SL Historia från 1990-talet 118

Startat av Bussmicke, 22 juni 2013, 08:22:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Så var det dags igen för ett besök i arkivet..

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Trevligt! Bäst var H4:an, den ser oförskämt ren och fin ut  :)

DEB

Mycket trevliga bilder, både kvalité- och motivmässigt. Alltid trevligt med bilder från sina egna trakter. :) En liten undran dock, uppkom inte linje 840 i dagens utförande först några år senare än på Mickes bild? Jag vill minnas att linjen inte har funnits särskilt länge, kanske runt samma tid när 808an lades ned.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Kristian

Jösses, vilken nostalgikick! Tackar särskilt för Ösmo-bilderna, det känns som om det vore igår...

Matte

Citat från: DEB skrivet 22 juni 2013, 17:16:09 PM
Mycket trevliga bilder, både kvalité- och motivmässigt. Alltid trevligt med bilder från sina egna trakter. :) En liten undran dock, uppkom inte linje 840 i dagens utförande först några år senare än på Mickes bild? Jag vill minnas att linjen inte har funnits särskilt länge, kanske runt samma tid när 808an lades ned.

Nä det stämmer säkert alldeles bra i tiden med Mickes bild. Började köra i Handen 2001 och då fanns 808 och 840 och har kört båda då. Enda skilnaden med 807 och 808 var att den hette 808 i den riktningen det va rusningstrafik(808 in på morgonen när 809 började köras och 807 ut från Gullmarsplan på morgonen och vise versa på eftermiddagen) och att den bara gick Brandbergen C-Gullmarsplan.
Har sett bilder från 90-talet med 840 någonstans. Kanske här eller på mitt arbete i Handen/Jordbro.

MrH

Wow! Instämmer i bilden på H4:an... otroligt vad dessa såg fina ut som ny- (om-) lackade, sådär fina och blanka ser ju inte ens nya bussar ut idag kan jag tycka! Underbar vagntyp för övrigt, mumma..! Vilken nostalgikick som sagt!  :D

/MrH

yngrot

Jag fastna för H 15  :D   men är det olika typsnitt på nummer rullen ??   0 ser iaf inte ut att passa in ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Frippe Fribas

5629 och 5634 avslutade sina liv i SL-land i Täby, så det var kul att se dem i sina ursprungsmiljöer...
//Fredrik

Bussmicke

Ja det går att göra lite fynd när man gräver i arkivet.  Idag dock blir det Keolis Hisingen..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 28 juni 2013, 05:55:59 AM
Ja det går att göra lite fynd när man gräver i arkivet.  Idag dock blir det Keolis Hisingen..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Om du har lust eller hittar i arkivet nån bild på Busslink 4431 som du fotade i Handeterminalen med undertecknad som förare får du gärna lägga upp den eller skicka den som PM. Exakta årtalet vet jag inte men det va i samband med förflyttning av 4431 från Ösmo till Handen.

Bussmicke

Försök att minnas så gott du kan, annars blir det jobbigt för mig att leta.
//Bussmicke.

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2013, 23:06:26 PM
Försök att minnas så gott du kan, annars blir det jobbigt för mig att leta.

Jo jag förstår det. Det är svårt för mig med mitt skrala arkiv att leta också. Och vet att du har ett bra mycket större arkiv än mig som kanske fotar 3-10 bilder i månaden.
Men borde vart nånting på 2002-2003 ungefär. Har försökt leta efter i dina gamla SL Buss Nytt efter när dom flyttades(4421, 22, 24, 25 & 31) från Ösmo till Handen/Håga. Men hittar bara när dom flyttades från Handen/Håga 4421, 22, 24 & 25.

Bussmicke

//Bussmicke.

Niclas Wennerlid

Det där var en trevlig vagn att köra. Ingen ovanlig vagn i sig men ända var den udda i Handen/Ösmo.

// Niclas

Frippe Fribas

Jag minns att syskonen i Täby hade irriterande dörrfel rätt ofta, var det likadant med denna?
4429 var den värsta, rätt som det var gick det inte att stänga bakdörrarna med mindre än att man slog av dörrkretsarna.
//Fredrik