Ny linjeutbilding Täby

Startat av Dörrbroms, 24 september 2013, 14:31:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: bussvictor skrivet 08 oktober 2013, 20:09:14 PM
Jag kan säga så här jag har åkt med de ny utbildade mycket och försökt hjälp dom så mycket som de bara går oftast är det ganska svårt eftersom att de inte kan språket svenska sedan har de fått otroligt dålig utbildning eftersom arriva inte vill lägga pengar på utbildningen så de har ingen lokalkännedom och har fått köra/åka linjerna en gång med utbildare och sedan då satts i trafiken där se får lära dej själva att hitta genom att fråga passagerar som är svårt när man inte har lärt sig språket


Bussvictor

Precis så var det på Keolis också. Har man lite intresse och lite initiativförmåga, så finns det bra hjälpmedel i form av papper, penna och google maps/eniro på nätet.

Frippe Fribas

Så minns inte jag utbildningen i Täby, jag vill minnas att det på min tid i Täby i Keolis regi bedrevs omfattande utbildningsverksamhet, ofta med flera bussar per dag ute mellan peakarna med elever.
Sedan tycker jag nog att det måste ligga lite i elevernas eget intresse att lära sig linjerna de skall köra, sedan kan jag hålla med om att det kanske inte bör ske helt på ideell basis.

När jag började i Täby körde vi genom alla linjer i Täby, Vaxholm och Åkersberga utom Norrtäljelinjerna och Ljusterö som det bedömdes att vi inte behövde lära oss eftersom vi sannolikt inte skulle få de linjerna ändå.
Detta fungerade bra för mig som iofs bott i området hela mitt liv och därmed har ett visst försprång mot en del andra förare, men även jag tog min egen bil och körde vissa sträckor som jag kände mig osäker på.
Vi var ute i ungefär två veckor med instruktör, därefter fick jag köra med handledare på dennes tjänster i ytterligare en vecka innan jag släpptes fri att köra på egen hand.
Hur det fungerar idag vet jag inte eftersom jag inte jobbar i Täby längre, men både Keolis och Arriva har ju lejt ut en stor del av utbildningsverksamheten på Grönlunds som i sin tur har kontrakt med arbetsförmedlingen som jag förstått det.

Skillnaden idag mot när jag började för drygt 13år sedan är också urvalet av förare vilket starkt påverkar utbildningens kvalitet.
Jag har en del samtal med utbildarna på depån jag jobbar idag och hör till min förfäran hur folk tvingas av arbetsförmedlingen att lära sig köra buss trots att de inte har något som helst intresse av det vilket ofta leder till att en stor del av eleverna inte fullföljer utbildningen.
Detta leder i sin tur kanske till att utbildarna/instruktörerna också tröttnar till slut och inte levererar samma engagemang i sin utbildning som tidigare.

Fortfarande tror jag att man kan lära sig området på given tid bara man är tillräckligt engagerad.
Jag har dock under sommaren och tidiga hösten till och från sett förare som kört fel och andra som varit nära att göra det.
Icke desto mindre ser jag ofta bussar på linjeutbildning hemmavid när det är "säsong" för det.
//Fredrik

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 oktober 2013, 11:21:27 AM
Så minns inte jag utbildningen i Täby, jag vill minnas att det på min tid i Täby i Keolis regi bedrevs omfattande utbildningsverksamhet, ofta med flera bussar per dag ute mellan peakarna med elever.
Sedan tycker jag nog att det måste ligga lite i elevernas eget intresse att lära sig linjerna de skall köra, sedan kan jag hålla med om att det kanske inte bör ske helt på ideell basis.

När jag började i Täby körde vi genom alla linjer i Täby, Vaxholm och Åkersberga utom Norrtäljelinjerna och Ljusterö som det bedömdes att vi inte behövde lära oss eftersom vi sannolikt inte skulle få de linjerna ändå.
Detta fungerade bra för mig som iofs bott i området hela mitt liv och därmed har ett visst försprång mot en del andra förare, men även jag tog min egen bil och körde vissa sträckor som jag kände mig osäker på.
Vi var ute i ungefär två veckor med instruktör, därefter fick jag köra med handledare på dennes tjänster i ytterligare en vecka innan jag släpptes fri att köra på egen hand.
Hur det fungerar idag vet jag inte eftersom jag inte jobbar i Täby längre, men både Keolis och Arriva har ju lejt ut en stor del av utbildningsverksamheten på Grönlunds som i sin tur har kontrakt med arbetsförmedlingen som jag förstått det.

Skillnaden idag mot när jag började för drygt 13år sedan är också urvalet av förare vilket starkt påverkar utbildningens kvalitet.
Jag har en del samtal med utbildarna på depån jag jobbar idag och hör till min förfäran hur folk tvingas av arbetsförmedlingen att lära sig köra buss trots att de inte har något som helst intresse av det vilket ofta leder till att en stor del av eleverna inte fullföljer utbildningen.
Detta leder i sin tur kanske till att utbildarna/instruktörerna också tröttnar till slut och inte levererar samma engagemang i sin utbildning som tidigare.

Fortfarande tror jag att man kan lära sig området på given tid bara man är tillräckligt engagerad.
Jag har dock under sommaren och tidiga hösten till och från sett förare som kört fel och andra som varit nära att göra det.
Icke desto mindre ser jag ofta bussar på linjeutbildning hemmavid när det är "säsong" för det.
//Fredrik

När jag började i Norrort förra sommaren (alltså Keolis) fick jag 3 v linjeutbildning. 3 v i tom buss med en grupp på 5 (tror jag) förare. Vi körde igenom alla linjer 1 gång på den tiden. Sen fick jag 2 dagar med lots, och sen fick jag klara mig själv.