Domstol stoppar Skelleftebuss beställningstrafik

Startat av Ersa, 13 juli 2013, 11:30:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Skellefteå stadshus väljer att inte överklagar domstolens beslut, detta innebär att Skelleftebuss inte kommer att köra beställningstrafik. Detta kan man läsa i dagens Norra Västerbotten.
I branschen i 40 år

Ersa

"Idag beslutade Skellefteå Stadshus AB att de inte kommer överklaga tingsrättens dom gällande Skelleftebuss förbjud att bedriva beställningstrafik till andra än kommunen. "
http://norran.se/2013/07/skelleftea/skelleftebuss-forbud-overklagas-inte/
(I skrivande stund 43 kommentarer under artikeln)

"Påståendet att den privata marknaden inte har hämmats är fel. Dennis Lestander, vd för Lestanders Buss i Skellefteå, har upplevt konkurrensen från Skelleftebuss: "Det finns också jobb åt kommunen som vi inte ens blir tillfrågade om". (Norran, 2011-06-01). I lördagens Norran säger Anders Höglund, vd för Tians Taxi, att "Många privata entreprenörer har tappat mycket på grund av konkurrensen från Skelleftebuss". Vidare säger Anders Bäckström, Kålaboda Buss vd, att "Skellefteå har varit en stängd marknad" på grund av Skelleftebuss."
http://norran.se/2013/07/ledare/skelleftebuss-pa-irrvagar/
(I skrivande stund 78 kommentarer under ledaren)

adeln

Den 1 januari 2010 trädde en ny lag i kraft som innebär att kommuner som sysslar med verksamhet som inte hör till det kommunala uppdraget, kan förbjudas verksamheten, om den påverkar konkurrensen negativt. Citat från norran:s faktaruta. Och detta är helt enkelt vad som är kärnan i allt.
Lagen har ändrats sedan Skelleftebuss började med sin beställningstrafik.

Sånt här händer över allt i sverige. Finns exempel där gymnasium med trädgårdsutbildningar som sålt sina grönsaker till allmänheten som man nu fått sluta med. Eller tex att räddningstjänsten åker ut på inbrottslarm osv.

Lagstiftaren (alliansregeringen) vill stärka det privata näringslivet på detta sätt.


GDG

Kommunallagen har länge förbjudit kommuner att göra sånt som Skelleftebuss gjort, hur bolagets revisorer kan ha undgått att påtala det för ägaren, är helt obegripligt. Med kommunallagen som grund är det helt omöjligt för Skelleftebuss att t.ex lägga anbud på trafik som är utanför Skellefteå kommuns verksamhetsområde.

Det är lika dumt som om Skellefteå kommun skulle va billigast och erhålla uppdraget att sköta snöskottningen i Stockholms Stad. Skattebetalarna i Skellefteå skulle subventionera Stockholmarnas snöskottning.

Det skulle ingen i Skellefteå som skulle komma på tanken på att göra det, men upplägget är exakt detsamma.

Sammanfattningsvis, kommunallagen är i detta mycket klok, främst för de egna kommunmedborgarna. Dock kanske de inte passar klåfingriga och affärsintresserade kommunpolitiker, men de kan starta privata bolag om de så önskar.

Ersa

Om det nu stämmer som det står i en av kommentarerna, att inkomsterna från beställningstrafiken bara utgör c:a 5% av företagets totala inkomst; då kan man ju fundera om det är så viktigt för Skelleftebuss att köra beställningstrafik med dessa fyra turistbussar.
Framför allt om det driver privata näringsidkare mot konkurs eller åtminstone nära nog avvecklande av sina familjeföretag.

Tänk er om dåvarande SL Buss AB gått in och konkurrerat med Traveller, Stockholmsbuss, Westin, Interbus m.fl. Då hade det blivit rättssak omgående!

Lars-Håkan_E

Om det är 5% netto så rör det sig om ca 8 Mkr

Staffan Sävenfjord

Skelleftebuss kommer inte att överklaga domen varför den står fast. Men de fortsätter att skämma ut sig genom att tycka att domen var felaktig. Vidare sprider de rena lögner, nämligen att inget annat bussbolag skulle kunna skaffa fram 15-20 bussar för beställning en helg. Dels kan man undra hur ofta detta verkligen har behövts, dels kan man undra om Skelleftebuss aldrig hört talas om samarbete mellan bussbolag. Jag är rätt övertygad om att t ex Lestanders, Kålaboda Buss och allt vad de nu heter i närheten om de bara får lite tid på sig kan skaffa fram bussarna. Och lite tid lär även Skelleftebuss ha behövt.

http://www.bussmagasinet.se/2013/08/skelleftebuss-overklagar-inte-konkurrensdom/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico

En följdfråga är väl även vad politikern/företrädaren som uttalar sig har för kunskap som grund för sitt påstående? Personligen känns det mest som den typ av floskler som politiker svänger sig med i sammanhang som dessa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2013, 15:09:23 PM
En följdfråga är väl även vad politikern/företrädaren som uttalar sig har för kunskap som grund för sitt påstående? Personligen känns det mest som den typ av floskler som politiker svänger sig med i sammanhang som dessa.

Visst är det politikerfloskler och skrämselpropaganda. Men det brukar ha varit i säck det som kommer i påse. Min kvalificerade gissning är alltså att herr styrelseordförande fått detta från bussbolagets ledning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2013, 15:05:09 PM
Skelleftebuss kommer inte att överklaga domen varför den står fast. Men de fortsätter att skämma ut sig genom att tycka att domen var felaktig. Vidare sprider de rena lögner, nämligen att inget annat bussbolag skulle kunna skaffa fram 15-20 bussar för beställning en helg. Dels kan man undra hur ofta detta verkligen har behövts, dels kan man undra om Skelleftebuss aldrig hört talas om samarbete mellan bussbolag. Jag är rätt övertygad om att t ex Lestanders, Kålaboda Buss och allt vad de nu heter i närheten om de bara får lite tid på sig kan skaffa fram bussarna. Och lite tid lär även Skelleftebuss ha behövt.
http://www.bussmagasinet.se/2013/08/skelleftebuss-overklagar-inte-konkurrensdom/

Lite motsägelsefullt här, Staffan. Skelleftebuss har som sagt haft 4 bussar enbart för beställningstrafiken, övriga som använts har varit vanliga linjevagnar. Eftersom de privata bolagen inte har den volymen av linjetrafik måste de ju skaffa in nya bussar. Det kommer nog inte vara helt enkelt för smååkarna att få fram tillräckligt med bussar när behovet är som störst, eftersom de knappast kan ha 5-10 bussar ståendes hela veckorna som bara används under helgerna? I glesbefolkade trakter som denna kommun är tror jag ett måste är samverkan mellan linje- och beställningstrafik.

/K

Staffan Sävenfjord

Citat från: Krille skrivet 02 augusti 2013, 21:40:27 PM
Lite motsägelsefullt här, Staffan. Skelleftebuss har som sagt haft 4 bussar enbart för beställningstrafiken, övriga som använts har varit vanliga linjevagnar. Eftersom de privata bolagen inte har den volymen av linjetrafik måste de ju skaffa in nya bussar. Det kommer knappast att vara helt enkelt för smååkarna att få fram tillräckligt med bussar när behovet är som störst, eftersom de knappast kan ha 5-10 bussar ståendes hela veckorna som bara används under helgerna? I glesbefolkade trakter som denna kommun är tror jag ett måste är samverkan mellan linje- och beställningstrafik.

/K

I alla andra delar av vårt land brukar det gå till så att om man skulle behöva 15-20 bussar för en beställningskörning (vilket som sagt inte händer särskilt ofta) så vänder man sig till ett bussbolag som åtar sig att fixa fram behövligt antal bussar med hjälp av kollegor. Jag förstår inte varför inte detta skulle kunna fungera i Skellefteå också. I synnerhet som de lokala bussbolagen själva säger att de skall kunna klara det.

Inte heller förstår jag vad Skellefteå kommun har för rätt att inte följa gällande lagstiftning.

Motsättningen ligger i att Skellefteå Stadshus går ut med att de tycker att domen är felaktig men ändå inte överklagar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Krille

Ja, vi får väl se hur det går. Jag menar inte att det är givet att det kommer att bli kaos, jag försöker bara belysa de speciella förutsättningar som råder här med tanke på att Skelleftebuss kör i princip all linjetrafik i kommunen och därmed är det bussföretag som har bussar ståendes ute i varenda by. Det är det faktumet som gör att detta fall inte går att jämföra med "alla andra delar av vårt land". Hur många renodlade beställningstrafikföretag finns det idag i Norr- och Västerbotten? Knappast mer än ett fåtal, just därför att ett komplement med skol- och linjetrafik i princip är ett måste.

Personligen tycker jag att den här domen är en avspegling av det samhällsklimat som råder i stort, dvs. allt privat är bättre än det offentligt utförda (jmf. avregleringen av apoteken och bilprovningen). Konkurrensverket har ju förut försökt att klämma dit kommuner som t.ex. driver gymanläggningar i badhusen utan att lyckas.

Mer läsning i ämnet:

http://norran.se/2013/07/sport/oro-hos-foreningarna/

Tack för ordet.

Ersa

Det är väl bara att de privata åkarna tar hjälp av Skelleftebuss vid de extrema tillfällen då det behövs 15-20 st beställningsbussar på en helg. Att det kommunala bolaget får köra åt de privata.
Att alla hjälper alla mot skälig betalning är ju något som sker varje dag här där jag bor, då inget bussbolag själva klarar av körningarna till t.ex Viking Line eller Barnens Ö utan regelbunden hjälp med flera extrabussar varje vecka. Inte ens storbolag som Flygbussarna, Delfinbuss, Bergkvara/Traveller och Strömma kan köra alla storuppdrag helt i egen regi enbart med egna bussar.

De speciella förutsättningar som finns i Skellefteå just nu beror ju på kommunens aggressiva expansion på bekostnad av de privata bolagen i norra länet, trots att alla jurister borde ha känt till kommunallagarna i flera decennier. Detta domslut borde inte ha kommit som någon överraskning för någon, då det likagärna kunde ha kommit för 3-5 eller 10 år sedan.

Antalet bussar och förare är ju konstant i norra länet, så det hela ordnar sig nog.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Krille skrivet 03 augusti 2013, 07:21:07 AM

Personligen tycker jag att den här domen är en avspegling av det samhällsklimat som råder i stort, dvs. allt privat är bättre än det offentligt utförda (jmf. avregleringen av apoteken och bilprovningen). Konkurrensverket har ju förut försökt att klämma dit kommuner som t.ex. driver gymanläggningar i badhusen utan att lyckas.


Så där kom den! Det är naturligtvis politik bakom allting numera. Domen är en avspegling av gällande lagar och inget annat. Det är inget konstigt i det. Som Ersa är inne på så är det konstiga att inte den här domen kommit för länge sedan. Blir det problem nu så beror det på att domen kommit på tok för sent.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2013, 14:54:15 PM
---

Tänk er om dåvarande SL Buss AB gått in och konkurrerat med Traveller, Stockholmsbuss, Westin, Interbus m.fl. Då hade det blivit rättssak omgående!

?
Dåvarande SL Buss drev väl i högsta grad beställningstrafik?
Liksom merparten av det stora antal kommunala bussbolag som vi hade inte så värst långt tillbaka i tiden. Många i större omfattning och i geografiskt större område än vad Ske-buss gör idag. Inte att förglömma var statliga SJ Buss(med åtskilliga skattemiljoner i ryggen) stor på beställningstrafik.
Men lagstiftningen har förändrats, och inte minst som Krille skriver, det politiska läget är ett helt annat idag. Det måste man ha i åtanke.

Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2013, 08:21:51 AM
Det är väl bara att de privata åkarna tar hjälp av Skelleftebuss vid de extrema tillfällen då det behövs 15-20 st beställningsbussar på en helg. Att det kommunala bolaget får köra åt de privata.
---


Öh, vadå? Ska man få köra beställningstrafik, eller inte?


Citat från: Ersa skrivet 03 augusti 2013, 08:21:51 AM
De speciella förutsättningar som finns i Skellefteå just nu beror ju på kommunens aggressiva expansion på bekostnad av de privata bolagen i norra länet, trots att alla jurister borde ha känt till kommunallagarna i flera decennier. Detta domslut borde inte ha kommit som någon överraskning för någon, då det likagärna kunde ha kommit för 3-5 eller 10 år sedan.


Får man fråga vad Du menar med "aggresiv expansion"?
Domslutet ifråga kunde f ö inte alls ha kommit fär 10 år sedan eftersom lagen i nuvarande form kom 2010.