Västernorrlands upphandling klar!

Startat av Leijna, 08 augusti 2013, 16:24:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GDG

De vinner väl för att de inte har en hel avdelning som räknar på jobb, KR är väl en litet familjeföretag där far och dotter kör buss på heltid, sen har de någon extraanställd "slav" som kör när familjen behöver vila. Det är därför KR har så många bussar. (För att inte missförstånd skall uppstå, skall inlägget tolkas som ironi)

Ersa

Citat från: jstern skrivet 10 augusti 2013, 09:45:19 AM
Det är ju för sorgligt att dom små lokala åkerierna vann, i alla fall för förarna mer gratis arbete och sämre arbetstider och allt annat du kan tänka dig. Tänk om Nobina vunnit allt då blir det ordning och reda förarna får arbetstider och lön efter avtal. Jag fattar inte att dom ens får vara med i upphandlingar dom små åkarna man kan ju tänka så här, om dom lagt ett lägre bud än Nobina som har en hel avdelning på HK som jobbar heltid med att räkna på anbud hur f*n ska dom små åkarna få det att gå runt utan att förarna får det sämre????  Jag blir bara förbannad!!!!!!

Talar du från egen arbetslivserfarenhet från Västernorrlands län? Jag tycker personligen att det väldigt stor ordning och reda både på Bybergs och Ceris. Jag tycker inte heller att Nobina Umeå/Härnösand kunnat uppvisa högre kvalitet eller bättre ordning än smååkarna i Västernorrland och Västerbotten.

Om vi inte specifikt talar om just Västernorrland är du välkommen att komma till Knutby och Rimbo för att fråga de anställda på de fyra mindre bussföretagen i dessa byar om de skulle föredra en anställning på Nobina eller Arriva framför deras nuvarande anställning.

Walter

Citat från: jstern skrivet 10 augusti 2013, 09:45:19 AM
Det är ju för sorgligt att dom små lokala åkerierna vann, i alla fall för förarna mer gratis arbete och sämre arbetstider och allt annat du kan tänka dig. Tänk om Nobina vunnit allt då blir det ordning och reda förarna får arbetstider och lön efter avtal. Jag fattar inte att dom ens får vara med i upphandlingar dom små åkarna man kan ju tänka så här, om dom lagt ett lägre bud än Nobina som har en hel avdelning på HK som jobbar heltid med att räkna på anbud hur f*n ska dom små åkarna få det att gå runt utan att förarna får det sämre????  Jag blir bara förbannad!!!!!!

Lokal kännedom kanske kan vars till fördel? Mindre OH kostnader?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jacob med C

Undra om någon kommer att överklaga denna upphandling?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Walter

Citat från: Jacob med C skrivet 10 augusti 2013, 22:58:56 PM
Undra om någon kommer att överklaga denna upphandling?

Kriteriet skall ju enligt pressmaterialet vara lägsta pris och då brukar det inte finnas så mycket att gå på som man kan hitta vid kvalitetsutvärderingar etc. Men vill man så kan man alltid hitta något....
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Ersa

Citat från: Jacob med C skrivet 13 augusti 2013, 21:14:28 PM
Hittade i ÖA idag. http://allehanda.se/start/solleftea/1.6170003-bussforetag-tvingas-lagga-ner

Intressant läsning. Det finns alltså flera små oberoende åkare i Ångermanland som inte är med i Mittbuss. Tråkigt om de får lägga ner verksamheten helt, men kanske de kan fortsätta som underentreprenörer åt Mittbuss i vissa fall?

Jan

Finns det någon release på fördelningen Örnsköldsvik landsbygd? Jag kan inte se det. Stadstrafiken väntar vi svar på. Tänk om Nobina eller Keolis skulle tilldelas den :o
I branschen i 40 år

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 14 augusti 2013, 20:07:52 PM
Finns det någon release på fördelningen Örnsköldsvik landsbygd? Jag kan inte se det. Stadstrafiken väntar vi svar på. Tänk om Nobina eller Keolis skulle tilldelas den :o

Det verkar som att informationen om övrig trafik i Övik saknas i det dokument som lagts ut på nätet.
Jag har fått ett scannat tilldelningsbeslut där det står att linjetrafikuppdragen O7 (Husum/Björna), O8 (Anundsjö), O9 (Skorped/Sidensjö/Bjästa),
samt skolskjutsuppdragen O6:1,2,3,4, O7:1,2,3,4, O8:1,2, samt O9:1,2,3,4 samtliga tilldelats Mittbuss.
Trafikområde Örnsköldsvik tätort O6 (utan index) har alltså inte beslutats ännu.

Ersa

Det blir omvänt för Nobina framöver. Från att Umeå varit det stora trafikområdet med Härnösand som underlydande depå, blir det framöver Västernorrland som blir det stora trafikområdet. Frågan är om Umeå tätort blir en underdepå till Västernorrland, eller om allt kommer att delas upp på två olika trafikområden.

Att ännu en gång få samma operatör i Umeå och Örnsköldsviks tätortstrafik gör ju att chanserna till olika fordonsutlån mellan orterna återigen blir möjliga.

Att nettoavtal i Sundsvalls tätort fortsätter vore ju inte märkligt, men blir det nettoavtal även i Örnsköldsviks tätort?

Bese001

Hej!

Hur många bussar omfattar Ö-viks tätort?

Jan

Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2013, 04:59:33 AM
Det blir omvänt för Nobina framöver. Från att Umeå varit det stora trafikområdet med Härnösand som underlydande depå, blir det framöver Västernorrland som blir det stora trafikområdet. Frågan är om Umeå tätort blir en underdepå till Västernorrland, eller om allt kommer att delas upp på två olika trafikområden.

Att ännu en gång få samma operatör i Umeå och Örnsköldsviks tätortstrafik gör ju att chanserna till olika fordonsutlån mellan orterna återigen blir möjliga.

Att nettoavtal i Sundsvalls tätort fortsätter vore ju inte märkligt, men blir det nettoavtal även i Örnsköldsviks tätort?
Både Övik och Umeå kommer ha målade bussar framöver vilket gör det svårare att byta sinsemellan.
I branschen i 40 år

Jan

I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Jan skrivet 20 augusti 2013, 12:02:48 PM
Både Övik och Umeå kommer ha målade bussar framöver vilket gör det svårare att byta sinsemellan.

Jag ser inte problemet. Enligt en annan tråd rullar två UL-gula bussar i Sörmland i någon månad framöver, och innan dess rullade Örebroblåa ledvagnar i Norrtälje mestadels varenda sommar. För att inte tala om alla Dalatrafikvita, UL-grå, SL-röda och Göteborgsblåa bussar som rullat i Umeå tätort genom tiderna, de flesta av dem ett halvår i sträck.
I Örnsköldsvik är passagerarna dessutom vana med att operatören har 3-4 st helt olika färger på vagnparken vara en var just den Ultrablåa.