Moderaternas stora flopp i Stockholm. Spårväg City ska handikappsanpassas!

Startat av Delfinen76, 09 juli 2013, 19:32:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juli 2013, 21:08:18 PM
Svaret på dina frågor och en massa annat värdefullt vetande därtill finns här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv%C3%A4g_City

Tack för uppgifterna. Av länk i ovan kommer jag fram till att Djurgårdslinjen tillgänglighetsanpassas för 190 milj kronor.

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 15 juli 2013, 00:22:14 AM
Tack för uppgifterna. Av länk i ovan kommer jag fram till att Djurgårdslinjen tillgänglighetsanpassas för 190 milj kronor.

Det ger en liten vink om hur mycket det kan kosta om man skulle ta tag i att tillgänglighetsanpassa länets alla busshållplatser på riktigt.

Svempa

Ja Och?

Jag förstår folks frustration över att Handikappanpassning kostar.

Det handlar för mig i första hand om att ha ett samhälle för alla. Sedan kan man diskutera om det riktiga i det är att anpassa alla fordon och alla platser för någon % av alla personer. Jag tror mer på en lösning där alla har rätt att till samma pris som en icke funktionshindrad köpa en resa från punkt A till Punkt B  och trafik anordnaren är skyldig att tillse att personen kan göra denna resa. vid det tillfället  till samma pris och samma tid. OM sedan anordnaren anser att det är mer ekonomis försvarbart att resan utföres med ett specialfordon eller med att anpassa hela trafiken det borde vara legalt för resenären . Ingen vanlig resenär köper köper en resa för att resa med den eller den bussen eller tåget utan för att ta sig från punkt A till punkt B . Det borde enl min åsikt vara viktigare för handikapprörelsen att alla har rätt att ta sig från punkt A- punkt B utan att bli ekonomisk diskriminerad ( färdtjänst) än att alla fordon och hållplatser är tillgängliga alltid.
Detta är min personliga åsikt och den är lite kontroversiell.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 juli 2013, 00:22:14 AM

Ja, det är en mycket bra sammanfattning av vad det gäller. Det är alltså inte något politiskt parti som kan skyllas för detta utan i så fall Svenska Spårvägssällskapet som inte handikappanpassade hållplatserna på Djurgårdslinjen från början vid starten 1991. Men alla hör ju hur dumt det låter att hävda något sådant.

Ersa

Ingen frustration över kostnaderna för att bygga om! Snarare uppgivenhet över vetskapen att majoriteten av Stockholms läns busshållplatser som aldrig kommer att byggas om, eller ens få kantsten, men att trafiken trots detta räknas som "tillgänglig". Dagens många halvmesyrer gör att insteget i många fall fortfarande är för högt och ramperna fortfarande lutar i för kraftig vinkel.

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 09:12:59 AM
Ja, det är en mycket bra sammanfattning av vad det gäller. Det är alltså inte något politiskt parti som kan skyllas för detta utan i så fall Svenska Spårvägssällskapet som inte handikappanpassade hållplatserna på Djurgårdslinjen från början vid starten 1991. Men alla hör ju hur dumt det låter att hävda något sådant.

Ja, hade Spårvägssällskapet haft en spåkula (och hetat Spå-vägssällskapet, höhö) hade de 1991 kanske kunnat förutspå vilka slags vagnar som skulle trafikera linjen 22 år senare. Men dessvärre var framtidssynerna inte fullt så exakta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2013, 10:41:36 AM
Ja, hade Spårvägssällskapet haft en spåkula (och hetat Spå-vägssällskapet, höhö) hade de 1991 kanske kunnat förutspå vilka slags vagnar som skulle trafikera linjen 22 år senare. Men dessvärre var framtidssynerna inte fullt så exakta.

... och de skulle naturligtvis bara skaffat museivagnar med låggolv.  ;D