Ny linjeutbilding Täby

Startat av Dörrbroms, 24 september 2013, 14:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dörrbroms

Det verkar som om Arriva i Norrort har gjort om linjeutbildningen. När jag började där för några år sen (på Keolis) så var det 2 veckor heltid.
Hur funkar det nu, och hur länge?
Och hur bra hittar de nya förarna när de börjar köra?

pegee

Dörrbroms skrev "Och hur bra hittar de nya förarna när de börjar köra?"

Har jag också undrat. Som infödd Göteborgare har jag inga problem
att hitta eller besvara passagerarnas frågor om hur man kommer
hit eller dit. Men hur sjutton går det om man kommer från ett annat
land och inte har lokalkunskapen?
För att inte tala om när man stänger av halva centrum på grund av
någon olycka och tvingas lägga om trafiken med omgående verkan.
Hur hittar man då utan lokalkunskapen?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Jo

Citat från: pegee skrivet 24 september 2013, 17:27:20 PM
Dörrbroms skrev "Och hur bra hittar de nya förarna när de börjar köra?"

Har jag också undrat. Som infödd Göteborgare har jag inga problem
att hitta eller besvara passagerarnas frågor om hur man kommer
hit eller dit. Men hur sjutton går det om man kommer från ett annat
land och inte har lokalkunskapen?
För att inte tala om när man stänger av halva centrum på grund av
någon olycka och tvingas lägga om trafiken med omgående verkan.
Hur hittar man då utan lokalkunskapen?

Kanske inte alls. I Sydnytt var det idag ett inslag om hur färdtjänsten fungerar med beställningscentral utomlands.
http://www.svtplay.se/video/1482525/24-9-08-40

Dörrbroms

Bump om linjeutbildningen i Täby.
Fast hur den går till i Råsta, Märsta, Ekerö och andra Arrivagarage nu för tiden kan också vara intressant.

bussvictor

Citat från: Dörrbroms skrivet 01 oktober 2013, 13:31:29 PM
Bump om linjeutbildningen i Täby.
Fast hur den går till i Råsta, Märsta, Ekerö och andra Arrivagarage nu för tiden kan också vara intressant.
Linjeutbilningen hos arriva Täby är typ ur kass de lär sig linjerna på 2-3 veckor och då är det bara linjerna sedan får de ingen handledare

Bussvictor

Dörrbroms

Jag kan ju säga att det rykte jag hört är att Arriva i princip lagt ner hela linjeutbildningen och helt enkelt ger de nya förarna en bunt kartor och så får de lära sig själva. Oklart om det är på fritiden eller betald tid.

Det har jag hört från flera håll men det kan ju vara samma rykte som bara går runt.

Lars-Håkan_E

För det första, när jag började/flyttade till Åkerby 1985 var det inte tal om några 2-3 veckor och det var på monopoltiden.
3 dagar linjeåkning Danderyd/Täby/Berga och 1 vecka i trafik med handledare, Norrtäljelinjerna fick man lära sig på egen hand i skarpt läge.
I Tyresö 1998 1 ½ dag linjeåkning och sedan ut i trafiken på andra dagens em.
När jag började 1982 på Söderhallen var det 2 veckor linjeåkning med hela gruppen, sedan 1 vecka med handledare, och då var de flesta inte från stan heller

Är dagens förare mer svårlärda? Ok har man ingen som helst lokalkännedom, svårt att läsa kartor o linjebeskrivningar så visst kan man behöva någon dag extra men inte tre veckor linjeåkning + ett par veckor med handledare.

Ändå var jag inflyttad Norrlänning......

Dörrbroms

Frågan jag är intresserad av är hur linjeutbildningen hos Arriva i Täby går till nu för tiden.

Karsten

Dörrbroms

Fråga Arriva?? Haha, nej. Jag körde ju i Täby fram till i våras och hann få tillräcklig erfarenhet av dem. Ingen idé att fråga om man vill veta hur verkligheten är. Alltid samma Bagdad Bob-svar. Alltid guld och gröna skogar. Jag kan bara tänka mig vad de nya stackarna har för förväntningar första dan på jobbet.

Men det finns ju Täbyfolk aktiva här i forumet som skulle kunna säga nåt men de verkar inte vilja svara. Eller så är inte de heller kvar.

JDS

Eller så har de kört vilse allihop och kommer alltså inte åt datorn. Vi får väl se om de hittar hem till sina familjer när det ljusnar  :P

Man skulle kunna starta en ny tråd: Hur tycker DU att linjeutbildning bör bedrivas  :)

buskörare

Citat från: Dörrbroms skrivet 05 oktober 2013, 22:39:27 PM
Fråga Arriva?? Haha, nej. Jag körde ju i Täby fram till i våras och hann få tillräcklig erfarenhet av dem. Ingen idé att fråga om man vill veta hur verkligheten är. Alltid samma Bagdad Bob-svar. Alltid guld och gröna skogar. Jag kan bara tänka mig vad de nya stackarna har för förväntningar första dan på jobbet.

Men det finns ju Täbyfolk aktiva här i forumet som skulle kunna säga nåt men de verkar inte vilja svara. Eller så är inte de heller kvar.

De flesta av oss som kör där är ju gamla och går inte utbildning nu. Dvs har ingen aning om hur den är upplagd.

Dörrbroms

Ok, får avvakta ett tag till.

buskörare

Citat från: Dörrbroms skrivet 07 oktober 2013, 11:39:14 AM
Ok, får avvakta ett tag till.

Kan i alla fall säga att det inte stämmer att linjeutbildningen är nedlagd. Det är fortfarande grupper som tar ut en buss och tomkör linjer.

bussvictor

Citat från: Dörrbroms skrivet 05 oktober 2013, 22:39:27 PM

Jag kan säga så här jag har åkt med de ny utbildade mycket och försökt hjälp dom så mycket som de bara går oftast är det ganska svårt eftersom att de inte kan språket svenska sedan har de fått otroligt dålig utbildning eftersom arriva inte vill lägga pengar på utbildningen så de har ingen lokalkännedom och har fått köra/åka linjerna en gång med utbildare och sedan då satts i trafiken där se får lära dej själva att hitta genom att fråga passagerar som är svårt när man inte har lärt sig språket

Bussvictor