Nobina har vunnit all linjetrafik i Värmland

Startat av Lars, 30 augusti 2013, 13:59:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Walter skrivet 31 augusti 2013, 14:06:36 PM
Inte heller de nästan nya 9700 som köptes 2012? Verkar lite Dalarna över det.

Lågentrékrav även på de längsta expresslinjerna samt de mest avlägsna skollinjerna ute i skogen innebär att två år unga normalgolvare måste bort, ja. Vilket även skett i bl.a Kalmar län, Uppsala län och Roslagen tidigare.
Här kan man tycka att huvudmannen genom kommunikation med nuvarande operatör berätta att de inte behöver inköpas nya normalgolvare just nu, pga avvaktande inför kommande fordonskrav om drygt 2-3 år. Lite mer långsiktig planering borde väl även landstingspolitiker klara av?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 18:27:36 PM
Lågentrékrav även på de längsta expresslinjerna samt de mest avlägsna skollinjerna ute i skogen innebär att två år unga normalgolvare måste bort, ja. Vilket även skett i bl.a Kalmar län, Uppsala län och Roslagen tidigare.
Här kan man tycka att huvudmannen genom kommunikation med nuvarande operatör berätta att de inte behöver inköpas nya normalgolvare just nu, pga avvaktande inför kommande fordonskrav om drygt 2-3 år. Lite mer långsiktig planering borde väl även landstingspolitiker klara av?

Mja i Kalmar län är det normalgolv som gäller på Raskenlinjerna, där var det andra miljökrav som innebar att Swebus/ Nobina fick fasa ut några år gamla Setra och Volvo när det blev ett nytt avtal.

Sedan att frångå ålderskravet i löpande avtal bara för att någon eller några operatörer ska ges en ekonomisk fördel i pågående eller kommande avtal blir heller inte schysst, ska man göra en sådan sak ska det gälla samtliga och kombineras med att ersättningen från beställaren sänks i motsvarande grad.

Ungefär som man gjorde i Sörmland i början på 2000 talet när en operatör fick lov att fortsätta med ett avtal där snittåldern översteg kravet mot att man delade vinsten med Länstrafiken genom en lägre ersättning.

Mats Karlsson

Citat från: virtual1 skrivet 30 augusti 2013, 15:47:45 PM
Hur menar du nu? Breder ut sig? Den lokala busskompetensen finns väl just hos Nobina som kört där i urminnes tider? Det vore väl skillnad om några lokala företagare slogs ut, men nu är det ju oförändrat framöver!
Nobina har varken funnits i urminnes tider eller är svenskägt. Det är ett gansak nytt påfund. Jag vill värna om de svenska företagen så att vi får ha dem kvar. Det finns ingen nationell vinst i att anlita utländska storföretag.

torrentjohan

Kan ju inte vara särskilt bekvämt att åka runt i låggolv på långa sträckor i Värmland?

Ersa

Citat från: torrentjohan skrivet 31 augusti 2013, 22:29:14 PM
Kan ju inte vara särskilt bekvämt att åka runt i låggolv på långa sträckor i Värmland?

Låggolv blir det inte, men väl lågentre. Det är väl jämbördigt med att jämföra med SL 639. Två timmar och 10 mil i Volvo B9S, vilket utökas till 14 mil och nästan tre timmar varje sommar. Utan fällbara stolar.

j-a

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 22:58:02 PM
Låggolv blir det inte, men väl lågentre. Det är väl jämbördigt med att jämföra med SL 639. Två timmar och 10 mil i Volvo B9S, vilket utökas till 14 mil och nästan tre timmar varje sommar. Utan fällbara stolar.
Eller en resa mellan Karlstad-Långflon ;)det kommer nog att bli en höjdare ;)

The Boxer

Citat från: j-a skrivet 31 augusti 2013, 23:09:26 PM
Eller en resa mellan Karlstad-Långflon ;)det kommer nog att bli en höjdare ;)

Speciellt utan toalett också... 8)

John P

Citat från: The Boxer skrivet 01 september 2013, 08:43:18 AM
Speciellt utan toalett också... 8)

Det lär väll finnas lågentrébussar med toalett också, dock väldigt ovanligt.
Gick det inte lågentré med toa i Sundsvallstrakten t.ex ?
Den stora nackdelen med detta är väll att det blir ännu färre sittplatser i bussen....
Bussförare på Nobina Trollhättan.

John P

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2013, 18:27:36 PM
Lågentrékrav även på de längsta expresslinjerna samt de mest avlägsna skollinjerna ute i skogen innebär att två år unga normalgolvare måste bort, ja. Vilket även skett i bl.a Kalmar län, Uppsala län och Roslagen tidigare.
Här kan man tycka att huvudmannen genom kommunikation med nuvarande operatör berätta att de inte behöver inköpas nya normalgolvare just nu, pga avvaktande inför kommande fordonskrav om drygt 2-3 år. Lite mer långsiktig planering borde väl även landstingspolitiker klara av?

Jag håller med !
Behöver man ändå byta ut kanske man inte behöver köpa helt fabriksnytt utan kan flytta andra bussar för att få ned medelåldern och höja standarden...

Att inte ens så nya bussar kan användas är också oerhört dåligt, inte ens lågentré. .
Högre och högre krav tenderar att driva upp kostnaderna vilket måste tas ut i form av högre priser och/eller höjd skatt. Höjda biljettpriser kan göra att färre åker kollektivt och att köra helt nya bussar med färre passagerare i är väll knappast miljövänligare än att köra något äldre bussar med fler passagerare i ? ???... Nyare bussar kan i många fall göra kollektivtrafiken mer attraktiv, fast på linjer där komfortabla normalgolvsbussar t.ex Volvo 9700 ersätta av lågentrébussar så kan man undra, speciellt om det rör sig om nyare bussar som ersatts.
Man skall  inte heller underskatta renovering av bussar, de Nobina-
bussar som renoverats för Dalatrafik tycker jag ser ut att ha blivit mycket fina och dessutom lär väll motorerna ha uppgraderats så att de klarar högre miljökrav... 

Lågentré är bra där det är mycket stopp, mycket barnvagnar, mycket äldre, det är även lättare att ta ombord rullstolar, det sistnämda under förutsättning att det finns hållplats med någorlunda hög kantsten..

Väldigt många linjer i Värmland är nog dessa behov små och nackdelarna med lågéntre överväger nog ofta. Nej Värmland borde tittat lite mer på Kronoberg tror jag....
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars

Nu har meddelande om upphandlingen kommit på VTABs hemsida
http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/klart-vem-som-ska-k-ra-v-ra-linjebussar
Även på Nobinas hemsida har nyheten presenterats
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Varmland/

Inga detaljer och om övrigas anbud presenteras men det står att det handlar om drygt 160 nya bussar.
även stadstrafiken i Arvika ingår.
Idag har Nobina 65% av trafiken och mellan tummen och pekfingret ökar de därmed med ca 60 bussar och
detta motsvarar ju ungefär tappet av Karlstadsbuss i antal vagnar men trafikvolymen blir nog lägre då bussarna rullar större del av dygnet.
Det som poänteras av Lars Bull är att han nu får samlad trafikledning inom länet för all linjetrafik, VTAB behöver bara prata med 1 åkare.
Sedan har vi ju alla beställningsturer på glesa linjer och udda tider som körs av en radda taxibolag, men det är ju en annan historia.

Edit: Länk till Nobina

Martin Maltkvist

En Scaniachef tycker till om kollektivtrafikmyndigheternas detaljkrav som i många fall sägs fördyra trafiken utan t.ex att öka resandet.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2013, 18:43:27 PM

Sedan att frångå ålderskravet i löpande avtal bara för att någon eller några operatörer ska ges en ekonomisk fördel i pågående eller kommande avtal blir heller inte schysst, ska man göra en sådan sak ska det gälla samtliga och kombineras med att ersättningen från beställaren sänks i motsvarande grad.


Är väl precis vad SL gör i Stockholms innerstad där Keolis har fått nån form av dispens för MaxCi

Lars-Håkan_E

Citat från: homer skrivet 02 september 2013, 21:56:38 PM
Är väl precis vad SL gör i Stockholms innerstad där Keolis har fått nån form av dispens för MaxCi

Där har man ett tillsvidare avtal sedan Busslink såldes till Keolis

Cero

Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 augusti 2013, 20:50:15 PM
Nobina har varken funnits i urminnes tider eller är svenskägt. Det är ett gansak nytt påfund. Jag vill värna om de svenska företagen så att vi får ha dem kvar. Det finns ingen nationell vinst i att anlita utländska storföretag.

Jag håller definitivt med, men tyvärr upplever jag att det är väldigt få som tänker på det sättet. Både privatpersoner, företag och politiker tänker kortsiktigt på den egna plånbokens innehåll i stunden och ska ha det som är billigast här och nu. Att tänka på framtida konsekvenser finns inte riktigt och definitivt inte om det inte finns någon personlig vinning i det hela. Väldigt få tycks klara av att koppla dagens individuella agerande till framtida intäktsmöjligheter. Sedan tycks Sverige vara ganska unikt med att i stort sett alltid anse att det som är tillverkat eller tillhandahållet utanför landets gränser är mycket bättre, oavsett om fakta eller omvärld säger raka motsatsen.

Kimsan

Har bara jobbat för storföretag i Malmö-trakten och är inte nöjd med företagens personalhantering. Slit o släng, högre chefer har oftast ingen erfarenhet av branchen utan har plockats utifrån för som dem uttrycker det "få nytt perspektiv på det hela". Med andra ord spara