20-åring och kunde börja jobba direkt... Vissa kanske har glömt bort sin egna barndom och sina föräldrars uppoffringar?
Sen tycker jag det låter väldigt märkligt att mer eller mindre idiotförklara föräldrar som har sina barn på dagis ("för man kan inte lita på personalen på förskolan"). Var ska de annars vara när man jobbar? Jag antar att Dina föräldrar jobbade under Din uppväxt?

Björn Ax

Citat från: Fredrik Klint skrivet 25 oktober 2013, 12:56:06 PM
Tråkig händelse som tyvärr att kommer upprepas. Kanske inte just där men på nåt annat ställe i landet. Och i brist på större, mer spännande nyheter skrivs det i tidningarna. Exakt vad som skett, vem har sagt/gjort vad vet bara de inblandade.

Personligen tycker jag att det tråkigaste i denna tråd är inställningen till barn och föräldrar, de verkar av vissa bara ses som en belastning i samhället. Det vore ju så mycket enklare om barn föddes i form av en utbildad 20-åring och kunde börja jobba direkt... Vissa kanske har glömt bort sin egna barndom och sina föräldrars uppoffringar?
Sen tycker jag det låter väldigt märkligt att mer eller mindre idiotförklara föräldrar som har sina barn på dagis ("för man kan inte lita på personalen på förskolan"). Var ska de annars vara när man jobbar? Jag antar att Dina föräldrar jobbade under Din uppväxt?

Håller med dig fullständigt. Det är tråkigt att barn bara ses som en belastning och alla föräldrar och barn borde stanna hemma dygnet runt så dom inte stör någon annan.

Tyvärr växte ju dom flesta äldre av oss upp med en mamma som var hemma eftersom det var så det var.
I dagens läge så måste bägge föräldrarna jobba för att kunna försörja sig och då är dagis ett måste.

Man kan debattera oändligt hur man ska göra när en sådan här händelse inträffar och man vet ju endast hur man själv skulle göra.
Jag tycker synd att det blev som det blev men nu har det hänt och inget man kan göra åt det nu.