Kommunals strejk

Startat av Svemicke, 18 juni 2013, 23:53:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 22:33:59 PM
Något får mig att tro att du är bussförare och inte butiksanställd.

Varför är tror så många bussförare att de är de enda som inte riskerar att bli utan jobb på arbetsmarknaden?

jag är bussförare, men de flesta som skriver här verkar vara bussarbetsgivare

Jonas

Håller med Homer till en viss del här.

Det är nog ingen som ifrågasätter att alla arbetsplatser kan drabbas av nedskärningar, uppköp, konkurser etc. men hur ofta sker det?

Det är nog inte så många yrken som drabbas av detta så frekvent som bussbranschen.
Det är inte speciellt roligt och bidrar inte direkt med någon positiv säkerhetskänsla att behöva söka om sitt jobb var 6-10år (om man har otur).

Nico

Jo, Homer har väl en klar poäng i att inom bussbranschen (med dess relativt täta kontaktsbyten) så har detta med att förr eller senare kanske tvingas att byta arbetsgivare på sätt och vis blivit en mera standardiserad procedur.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 16 juli 2013, 03:53:29 AM
Jo, Homer har väl en klar poäng i att inom bussbranschen (med dess relativt täta kontaktsbyten) så har detta med att förr eller senare kanske tvingas att byta arbetsgivare på sätt och vis blivit en mera standardiserad procedur.

Den poängen håller jag med om men det jag vänder mig mot är lyllos-bilden att de som inte jobbar inom upphandlad verksamhet har livstidsanställningar som affärs- och bankfolk. En sådan självbild av bussföraryrket gagnar inte kampen om bättre villkor.

Det är ju så att alla anställda i dag riskerar att deras anställningar kan ta slut genom nedläggningar eller rationaliseringar. Och på den tiden det fanns livstidsanställningar inom offentlig verksamhet så innebar det att man var skyldig att med kort varsel byta tjänstgöringsort och flytta över hela landet. Det fanns järnvägsanställda som tvingades flytta en gång om året om de ville ha kvar sin statliga anställning. Ännu värre var det bland yrkesmilitärer.

Visst förekommer det även i dag att busstrafik rationaliseras och antalet arbetstillfällen minskar i en region men det vanliga är att trafiken ökar och därmed blir antalet arbetstillfällen fler och inte färre. Det är en bra utgångspunkt för att man skall kunna fortsätta i sitt yrke även om jag har förståelse för problemen med att söka om sina jobb och oron som hänger samman med det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MrH

Tycker Staffan fick med många kloka ord där. Upphandlad verksamhet finns i många branscher. Min granne som är fastighetsskötare fick gå när ett annat företag vann kontraktet och man drog ner med en man. Om upp sådant och upphandlingar i allmänhet kan man säga mycket, det finns både för och nackdelar samt såväl goda som dåliga exempel.

Självklart förstår jag till viss del den oro och brist på trygghet som kan finnas. Nu är jag som person dock lagd åt det hållet att jag inte ser någon som helst poäng med att blicka så långt fram i tiden som 5-6 år. Det är klart att jag har någon form av planering av hur mitt liv ska se ut framåt, men jag kan få ett cancerbesked imorgon dag eller dö knall och fall i en olycka. Då spelar det liksom ingen roll vem som råkar driva trafiken, där jag idag jobbar, om säg sex år!

Visst kan det vara skönt med ett visst mått av trygghet, men man behöver inte knarka trygghet.

Dessutom finns det exempel på sämre arbetsgivare/dåligt skötta kontrakt där de anställda inte önskar nåt hellre än att någon annan ska ta över, för att man längtar efter något bättre. (Om det sedan blir bättre är ju inte säkert dock, men det är ju en annan sak.)

/MrH (bussförare som älskar mitt jobb men kanske har delvis andra infallsvinklar efter många år i annan bransch)

1896

Citat från: homer skrivet 16 juli 2013, 00:07:26 AM

Klockrent.

Lars-Håkan_E

Det finns hundratals branscher med liknande modeller, ex.vis
Vård o omsorg
Ambulans
Färdtjänst
Sophämtning o övrig renhållning
Vägunderhåll o övrig väghållning
Åkerier inom godstransport

Varför ska just bussförare särbehandlas?

Sedan verkar de flesta tänka Stockholm, men där har ni redan denna modell vilken faktiskt försvårar rörligheten vilket jag själv en gång var ett utmärkt exempel på.

I Stockholm är det viktigare att kunna jobba kvar på samma depå oavsett arbetsgivare för merparten istf att kanske ha möjligheten att följa med en arbetsgivare man trivs med till en annan närliggande depå.

En sådan här regel underlättar för arbetsgivare med dåliga förhållanden att få förare och försvårar för dem som vill något annat

Ersa

Citat från: homer skrivet 16 juli 2013, 00:07:26 AM

Nja, det är jag rätt skeptisk till. Jag skulle tippa på att antalet arbetsgivare är en minoritet bland deltagarna i detta forum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2013, 15:27:35 PM
Nja, det är jag rätt skeptisk till. Jag skulle tippa på att antalet arbetsgivare är en minoritet bland deltagarna i detta forum.

Vad som menas med arbetsgivare i sammanhanget kan ju alltid diskuteras men om vi räknar ägare/ delägare till bussbolag eller höga chefer i stora företag så kan det vara allra högst fem procent av deltagarna. Ingen av dem deltar i några fackliga diskussioner. De allra flesta av dem har också själva jobbat som anställda bussförare.

Men det verkar lite inskränkt i debatten ibland: det är som om bara vissa åsikter (nämligen de som stämmer med deras egna) är accepterade av vissa deltagare. Detta är ett diskussionforum, inte en talartribun. Man måste alltså vänta sig ett visst motstånd utan att gå till otrevligheter. I synnerhet gäller detta om man grundar sina resonemang på uppenbara lögner.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 14:49:06 PM
Vård o omsorg
Ambulans
Färdtjänst

Att det skulle finnas hudratals med branscher med detta system är nog minst sagt en överdrift, det är helt klart en minoritet att alla branscher som har ett upphandlingsförfarande.
Därmed inte sagt att det inte finns fler än just bussbranschen, t.ex. de du nämnde (iaf på vissa orter).

Vad som då blir intressant är VARFÖR det bara är i bussbranschen detta ses som ett problem (kan inte påminna mig att några andra bråkar om detta)?
Har bussbranschen något problem med detta som andra branscher inte har, eller skulle bussförarna vara mer gnälliga än andra?
Kan det vara så att arbetsgivarna (vissa iaf) utnyttjar/missbrukar detta på ett sätt som inte förekommer på andra håll, t.ex. missbrukar provanställningar?
Det har ju hänt att vissa arbetsgivare provanställer något trots att den personan varit anställd tidigare, vilket man egentligen inte får (om arbetsuppgifterna är likartade).

Lars-Håkan_E

Citat från: Z skrivet 16 juli 2013, 18:43:43 PM
Att det skulle finnas hudratals med branscher med detta system är nog minst sagt en överdrift, det är helt klart en minoritet att alla branscher som har ett upphandlingsförfarande.
Därmed inte sagt att det inte finns fler än just bussbranschen, t.ex. de du nämnde (iaf på vissa orter).

Vad som då blir intressant är VARFÖR det bara är i bussbranschen detta ses som ett problem (kan inte påminna mig att några andra bråkar om detta)?
Har bussbranschen något problem med detta som andra branscher inte har, eller skulle bussförarna vara mer gnälliga än andra?
Kan det vara så att arbetsgivarna (vissa iaf) utnyttjar/missbrukar detta på ett sätt som inte förekommer på andra håll, t.ex. missbrukar provanställningar?
Det har ju hänt att vissa arbetsgivare provanställer något trots att den personan varit anställd tidigare, vilket man egentligen inte får (om arbetsuppgifterna är likartade).

146 olika "branscher" kom jag fram till och de flesta finns ju i hela landet.

Det upphandlas betydligt fler tjänster än man tänker på, bank och resebyråtjänster är två kanske inte alltid kända grupper och i de flesta fall finns det ingen automatik vad gäller personalen utan det är LAS som gäller.

Vad gäller missbruk av provanställning är det knappast ett större problem i bussbranschen jämfört med andra tjänsteföretag men visst förekommer det att man provanställer personal som kanske varit timanställda under många år, ibland p.ga ren okunskap om regelverket.

Jo

I samband med strejken var man ute och intervjuade förare från Arriva och Thygesson som ännu inte hade fått besked av Bergkvarabuss ifall de skulle få jobb där när Bergkvarabuss tar över i Skåne Nordost och på Näset. Det man inte nämnde var att Skånetrafikens beställning minskar kraftigt i och med att pågatågen sätter igång samtidigt som övertagandet i Skåne Nordost och strax därefter på Näset. I ett sådant läge vore det ju fullständigt orimligt att nya entreprenören skulle ta över personalen för att direkt få säga upp denna pga arbetsbrist. Dessutom förlorar man ju stadsbussarna Lund varför i alla fall ser det som rimligt att dessa förarna blir erbjudna anställning först.

Hur funkar det rent praktiskt i SL-området ifall SL gör en kraftig neddragning i samband med bytet av entreprenör. Måste det tillträdande bolaget anställa alla och sen göra uppsägning pga arbetsbrist och även betala lön tills man kan anpassa perosnalstyrkan till beställningen?

Jonas

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 19:05:19 PM
146 olika "branscher" kom jag fram till och de flesta finns ju i hela landet.

Det upphandlas betydligt fler tjänster än man tänker på, bank och resebyråtjänster är två kanske inte alltid kända grupper och i de flesta fall finns det ingen automatik vad gäller personalen utan det är LAS som gäller.

Vad gäller missbruk av provanställning är det knappast ett större problem i bussbranschen jämfört med andra tjänsteföretag men visst förekommer det att man provanställer personal som kanske varit timanställda under många år, ibland p.ga ren okunskap om regelverket.

Verkar som om vi pratar om olika saker eller har olika uppfattningar om begreppet upphandling.

En upphandling enligt LOU (och min uppfattning) gäller ju bara stat-/landsting-/kommunutförda tjänster, och att det skulle finnas 146 olika sådana branscher har jag svårt att se, men jag kan ju ha fel.

En bank eller resebyrå kanske upphandlar vissa tjänster men man upphandlar knappast hela företaget där all verksamhet går över till en annan aktör, vilket det många gånger är frågan om i bussbranschen.

Påstår inte att jag är allvetande men det är bara några få andra områden som jag känner till som har liknande upphandlingsförfarande, t.ex. drift av vårdboende och sophämtning.
Och man hör aldrig eller ytterst sällan att det är några problem med personalövertagande i dessa branscher, så vad är det som gör bussbranschen så speciell?

MrH

Citat från: Z skrivet 16 juli 2013, 23:43:29 PM
Verkar som om vi pratar om olika saker eller har olika uppfattningar om begreppet upphandling.

En upphandling enligt LOU (och min uppfattning) gäller ju bara stat-/landsting-/kommunutförda tjänster, och att det skulle finnas 146 olika sådana branscher har jag svårt att se, men jag kan ju ha fel.

En bank eller resebyrå kanske upphandlar vissa tjänster men man upphandlar knappast hela företaget där all verksamhet går över till en annan aktör, vilket det många gånger är frågan om i bussbranschen.

Påstår inte att jag är allvetande men det är bara några få andra områden som jag känner till som har liknande upphandlingsförfarande, t.ex. drift av vårdboende och sophämtning.
Och man hör aldrig eller ytterst sällan att det är några problem med personalövertagande i dessa branscher, så vad är det som gör bussbranschen så speciell?

Jag kan svara för affärsresebranschen där jag arbetat under många år. Resebyrå A förlorar en kund (t.ex ett större läkemedelsföretag, som upphandlat leverantör av resetjänster, till Resebyrå B vilken redan har personal. Man kanske i sin tur har förlorat en annan kund och har således personal så det räcker. I detta läge väljer kanske Resebyrå A att stänga kontoret och säga upp personalen (eller delar av den) om det var en stor kund. Inget ovanligt alls. Konkurrens.

/MrH

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 juli 2013, 14:49:06 PM
Vård o omsorg
Ambulans
Färdtjänst

Sedan verkar de flesta tänka Stockholm, men där har ni redan denna modell vilken faktiskt försvårar rörligheten vilket jag själv en gång var ett utmärkt exempel på.

I Stockholm är det viktigare att kunna jobba kvar på samma depå oavsett arbetsgivare för merparten istf att kanske ha möjligheten att följa med en arbetsgivare man trivs med till en annan närliggande depå.

En sådan här regel underlättar för arbetsgivare med dåliga förhållanden att få förare och försvårar för dem som vill något annat

Jag har faktiskt bara hört en som tycker det är negativt och det är du. Ingen annan.
Och vadå särbehandlas? Det handlar väl om att införa nått nytt, får man inte göra det för att det finns andra som inte har det så? Det står väl helt fritt att försöka få igenom samma sak inom andra branscher.
Jag är inte odelat positiv till ett sånt krav, men efter att ha sett hur mina kollegor behandlades när Nobina tog över i Örebro så är det svårt att tycka det är okej.