Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland

Startat av Lars, 30 augusti 2013, 13:59:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 02 september 2013, 23:06:19 PM
Sedan tycks Sverige vara ganska unikt med att i stort sett alltid anse att det som är tillverkat eller tillhandahållet utanför landets gränser är mycket bättre, oavsett om fakta eller omvärld säger raka motsatsen.

Tja, fast just kvalitetsmässigt har ju de svenska busstillverkarna Volvo (8500), Scania (OmniCity) och Helmarks karosser inte direkt imponerat ens på den inhemska marknaden de senaste 10-15 åren. Så just där förstår jag att många trafikföretag tröttnat på tillverkningsfel, dålig service och slarvande verkstäder.
Däremot är det underligt hur lite vi svenskar brytt oss om våra egna största företag rent allmänt. Bl.a har kortsiktig planering gjort att många svenskägda företag sålts ut till utländska ägare. Volvo PV, Bilspedition, ASG, Linjebuss, Vin & Sprit mm. Och inom några få år kan nog Scania vara helt tyskägt.
I Storbritannien, Tyskland, Frankrike och även Ryssland är det helt otänkbart att låta statschefen/premiärministern m.fl att åka något annat än i en lyxbil/limousine av ett inhemskt märke, medan det i Sverige inte alls behöver vara en Saab eller Volvo.


Ersa

Citat från: Clabbe skrivet 07 september 2013, 11:11:23 AM
Enl insändare i dagens NWT, var inte Nobina billigast: http://nwt.se/asikter/insandare/article1373093.ece

Åhå. Rent spontant kan man ju då börja hoppas på ett trafikområde med en stor operatör som inte tvingas spara in på tomkörningsminuter, detaljer, service och reservdelar hela tiden; utan kan köra hela avtalstiden med någorlunda nöjd personal, nöjda resenärer, trevliga tjänstemän och fungerande fordon.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 07 september 2013, 11:11:23 AM
Enl insändare i dagens NWT, var inte Nobina billigast: http://nwt.se/asikter/insandare/article1373093.ece

Det är ett allmänt spritt missförstånd - tydligen också bland värmländska fritidspolitiker - att upphandlaren alltid skall ta det billigaste anbudet. Så behöver det inte alls vara. Det är fullt tillåten att väga in en kvalitetsvärdering också bara det anges i anbudsunderlaget hur denna kvalitet beräknas. Ett sådant system kan förvisso gynna stora företag som Nobina helt enkelt därför att de har bättre rutin på att göra en bra kvalitetsdeklaration.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Jag läste på Värmlandstrafik hemsida. Det var både kvalite och pris som avgjorde upphanlingen.
Värmlandstrafik har enligt egen utsago anlitat utom stående kvaitetsrevisorer.

mvh Stefan P

Stefan P

Hej

Enligt Värmlandstrafik hemsida rör det om 160 bussar som skall sättas i trafik dec. 2014.

mvh Stefan P

Hagri

Nobina har vunnit en hel del upphandlingar den senaste tiden. Det blev inga överklaganden i Värmland och var det något mer överklagande än i Borås i V-G regionen?
Hade det varit tveksamheter i tilldelningen i Värmland borde de det blivit överklagande från de som känt sig förfördelade.
I pressen har det varit skriverier som byggt på felaktiga siffror. Bland annat lyckades Säffletidningen få till det att Säffle Kommun skulle få betala 25 miljoner mer per år vilket enligt tidningen skulle bli 300 miljoner mer på 10år!!!??. I nästa tidning kom det en rättelse med den riktiga siffran som är 1,3 miljoner mer per år. Det är klart att tidningens felaktiga information river upp frågor och känslor när också både Förenadebuss/Nysätersbuss och Nettbus förlorar sina avtal i kommunen.
Läs mer på Säffle Kommuns hemsida

Lars

Att insändaren kommer från någon som inte är insatt i hela omvandlingsprocessen märks väl.
Troligtvis även kompis med någon lokal bussåkare som är missnöjd med upphandlingen.
Jag förstår att det känns tungt på många håll men det var ju inte så längesedan de privata tog hand om Karlstadsbuss.

Med tanke på att priset gick upp med 8% från avtalen 2004 så är inte kostnaden så värst mycket.
Nu handlar det ju även om kvalité och det är bra att den finns så att den som lämnar anbud i verkligheten kör med det material mm som man lovat i anbudet.
Hur hade kvalitén och förarlöner och förutsättningar blivit om priset gått ner?

Det jag inte gillar i nya anbudet är att kvalitén på långlinjer blir sämre då komfortbussarna med WC försvinner.
Det blir lågentré utan WC och bagageutrymme, det ska däremot bli bagagehylla över hjulhusen.

Det var 3 företag som lämnade in anbud: Nobina, Nettbuss och Förenade buss 

CR

Citat från: Hagri skrivet 08 september 2013, 18:55:22 PM
Det blev inga överklaganden i Värmland och var det något mer överklagande än i Borås i V-G regionen?
Hade det varit tveksamheter i tilldelningen i Värmland borde de det blivit överklagande från de som känt sig förfördelade.
Eftersom tilldelningsbeslutet kom den 2 september, så har den som eventuellt vill överklaga till den 11 september på sig. Enligt lagen så får slutgiltigt trafikavtal först skrivas på av parterna (Nobina och Värmlandstrafik) tio dagar efter tilldelningsbeslut, alltså först den 12 september.

Så än så länge går det inte att avgöra hurvida det blivit något överklagande eller inte....

Och eftersom det är kvalitetsutvärdering så finns alltid en risk för överklagande, speciellt som Värmlandstrafik valt en kvalitetsmodell som mig veterligt aldrig prövats i rättslig instans. Värmlandstrafik har valt en kvalitetsmodell som kallas "språngbrädan" vilken skiljer sig markant från det som varit vanligt de senaste åren med kvalité efter SIQ- modellen.

Hagri

Citat från: CR skrivet 08 september 2013, 21:40:50 PM
Eftersom tilldelningsbeslutet kom den 2 september, så har den som eventuellt vill överklaga till den 11 september på sig. Enligt lagen så får slutgiltigt trafikavtal först skrivas på av parterna (Nobina och Värmlandstrafik) tio dagar efter tilldelningsbeslut, alltså först den 12 september.

Så än så länge går det inte att avgöra hurvida det blivit något överklagande eller inte....
OK. Jag lutade mig åt ett uttalande som Värmlandstrafiks VD Lars Bull gjorde i Säffle-Tidningen och utgick från att tiden för överklagade var passerad. "Eftersom upphandlingen är klar och kontraktet påskrivet finns ingen återvändo menar Lars Bull."
Men som tidigare framgått vet vi att man inte kan lita på vad Säffle-Tidningen skriver och detta var ytterligare påminnelse om det.

Lars

Citat från: Hagri skrivet 09 september 2013, 12:37:14 PM
OK. Jag lutade mig åt ett uttalande som Värmlandstrafiks VD Lars Bull gjorde i Säffle-Tidningen och utgick från att tiden för överklagade var passerad. "Eftersom upphandlingen är klar och kontraktet påskrivet finns ingen återvändo menar Lars Bull."
Men som tidigare framgått vet vi att man inte kan lita på vad Säffle-Tidningen skriver och detta var ytterligare påminnelse om det.
Det skulle inte alls förvåna mig om Bull har sagt detta för att skynda på processen, men det kan ju vara så att parterna avböjt att överklagat och upphandlingen är klar. Vi får avvakta vad som händer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 09 september 2013, 15:17:40 PM
Det skulle inte alls förvåna mig om Bull har sagt detta för att skynda på processen, men det kan ju vara så att parterna avböjt att överklagat och upphandlingen är klar. Vi får avvakta vad som händer.

Man har alltid rätt att överklaga fram till sista dagen oavsett vad man uttryckt tidigare. Så även om de båda övriga anbudsgivarna sagt att de inte tänker att överklaga har de inte frånhänt sig rätten att göra det.

Har Värmlandstrafik och Nobina träffat avtal om trafiken innan överklagandetiden gått ut så ogiltigförklaras detta om någon överklagar. Jag betvivlar dock starkt att Nobina skulle ha skrivit på ett avtal redan nu om de mot förmodan fått det erbjudandet.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Klaverdörr

#42
Herr Bull ska nog vakta sin tunga lite, inget är klart förens tidigast 12sept då avtalet kan skrivas på enligt LOU och bli juridiskt bindande, dvs 10 dagar efter det var klart när det gäller anbudet!
Så den infon dom har via länken http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar och hur han har uttalat sig i Säffle Tidningen (NWT) är inte riktigt san.
Bara detta kan vara ett brott mot LOU då han kan vilseleda ev överklaganden att det är för sent att överklaga!

Det kanske blir en sväng till med anbud pga VD's dumma uttalande och info på deras egen hemsida?


Staffan Sävenfjord

Citat från: Klaverdörr skrivet 10 september 2013, 03:09:52 AM
Herr Bull ska nog vakta sin tunga lite, inget är klart förens tidigast 12sept då avtalet kan skrivas på enligt LOU och bli juridiskt bindande, dvs 10 dagar efter det var klart när det gäller anbudet!
Så den infon dom har via länken http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar och hur han har uttalat sig i Säffle Tidningen (NWT) är inte riktigt san.
Bara detta kan vara ett brott mot LOU då han kan vilseleda ev överklaganden att det är för sent att överklaga!

Det kanske blir en sväng till med anbud pga VD's dumma uttalande och info på deras egen hemsida?

Lars Bulls uttalande enligt Värmlandstrafiks hemsida är inte mycket att invända emot. Han har bara sagt att själva upphandlingen är klar och berör överhuvudtaget inte möjligheten till överklagande. Att sådan är möjlig lär nog bussbolagen känna till från annat håll så jag skulle vilja se den domstol som kan få detta till brott mot LOU. Hans uttalande är helt i enlighet med hur det brukar låta när en myndighet eller ett offentligägt bolag har avslutat själva upphandlingsprocessen.

Det som står på hemsidan är inte samma sak som stod i Säffle-Tidningen och jag undrar med vilken rätt du kan påstå att Bull blev rätt citerad.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars

På Varmlandstrafiks eget forum kan man ställa frågor om upphandlingen till VTAB
http://www.varmlandstrafik.se/forum/diskussions-mne/trafikupphandling-0

Lars Bull har redan svarat på ett par inlägg och citerar hans förklaring på kvalité i upphandlingen

"Framtiden kräver ökad kollektivtrafik och den i sin tur kräver ökad kvalitet och hänsyn till miljön.

På den punkten handlar upphandlingen om vem som bäst kan beskriva hur de motsvarar de krav som vi har ställt uppför de kommande tio åren"


Sedan får jag berömma Lars Bull och VTAB för att de även tänker på lönsamhet för den som kör trafiken, i detta ingår ju även att de förare som arbetar inom trafiken får rimliga arbetsförhållanden.
Den som är inne i branschen vet att personalen är det som det oftast först sparas in på.

Citat i slutet på hans inlägg där han svarar varför inte lägsta budet i pris vann.

"Kollektivtrafiken och kunderna har varit och är förlorare på grund av de lönsamhetsproblem som finns i branschen och som också är ett hinder för utveckling av trafik och kvalitet. Det betyder inte att inte alla inblandade gör sitt bästa för att hantera verksamheten, men frågan om hur man åstadkommer upphandlingar som tillgodoser behovet av lönsamhet och kvalitet är en diskussion som pågått i åratal och den kritik vi tidigare har fått är varför vi enbart har sett till pris och inte till kvalitet i upphandlingarna."