Resenärsforum: Gör det enklare att resa med buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 10 augusti 2013, 11:31:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Resenärsforum har skrivit mycket tänkvärt om betalsystemen inom kollektivtrafiken i Svenska Dagbladet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/gor-det-enklare-att-resa-med-buss_8412850.svd


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Ja, dagens biljettsystem är allt annat än bra, speciellt för sällanresenärer. Det fick jag själv erfara när jag och pappa skulle åka buss (SL) klockan 5 en morgon. Jag hade en gammal remsa kvar, men far hade inget då han aldrig åker buss. Därför föll det även bort att köpa ett accesskort och tanka med 100:- då de pengarna aldrig kommer att användas. Det finns ju heller ingen öppen butik i närheten den tiden, så det jag behövde var att köpa en enkelbiljett i förväg. Nästan omöjligt skulle det visa sig... SL erbjuder tydligen endast enkelbiljetter via SMS, så jag blev nästan idiotförklarad av personen i SL-kiosken. "Det är väl självklart att varje normal människa har en smartphone med vår SMS-app som dom har anslutit till sitt kreditkort!?". Eller något liknande... ::)

(Det slutade med att jag lyckades köpa de två sista kvarvarande förköpskupongerna på ICA, fler hade de inte då SL lagt ner det systemet)

Omnilasse

Citat från: Mikey skrivet 10 augusti 2013, 12:22:49 PM
Ja, dagens biljettsystem är allt annat än bra, speciellt för sällanresenärer. Det fick jag själv erfara när jag och pappa skulle åka buss (SL) klockan 5 en morgon. Det finns ju ingen öppen butik i närheten den tiden, så det jag behövde var att köpa en enkelbiljett i förväg. Nästan omöjligt skulle det visa sig... SL erbjuder tydligen endast SMS-biljetter, så jag blev nästan idiotförklarad av personen i SL-kiosken. "Det är väl självklart att varje normal människa har en smartphone med vår SMS-app som dom har anslutit till sitt kreditkort!?". ::)

(Det slutade med att jag lyckades köpa de två sista kvarvarande förköpskupongerna på ICA, fler hade de inte då SL lagt ner det systemet)

Problemet är ju att tanken med systemet aldrig var att man inte skulle kunna köpa biljett ombord. Det blev ju en följd av att arbetsmiljöverket förbjöd kontanthantering ombord på bussar. Därtill då att man gjorde det mer komplicerat med SMS-köp (och inte minst då att det inte går med utländska telefoner).  Men nu återför man iaf förköpsbiljetterna. Var ju lite sent påtänkt kanske, men ändå.

Ett större problem är att det finns så mycket olika varianter - inte minst när det gäller resor över länsgränserna. Att förstå alla möjliga varianter som finns med avseende på taxor för att resa till/från Uppsala län från SL-området, kräver nästan en timmes innanläsning - bara det faktum att det kostar 90 kronor att åka från Uppsala till Stockholm om man har periodkort på SL, men 60 kronor i andra riktningen är ju inte helt logiskt.

Därtill har man gjort det väldigt komplicerat med att reskassan har en funktion för standardresa. Förvisso kan det tyckas smart - men det ställer till det väldigt mycket när man ska implementera ett sådant system. Ingen vanlig människa förstår ju riktigt hur detta fungerar. Vilket man hör mycket om, ifall man pratar med vänner eller tjuvlyssnar på andras samtal inom kollektivtrafiken. Inte ens förarna förstår ju hur det fungerar till fullo (med undantag för det antal som hänger på detta forum + några till särskilt intresserade).

De flesta försöker väl lösa detta genom att ha flera kort - men då dras det ju lätt från båda korten om man råkar lägga plånboken på en accessautomat....Särskilt irriterande om man har ett med reskassa och ett med periodkort på...






Staffan A

#3
En mycket angelägen och bra debattartikel ! Frågan har tvenne principiella spörsmål. Det ena är betalsystem, vilket måste lösas snarast. Det måste vara en rättighet att alltid kunna betala kontant inom alla former av kollektivtrafik, inte bara buss och fjärrbuss utan också SJ och länstrafikbolagen. Detta kan bara lösas att lagstiftaren inför en bestämmelse i kollektivtrafiklagen. En sådan bestämmelse skulle omöjliggöra Arbetsmiljöverkets föreläggande om stopp för kontanthantering. Arbetsmiljöaspekten får lösas genom olika tekniska lösningar, ex.vis. säkerhetsskåp som successivt fylls med "överskottspengar" som inom handeln. Det är också viktigt att vid kontantbetalning får inga extra avgifter tas ut jämfört med en "normaltaxa". Vad gäller SMS-biljetter så tog de stora teleoperatörerna tillfället, när EU-direktivet om registrering kom,  att flytta över den kostbara hanteringen från egna system till främst kontokortsföretagens.  Frågan är, om detta nu inte är kört i framtiden. En författning som tvingar teleoperatörerna att återgå till tidigare ordning skulle ju innebära att lagstiftaren måste köra över teleoperatörernas kreditprövningar. Istället är det bättre att staten  ger alla kollektivtrafikarrangörer ett gemensamt "värdekortsystem"som kan nyttjas inom alla de olika taxesystem  som finns inom länsbolag, järnvägsbolag och olika bussbolag typ Nettbus, Swebuss. Värdet i kortet skall uttryckas i kronor och skall kunna lösas ut, vara kompatibla , inom alla de olika taxesystem som tillämpas i Sverige.  Den andra aspekten är taxesystemen där det är helt uppenbart att främst länsmyndigheterna med deras trafikbolag behöver stöd via olika riktlinjer om hur taxor skall fungera över länsgränser.

Ersa

Nja, jag tror snarare att arbetsmiljön skulle försämras ytterligare med ett rasslande skåp. Det räcker mer än väl med dagens fuskbyggen till bussar med fläktar som inte går att stänga av, på grusvägar sönderkörda framvagnar, läckande dörrar, rasslande förargrindar och olika larm.
Ytterligare en källa till oljud ger bara busstrafiken ett ännu sämre kvalitetsrykte.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2013, 16:53:43 PM
Nja, jag tror snarare att arbetsmiljön skulle försämras ytterligare med ett rasslande skåp. Det räcker mer än väl med dagens fuskbyggen till bussar med fläktar som inte går att stänga av, på grusvägar sönderkörda framvagnar, läckande dörrar, rasslande förargrindar och olika larm.
Ytterligare en källa till oljud ger bara busstrafiken ett ännu sämre kvalitetsrykte.

Håller med. Jag tror det är lätt att komma på "bra" lösningar om man inte är insatt i hur det är på riktigt så att säga. Och svårare när man vet hur en buss funkar. Jag hade gärna tagit tillbaka kontanthanteringen om det kommit fram säkra sätt, jag har blivit rånad en gång och blir det inte gärna igen.

buskörare

Reskassan är ju i grunden ett bra kort, men standardresan kan tas bort, ja. Ju oftare resenären måste göra nått själv, desto lättare lär dom sig ju. Man kan ändra sifferknapparna på acessen till 2-3-4 och alltid låta kunden trycka på antalet kuponger.

moenia

Införandet av SMS-biljetter var helt fantastiskt. Precis så enkelt som det ska vara. Ofattbart då att vi vek oss för EU och slaktade systemet SMS-betalningar. Drabbas av en känsla av hopplöshet när jag läser artikeln. Det känns orealistiskt att ett sådant här system någonsin skulle införas. Många bolag har investerat dyra pengar i sina fina biljettsystem, därför tror jag det finns en ovilja att byta till något nytt inom kort. Det kommer behövas en kris för att något radikalt ska ske.

Nico

Visserligen finns det väl vissa direktiv i botten, men EU har knappast något med utförandet av systemen att göra och i synerhet då inte på detaljnivå. Att det är en sådan cirkus kring detta får nog snarast lokalpolitiker, länshuvudmän och numera trafikförvaltningar nog mera bära ansvaret för själva.

En stor del av problematiken verkar bestå i att man medvetet beställt alltför komplicerade och användarovänliga system. Varför kan man sedan spekulera kring, men troligen är det en hel del prestige inblandat samtidigt som man som vanligt nog inte har brytt sig så mycket om att se i vilken miljö dessa system ska användas.

Bara för att något fungerar ypperligt i en skyddad miljö på en ingenjörsbyrå så är det inte lika säkert att det fungerar lika bra ute i den verkliga världen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan A

Vist är det viktigt att öppna för kontantbetalning rakt över. Ev arbetsmiljöproblem får företagen lösa med hjälp av teknik, ex.vis att "cash gard" som handeln brukar i butiker, installeras i samtliga fordon, i varje fall efter Arbetsmiljöverkets föreläggande.  SMS-biljetter är nog kört som ett allmänt system, sedan kravet om registrering i förväg införts. Ovanpå allt har de stora operatörerna vid upphandling landat i olika lösningar. Västtrafik har hittat sin operatör i Estland, vilket innebär att ett betal- eller kreditkort som Du skyddar med att på banken välja "ej betalning i utlandet", inte kommer fungera.

moenia

Har surfat runt lite och till min förtjusning hittade jag det här initiativet – Resekortet. Det är ju just det här som behövs! Är det någon som har mer inblick i hur det går med det systemet? Är det verkligen igång på riktigt, eller bara en fin idé som antagligen aldrig kommer förverkligas?

Nico

Citat från: Staffan A skrivet 11 augusti 2013, 01:33:23 AM
Vist är det viktigt att öppna för kontantbetalning rakt över. Ev arbetsmiljöproblem får företagen lösa med hjälp av teknik, ex.vis att "cash gard" som handeln brukar i butiker, installeras i samtliga fordon, i varje fall efter Arbetsmiljöverkets föreläggande.

Att återinföra kontanthantering känns som en ganska bakvänd idé i ett läge där de allra flesta aktörer, från vanlig handel till transporter och banker, rör sig allt längre bort från det. Ska det installeras t.ex. någon form av Cashguard-enheter i varje fordon så skulle det enbart i SL-trafiken handla om över tvåtusen enheter bara för att täcka bussarna. Sedan ska systemen underhållas samtidigt som de ska klara allmänt slitage, kraftiga temperaturskillnader, kondens, dåliga vägar, irriterade förare osv. Bara för att det fungerar i en butikslokal betyder inte att det går lika lätt i en buss.

Det innebär att det inte skulle bli direkt billigt i sig och sedan tillkommer kostnader för vidare kontanthantering i sig där det dels kommer att behöva tömmas på depåer och därefter fraktas därifrån. Frågan blir då även vem som sedan ska stå för den merkostnaden? Speciellt då just med tanke på att kontanthanteringen är på allmän tillbakagång och kontantresenärerna i sig de facto är en ganska liten grupp. Då tror jag mer på att använda teknik för att skapa bättre och enklare betalsystem som är mera anpassade till dagens och även morgondagens behov.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

SL och deras operatörer har ju idag knappt råd eller engagemang att komma ut till smådepåerna för att reparera trasiga kortläsare i SL-bussarna. Det är rätt enkelt att räkna ut att kostnaderna för att dagligen tömma alla bussar på mynt, i Rimbo, Älmsta, Blidö, Hallstavik m.fl... blir en rätt hög summa att finansiera.
De enda som skulle bli glada av en sådan lösning skulle vara cheferna på det värdetransportföretag som får uppdraget. Inte busschaufförerna, värdetransportörerna eller ens passagerarna som får betala kalaset med högre skatt/biljettkostnader.

Anders Noren

Det finns ju en enkel lösning: tillåt ombordbetalning (med kontanter eller bankkort) men mot ett 100 %-igt påslag på biljettpriset.

buskörare

Citat från: Anders Noren skrivet 11 augusti 2013, 10:56:28 AM
Det finns ju en enkel lösning: tillåt ombordbetalning (med kontanter eller bankkort) men mot ett 100 %-igt påslag på biljettpriset.

Medför ju samma kostnader som Ersa tar upp. Och återigen får bussförarna räkna med att bli rånade. Vilket jag inte tycker är rättvist alls.