Huvudmeny

Dagens tur i släpet..

Startat av Jonas Sandqvist, 23 augusti 2013, 19:19:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Tog en sväng med vår nya släpvagnsbuss i eftermiddags. Bussen kommer att trafikera linje 4 till årskiftet, sen skall ekipaget tillbaks till Tyskland. Vinylmakaren har gjort ett jättefint jobb när han klädde bussen i grönt  :)

Informatören Kent berättade om buss-släpens historia i Sverige för några intresserade killar. Tjejerna var inte lika intresserade. Skönt att det fortfarande finns pojk o flicksaker  ;D

Bussmicke

Trevligt,  vad har släpet för Veolia nummer?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Vilka tider rullar detta?  Heldag?

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Sandqvist

Tjena Micke!

Du får komma ner någon dag o plåta  :)

Inget nummer på släpet vad jag vet.. Bussens 6666 är en ren skämtgrej av verkstaden  ;D

Första turen är 07.08 från Högskolan. Lite osäker på när den slutar fm-passet. Den drar igång igen 12.08 o kör avgångarna 13.08, 14.08, 15.08 samt 16.08.

Släpet är kameraövervakat. En rolig detalj är att på ena stolpen sitter en högtalare med en tryckknapp. Där kan man prata med föraren direkt.

Björn Forslund

Och hur är det att åka i släpet mot att åka i en buss?

Jonas Sandqvist

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2013, 20:16:02 PM
Och hur är det att åka i släpet mot att åka i en buss?

Förvånansvärt mjukt o fint! Inga ryck eller krängningar. Sen beror det, som alltid, på vem som kör. Enligt dagens chaufför är den mycket smidig eftersom släpet styr på båda axlarna.

Carl Eric

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 23 augusti 2013, 19:19:19 PM
Informatören Kent berättade om buss-släpens historia i Sverige för några intresserade killar. Tjejerna var inte lika intresserade. Skönt att det fortfarande finns pojk o flicksaker  ;D

Vad menar du med det?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jonas Sandqvist

Citat från: Carl Eric skrivet 23 augusti 2013, 20:37:29 PM
Vad menar du med det?

Precis det jag skrev, med glimten i ögat förstås  ;)

Björn Ax

Hur är det när allting står på tyska då? Inga konstiga felmeddelanden som man inte förstår? :D

Kortebo

Hur fungerar det med AC på sommaren och värme på vintern.
Hur lång är hela kombinationen.

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 24 augusti 2013, 13:07:30 PM
Hur är det när allting står på tyska då? Inga konstiga felmeddelanden som man inte förstår? :D

Bara man lär sig vad "Löschen" betyder (släck, här typ: "kvittera") så försvinner väl de flesta av sig själva  ;)

Jonas Sandqvist

Längden är 24 meter. I fronten på släpet sitter en lucka. Innanför finns en del info + en ebensprächer med en separat dieseltank. AC finne ej, varken i bussen eller släpet. Den är i väldigt bra skick för att vara snart 11 år gammal. Sätena är i nyskick  :)

P.s En liten film! http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1954782/TV-Unikt-slap-efter-bussen.html

Davve

Hehe! Jaså Maria Holmgren, släpet driver på alla fyra hjul? :)

Åter till fordonet/fordonen; Är detta ett eller två fordon? Är de separat-registrerade eller räknas kopplingen som permanent, dvs krävs DE för att få köra?

Hörde för längesen att Danmark (iaf då) krävde DE för att köra tillåtas ledbuss. Stämmer det eller hade den skribenten fått det hela om bakfoten?

MVH
David

JDS

Citat från: Davve skrivet 29 augusti 2013, 01:47:42 AM
Åter till fordonet/fordonen; Är detta ett eller två fordon? Är de separat-registrerade eller räknas kopplingen som permanent, dvs krävs DE för att få köra?

Det är två fordon. I en annan tråd syns t ex att släpet har trekantiga reflexer, annat registreringsnummer och kan kopplas loss från bussen på vanligt vis.

Mats Karlsson

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 23 augusti 2013, 20:49:20 PM
Precis det jag skrev, med glimten i ögat förstås  ;)
Jag förstår precis vad Du menar och håller med om att det är skönt att det finns skillnader.