Västernorrlands upphandling klar!

Startat av Leijna, 08 augusti 2013, 16:24:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leijna

Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland meddelade idag att Nobina har tilldelats trafiken i Sundsvall, Njurunda, Timrå och Matfors från och med juni 2014. Tyvärr förlorar Nobina trafik som vi driver i Härnösand.

Totalt berör avtalen berör 200 medarbetare och 80 bussar under åtta år. Avtalen har en tydlig miljöprägel eftersom Sundsvall stad i framtiden kommer att trafikeras av bussar med hybridteknik.

Tyvärr innebär tilldelningsbeslutet att Nobina avvecklar sin verksamhet i Härnösand där drygt 30 medarbetare berörs. Det är tråkigt att behöva lämna Härnösand där våra duktiga medarbetare driver trafiken framgångsrikt.

Jacob med C

Idag har vi fått reda på vilka som kommer att köra i Västernorrland. Men inget för Örnsköldsvik. Verkar som Ceris Resor och Keolis är förlorare.

http://www.dintur.se/Nyheter/Upphandlingen-ar-klar-Tilldelningsbeslut-presenteras/
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jan

Vad innebär det i bussar och typ av bussar?
I branschen i 40 år

Jacob med C

Det blir väl Byberg & Nordin och Bergvalls inom Mittbuss.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jan

Finns det någon förklaring varför övik dröjer?
I branschen i 40 år

Walter

Grattis Nobina och Mittbuss. Någon som vet mer om typ av fordon, antal, övertagandekrav etc?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Utgången var väl inte helt oväntad, att Ceris skulle få svårt att försvara sig gentemot Together/Sambuss/KR var ju väldigt väntat på samma sätt var det ingen högoddsare att Nobina var en av typ 2-3 aktörer som skulle rikta in sig på det största sammanhållna området runt Sundsvall.

Ska man gissa på KR i väster och Byberg i norr + Sundsvall NV (Indal-Liden)

Till sist så är firmalackerna nu snart ett minne blott även i V-nrl

AO

Blir ju intressant med vilka fordon som kommer användas i tätortstrafiken. Om det ska vara elhybrider för hela slanten lär vi ju också få de första elhybriderna som ledbussar i Sundsvall (antar man kommer använda sig utav ledbussar?). Volvo har ju nyligen presenterat en ledbuss 7900 med elhybrid så den känns ju som en trolig modell. Finns ju dock en risk att detta krav gör att vi kommer få se en bussflotta med i stort sätt ingen variation alls i Sundsvall. Nobina lär ju inte ha några hybridbussar från andra områden de kan placera om.

Ante

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2013, 23:26:05 PM
Ska man gissa på KR i väster och Byberg i norr + Sundsvall NV (Indal-Liden)

KR är inte ett medlemsföretag i Mittbuss.

Citat från: AO skrivet 09 augusti 2013, 00:17:45 AM
Blir ju intressant med vilka fordon som kommer användas i tätortstrafiken.

I Härnösand och Sollefteå som Mittbuss vunnit (läs med stor sannolikhet Byberg & Nordin) är nog elhybrider/helelektriska bussar från VDL en inte allt för vågad gissning genom de oerhört starka banden till Björkskoncernen? Tomas Byberg pratade lite om det i Bussmagasinet http://www.bussmagasinet.se/2013/08/nobina-vinner-i-sundsvall/

Jan

Vet man vilka företag som lämnade in anbud?
I branschen i 40 år

Lars-Håkan_E


Jesper Persson

Det nämns att Örnsköldsviks stadstrafik ej är klar men inget om Örnsköldsvik landsbygd. Var det inte med i upphandlingen eller har jag missat något?

Ante

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 augusti 2013, 18:57:37 PM
Enligt länken du använde så är man det numera :-D

Oops, my mistake. Du har helt rätt, verkar inte som jag är så uppdaterad som jag skulle vilja längre ;)

Esbjörn

Citat från: Jesper Persson skrivet 09 augusti 2013, 19:50:49 PM
Det nämns att Örnsköldsviks stadstrafik ej är klar men inget om Örnsköldsvik landsbygd. Var det inte med i upphandlingen eller har jag missat något?

All landsbygdstrafik i Öviksområdet har tillfallit Mittbuss.
Jag antar att KR Trafik ingår i Mittbuss sedan Bybergs blev kvartsägare av bolaget.

jstern

Det är ju för sorgligt att dom små lokala åkerierna vann, i alla fall för förarna mer gratis arbete och sämre arbetstider och allt annat du kan tänka dig. Tänk om Nobina vunnit allt då blir det ordning och reda förarna får arbetstider och lön efter avtal. Jag fattar inte att dom ens får vara med i upphandlingar dom små åkarna man kan ju tänka så här, om dom lagt ett lägre bud än Nobina som har en hel avdelning på HK som jobbar heltid med att räkna på anbud hur f*n ska dom små åkarna få det att gå runt utan att förarna får det sämre????  Jag blir bara förbannad!!!!!!