Kommunals strejk

Startat av Svemicke, 18 juni 2013, 23:53:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

stabby

Är någon förvänad? Var är kraven på bättre ersättning för delade dagar som är så viktiga för övriga grupper i kommunal?
Strejken var totalt meningslös.

Lars-Håkan_E

Kommunal har i efterhand nog insett/fått på tafsen från LO att det nog inte var så smart att försöka kräva något specialkrav för just bussförare som sedan ett otal andra yrkesgrupper direkt skulle ställa krav på.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 19:13:41 PM
Kommunal har i efterhand nog insett/fått på tafsen från LO att det nog inte var så smart att försöka kräva något specialkrav för just bussförare som sedan ett otal andra yrkesgrupper direkt skulle ställa krav på.

Vore det så farligt om ett gäng avtal skulle förbättras väsentligt ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 juli 2013, 19:36:26 PM
Vore det så farligt om ett gäng avtal skulle förbättras väsentligt ?  ???

Någon ska ju betala.

Sedan kan man ifrågasätta om vi därmed ska införa livstidsanställning på alla yrkesområden rakt av.

Med ett sådant krav försvårar man för dem som inte vill byta arbetsgivare utan trivs med den man jobbar åt, det finns faktiskt sådana också ;D

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 juli 2013, 20:47:19 PM
Någon ska ju betala.

Sedan kan man ifrågasätta om vi därmed ska införa livstidsanställning på alla yrkesområden rakt av.

Med ett sådant krav försvårar man för dem som inte vill byta arbetsgivare utan trivs med den man jobbar åt, det finns faktiskt sådana också ;D

Hur skulle man försvåra för dom menar du?

kimpan

Vaddå försvåra... det är ju frivilligt att gå över till den nye operatören... Inget krav....

homer

Någon ska ju betala.

alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...

Jo

Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 14:58:32 PM
alla som inte jobbar inom upphandade företag har ju livstidsanställningar så varför skulle man inte kunna få de inom trafiken eller vissa vårdföretag också?

den som joibbar på banken eller Ica kan utan problem ta ett lån på en bostad för den vet att jobbet är så länge man sköter sig och trivs, problemet är osäkerheten...

Relativt många Coop-butiker ute i landet har ju slagit igen utan att dess personal har haft förtur till jobb på ICA eller Axfood som tagit kunderna.

Staffan Sävenfjord

Jag antar att detta är avsett som ironi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: kimpan skrivet 15 juli 2013, 12:05:23 PM
Vaddå försvåra... det är ju frivilligt att gå över till den nye operatören... Inget krav....

Jo men samtidigt förloras ju möjligheten att stanna kvar hos den nuvarande arbetsgivaren som kanske vunnit på andra ställen om personalen där vill byta arbetsgivare.

I Ystad finns två trafikområde T1 och T2 och dessa trafikeras av XBuss och Z-trafik. XBuss kör trafikområde T1 och Z-trafik område T2. Xbuss är en populär arbetsgivare, till skillnad från Z-trafik där förarna är missnöjda. Vid en upphandling vinner XBuss trafikområde T2 och Z-trafik område T1. Båda bolagen behåller sina depåer.

Om man skulle praktisera automatisk övergång skulle det ju i fallet ovan innebära att personalen på XBuss visserligen skulle få fortsätta köra "sina linjer" men de skulle tvingas över till en ny arbetsgivare med arbetsplats belägen på annan geografisk plats då förarna på Z-trafik har företräde till jobben på X-Buss eftersom de är livstidsanställda på trafikområde T2.

MrH

Men stopp nu snälla..! Vilken värld lever du i? Det finns inga livstidsanställningar! Finns inte ens något som heter "fast tjänst" längre, borta sedan länge. Det heter tillsvidareanställning och man kan när som helst bli uppsagd p.g.a arbetsbrist, konkurs eller vad det nu må vara.

Man har jobbet kvar så länge man sköter sig och trivs? Nja, du kan låna en mille till en bostad idag och bli uppsagd imorgon, det är inte speciellt ovanligt.

Glöm heller inte att det i grunden är sunt med en rörlig arbetsmarknad.

/MrH

MrH

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 17:14:56 PM
Jag antar att detta är avsett som ironi.

Man kan ju verkligen hoppas...!  ;D

I så fall förstod jag inte den när jag svarade, men det får jag bjuda på i så fall.....
:P
/MrH

Staffan Sävenfjord

Citat från: MrH skrivet 15 juli 2013, 17:39:08 PM
Man kan ju verkligen hoppas...!  ;D

I så fall förstod jag inte den när jag svarade, men det får jag bjuda på i så fall.....
:P
/MrH

Ditt svar var det ju inget fel på i sig. Och om homer menade att vara ironisk så borde det ju ha framgått lite tydligare att det var ironi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2013, 19:10:05 PM
Ditt svar var det ju inget fel på i sig. Och om homer menade att vara ironisk så borde det ju ha framgått lite tydligare att det var ironi.

jag var inte ironisk men kanske skrev lite klumpigt i stundens hetta. självklart finns de inget som är livet ut och en arbetsmarknad som rör på sig är väl inget fel. vad jag ville ha sagt var bara att det många bussförare tycker är jobbigt är osäkerheten av att behöva söka om vad man uppfattar som sitt eget jobb som  man redan har.

Om Coop lägger ner en butik och Willys öppnar i samma lokaler ett halvår senare ser jag inte som samma sak som att ett trafikområde med samma linjer, kanske samma bussar och samma lokaler byter entreprenör över en natt

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 15 juli 2013, 22:13:04 PM
jag var inte ironisk men kanske skrev lite klumpigt i stundens hetta. självklart finns de inget som är livet ut och en arbetsmarknad som rör på sig är väl inget fel. vad jag ville ha sagt var bara att det många bussförare tycker är jobbigt är osäkerheten av att behöva söka om vad man uppfattar som sitt eget jobb som  man redan har.

Om Coop lägger ner en butik och Willys öppnar i samma lokaler ett halvår senare ser jag inte som samma sak som att ett trafikområde med samma linjer, kanske samma bussar och samma lokaler byter entreprenör över en natt

Något får mig att tro att du är bussförare och inte butiksanställd.

Varför är tror så många bussförare att de är de enda som inte riskerar att bli utan jobb på arbetsmarknaden?