Resenärsforum: Gör det enklare att resa med buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 augusti 2013, 11:31:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2013, 11:31:49 AM
Medför ju samma kostnader som Ersa tar upp. Och återigen får bussförarna räkna med att bli rånade. Vilket jag inte tycker är rättvist alls.

Poängen är att vid dubbla ordinariepriset är det väldigt få som utnyttjar ombordbetalningen, samtidigt som möjligheten finns för de som absolut måste.

Lars-Håkan_E

Problemet med rån har ju ökat i o m att beloppen har ökat och systemen förändrats.
Att råna en bussförare i Sthlm på -80 talet gav t.ex knappast några pengar sett till straffet eftersom förarna i bästa fall hade några hundringar om ens det i sedlar och resten i biljetter o mynt.

I o m de nya biljettsystemen där systemen förändrats hamnade man 10 år senare på vissa håll i landet där att vissa förare kunde ha flera månadslöner i väskan eftersom redovisningsmöjligheterna var begränsade.

Att i dagens läge när allt fler andra verksamheter lämnar kontanterna vilket även gäller bankerna skulle en utökad kontanthantering sätta bussförarna i en utökad risk för rån.

Ett problem med alla föreslagna säkerhetssystem är att det är fråga om en mobil arbetsplats där man byter "kassör" 10 tals ggr om dagen och varje person måste kunna redovisa "sitt" belopp vid redovisningen.

Anders Noren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 11 augusti 2013, 11:44:45 AM
Problemet med rån har ju ökat i o m att beloppen har ökat och systemen förändrats.
Att råna en bussförare i Sthlm på -80 talet gav t.ex knappast några pengar sett till straffet eftersom förarna i bästa fall hade några hundringar om ens det i sedlar och resten i biljetter o mynt.

Så var det väl fram till 1 maj 2006?

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2013, 11:58:54 AM
Så var det väl fram till 1 maj 2006?

I Sthlm så länge "Förskottskassesystemet" var i bruk ja.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2013, 11:42:07 AM
Poängen är att vid dubbla ordinariepriset är det väldigt få som utnyttjar ombordbetalningen, samtidigt som möjligheten finns för de som absolut måste.

Rånrisken och problem med bankning har redan påpekats, men det finns ett ännu mer uppenbart problem och det är s.k. betalningskrångel.

Skulle man som förare vara tvungen att sitta och framhärda i att få dubbla ordinariepriset vid kontant ombordbetalning så skulle förarna hamna i en väldig jobbig sits och sannolikt skulle även detta med hot om våld eller direkt våld öka. Ställer man detta i relation till det totalt sett ytterst lilla fåtal resenärer som skulle behöva betala kontant så är nog valet ganska uppenbart.

Det finns som sagt alltså ganska tunga orsaker till att kontanthantering överlag har minimerats så mycket som möjligt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2013, 12:48:31 PM
Rånrisken och problem med bankning har redan påpekats, men det finns ett ännu mer uppenbart problem och det är s.k. betalningskrångel.

Skulle man som förare vara tvungen att sitta och framhärda i att få dubbla ordinariepriset vid kontant ombordbetalning så skulle förarna hamna i en väldig jobbig sits och sannolikt skulle även detta med hot om våld eller direkt våld öka. Ställer man detta i relation till det totalt sett ytterst lilla fåtal resenärer som skulle behöva betala kontant så är nog valet ganska uppenbart.

Det finns som sagt alltså ganska tunga orsaker till att kontanthantering överlag har minimerats så mycket som möjligt.

Före 1 maj 2006 gällde ju dubbla ordinariepriset vid ombordbetalning på SL. Eller, rättare sagt, förköpspriset var halva priset jämfört med ombordbetalning.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2013, 13:07:07 PM
Före 1 maj 2006 gällde ju dubbla ordinariepriset vid ombordbetalning på SL. Eller, rättare sagt, förköpspriset var halva priset jämfört med ombordbetalning.

Visst, men vad som varit är ju knappast intressant på så vis. Varför tror du då att det av och till uppstod bråk om betalning? För det gjorde det tyvärr inte alltför sällan. Det är som sagt inte sedan enbart rånrisken som gjorde att kontanthanteringen försvann och alla situationer där det är föraren som måste sitta emellan på detta vis är olyckliga.

Det går ju alltid an att sitta på kammaren och tycka att något borde fungera, men när man kl. 26:47 sitter vid Fridhemsplan, i Fittja osv. med en bunt hotfulla individer som inte gillar prissättningen, och inte en ordningsvakt finns inom synhåll, så blir resultatet normalt att de hotfulla åker gratis eller att föraren (om vederbörande står på sig) riskerar att få på käften.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Samtidigt borde ju det här vara ett övergående problem. Tyvärr kom väl övergången till det nya sms-systemet lite för tidigt. Men alltfler ordnar med smartphones etc. Utländska turister är förstås ett dilemma. Men eftersom det nya systemet med sms kan kopplas till kreditkort - bör det ju inte vara något problem att använda - bara man är förutseende och känner till reglerna.

Fördelen med det nya systemet måste ju vara att man faktiskt kan få det på kreditkortet och inte behöver ta det på mobilräkningen (tänker på de som har företagsmobiler). Det bör ju kunna vara möjligt att ange ett företagsmobilnummer men koppla räkningen(fakturan) till sitt eget kreditkort. Man kan ju därtill göra så att till och med själva sms:et (om arbetsgivaren är sniken) läggs på kreditkortet.

Därmed skulle behovet av att ha kreditkort vara överflödigt. Som nödlösning skulle man väl på bussen kunna göra på samma sätt som när någon åker fast för kontroll - man får en räkning att betala in och man kollar legitimationen. Visst, en del kommer förstås att strunta i att  betala - men dessa hade väl inte betalat i alla fall. Med en sådan lösning är det ju också naturligt att lägga på en exp. avgift.

buskörare

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2013, 11:42:07 AM
Poängen är att vid dubbla ordinariepriset är det väldigt få som utnyttjar ombordbetalningen, samtidigt som möjligheten finns för de som absolut måste.

Likväl sitter vi där med pengar som nån annan kan vilja ha och som måste tas omhand av nån.

Anders Noren

Citat från: Nico skrivet 11 augusti 2013, 13:18:11 PM
Visst, men vad som varit är ju knappast intressant på så vis.

Det som hände 1 maj 2006 var ju inte att kontanthanteringen försvann utan att ombordpåslaget sänktes från ca 100 % till ca 10 % varpå folk i stor omfattning slutade använda periodkort och remsor och började betala ombord i stället.

Cero

Citat från: buskörare skrivet 11 augusti 2013, 00:07:05 AM
Reskassan är ju i grunden ett bra kort, men standardresan kan tas bort, ja. Ju oftare resenären måste göra nått själv, desto lättare lär dom sig ju. Man kan ändra sifferknapparna på acessen till 2-3-4 och alltid låta kunden trycka på antalet kuponger.

Reskassan (SL) som företeelse är en bra idé. Utformningen är en katastrof.


  • Systemet måste självt räkna ut hur mycket kunden ska betala. Idag krävs att resenären vet hur mycket olika resor kostar och själv säkerställa att rätt antal "kuponger" dras. Det är oacceptabelt att kunden ska behöva tala om för säljaren hur mycket varan ska kosta. För att klara detta krävs utcheckning på vissa håll kombinerat med ett förändrat taxesystem.
  • Det måste finnas möjlighet att enkelt förändra längden på resan efter det att resenären klivit på fordonet.
  • Det måste gå att se vid varje passage hur mycket som finns kvar på kortet.
  • Kortet måste gå att ladda med lägsta belopp ner till den billigaste resan. Idag är gränsen 100 kr vilket är för mycket för många tillfälliga besökare som bara vill åka en eller två resor.
  • Det måste vara möjligt att ladda kortet via en webbsida eller app.

Till detta kommer möjligheten att enkelt köpa en enkelbiljett eller SMS-biljett utan krav på registrering. Detta är inte bara användbart för tillfälliga besökare eller resenärer som vill kliva på "ute i spenaten" och inte varit förutseende nog att köpa en reskassa i förväg. Dessutom behövs denna möjlighet i situationer när reskassa eller periodkort plötsligt förkommit, något som jag själv sett hända framför allt bland ungdomar i min närhet. Man är på bio eller fest eller liknande och när det är dags för hemgång visar det sig att någon tappat kortet, att studentbiljetten inte gäller och man glömt ladda reskassan, eller något annat som gör att en i sällskapet plötsligt inte har någon biljett. Viljan att betala (på bussen) finns, men ingenstans att köpa biljett. Då är det numera plankning som gäller. Förut var SMS-biljetten räddningen.

SL:s biljettkurer borde även förändras från att vara spärrvakter till att vara biljettförsäljare som kan sälja alla förekommande biljetter och som har fullständig kunskap om biljettsystemet och taxestrukturen. Alternativt köper man biljetten i automat. Den köpta biljetten viserar man sedan i spärren eller läsare i bussen. Detta fungerar utmärkt i exempelvis London och har så gjort i över 50 år. SL har fortfarande inte kommit på det.

Nico

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2013, 14:35:21 PM
Det som hände 1 maj 2006 var ju inte att kontanthanteringen försvann utan att ombordpåslaget sänktes från ca 100 % till ca 10 % varpå folk i stor omfattning slutade använda periodkort och remsor och började betala ombord i stället.

Vilket i sin tur ledde till ännu större problem, bråk, rån, allmänt stök osv. I grund var just detta med tio-kronan en dumhet från politikerhåll om jag inte minns fel och det blev i flera fall en total flopp. Visst ökade vissa direktresenärer, men i stort sett allt annat hamnade på minus.

Jag vet sedan inte riktigt vart du vill komma, men det man kan konstatera var att det inte var bra tidigare och att i stort sett ingen som var med vill att detta ska återkomma. Att återinföra kontantbetalning omhuldas nog mest av de som inte drabbas av konsekvenserna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pnott

Jag anser att det finns två problem med dagens betalningssystem:

  • Tillgänglighet - det ska gå att få tag på en biljett när man vill åka.
  • Begriplighet - det ska gå lätt att förstå hur man får tag i en biljett.
De gamla SMS-biljetterna blev snabbt populära eftersom de var både tillgängliga och begripliga. Idag verkar trafikhuvudmännen ha problem på båda områdena. De har svårt att hitta en ersättare till SMS-biljetterna som är lika tillgänglig och de har svårt att berätta på ett begripligt sätt hur man får tag i de biljetter som finns.
Jag tog en titt på VL:s hemsida för att se hur de presenterar sina betalnings- och biljettalternativ. För att skaffa mig en överblick var jag tvungen att kryssa mellan 4 -5 textstinna sidor där informationen dessutom var delvis motsägande (t o m om en så väsentlig sak som ifall det är möjligt att köpa enkelbiljetter ombord). Nu har VL vad jag förstår bättre tillgänglighet till biljetter än SL. Dels kan man köpa biljetter med kreditkort mot en extra avgift ombord på bussarna i Västerås, dels finns både automater och ett 70-tal ombud där enkelbiljetter kan köpas. Men när man inte kan presentera på ett enkelt sätt hur det fungerar, hur ska man då locka sällan-kunderna?

Ersa

Reskassan i SL:s Access har ju även en stor brist som märks tydligast för förarna som kör 639: Att 90% av alla reskassekort har två kuponger (en zon) som standardresa, och att föraren då måste hjälpa resenären med att trycka 6-7 knapptryck innan resenären kan lägga på sitt kort. Varenda gång de reser. Det är riktigt tröttsamt.
Men om SL avvecklar "kupongtänket" en gång för alla, och inför ett tydligt pris för resorna, t.ex 5-10-15 kr, 7-14-21 kr eller 10-20-30 kr för 1-2-3 zoner vore det hela mycket mer logiskt för kunderna. Då skulle man kunna döpa de tre knapparna uppe på maskinen till A, B och C, och använda dem för att markera resans slut oavsett vilken zon man kliver på i. Och därmed slipper föraren de 6-7 knapptrycken.
Jag försökte en gång förklara det här med 2-3-4 "kuponger" för en nyinflyttad, och när han väl förstått taxans uppbyggnad med "virtuella kuponger" undrade han om utvecklarna av taxan verkligen är psykiskt friska, eller om SL bara är ute efter att j***as med resenärerna.

Eller så slår man ihop dagens zoner B och C till "nya storzonen B", och får då bara två zoner, precis som Uppsala län har idag.

Ersa

"I en debattartikel nyligen riktade Resenärsforum hård kritik mot betalsystemen i den svenska kollektivtrafiken. Kritiken är berättigad. Länstrafikbolagen, nu avlösta av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, har plöjt ner miljarder i system som är krångliga att använda, obegripliga för många resenärer och som dessutom inte talar med varandra. Istället för att riva ner läns- och regiongränser har man på många håll byggt murar."

http://www.bussmagasinet.se/2013/08/ledare-politiker-gor-det-svart-att-ta-bussen/