Huvudmeny

Dagens tur i släpet..

Startat av Jonas Sandqvist, 23 augusti 2013, 19:19:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Davve skrivet 29 augusti 2013, 01:47:42 AM

Hörde för längesen att Danmark (iaf då) krävde DE för att köra tillåtas ledbuss. Stämmer det eller hade den skribenten fått det hela om bakfoten?

MVH
David

De första ledbussarna i Danmark räknades som buss med släp och de olika delarna hade olika registreringsnummer. Det krävdes alltså körkort motsvarande DE för att köra dem - men antagligen var det som i Sverige att man fick släp på köpet när man klarat buss.

Detta gällde i alla fall i mitten av 1980-talet men då bara för danskregistrerade bussar. De svenska ledbussar som Linjebuss körde på linje 999 Lund-Malmö-Köpenhamn hade inte det kravet. Även SJ Buss körde ledbussar på Köpenhamn. Jag antar att det fanns någon form av dispens.

yngrot

Kul se lite bilder på detta lita udda ekipage..  Kent känner jag igen sen en YKB kurs vi hade i Borås ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

Förra gången jag såg bilder från bussen tyckte jag det såg ut som en MB från sidan och efter att ha sett dessa lite mer högupplösta bilderna vet jag varför!