Upphandling Västtrafik klar

Startat av Jan Sjöberg, 18 juni 2013, 12:45:44 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Någon som vet antalet bussar i avtalen exkl Borås som redan redovisats?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas Gustafsson

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 19:15:38 PM
Priser per anbudslämnare



Uddevalla stad

Uddevalla
Omnibus   52 278 425          2 025 000              54 303 425
Buss i Vä   54 304 600          2 025 000              56 329 600
Nobina      59 841 126          1 762 500              61 603 626

Uddevalla Omnibus är väl fortfarande med i Buss i Väst? Varför lade man ett eget bud på Uddevalla Stad?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2013, 23:02:48 PM
Kommunen vill ju inte stå kvar med ett gäng bussar så avtalskraven är satta efter det

Det passar sannolikt Nobina bra eftersom behovet att nyinvestera blir minimalt till trafikstart

Jo, det minskar ju stressen och förhindrar det kaos som utbröt när Veolia tog över Lomma och fick dammsuga trafikområden på bussar i 2010.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 19 juni 2013, 00:02:41 AM
Jo, det minskar ju stressen och förhindrar det kaos som utbröt när Veolia tog över Lomma och fick dammsuga trafikområden på bussar i 2010.


Nja det kan du inte jämföra med. Lommabukten blev överklagat varför Skånetrafiken direktupphandlade tragiken av Veolia tills dess att det egentliga avtalet kunde starta. För direktupphandlingen gällde andra krav på bussarna. Skulle Borås överklagas kan samma sits uppstå beroende på vem Västtrafik väljer att direktupphandla trafiken med.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 19 juni 2013, 06:35:17 AM

Nja det kan du inte jämföra med. Lommabukten blev överklagat varför Skånetrafiken direktupphandlade tragiken av Veolia tills dess att det egentliga avtalet kunde starta. För direktupphandlingen gällde andra krav på bussarna. Skulle Borås överklagas kan samma sits uppstå beroende på vem Västtrafik väljer att direktupphandla trafiken med.
Är du säker på det om det redan finns en busspark?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 18 juni 2013, 23:53:16 PM
Uddevalla Omnibus är väl fortfarande med i Buss i Väst? Varför lade man ett eget bud på Uddevalla Stad?

//Jonas G

UOAB är fortfarande delägare i Buss i Väst AB.
Det är inte första gången som ett företag anslutet till BIV lägger egna anbud med BIV goda minne. Orsak är troligen att andra företag också kan lägga anbud. Då finns det en viss trygghet om UOAB lagt eget anbud.
Jag observerade att Nettbuss inte hade lagt något anbud.

CR

Citat från: S Svensson skrivet 19 juni 2013, 21:55:01 PM
UOAB är fortfarande delägare i Buss i Väst AB.
Det är inte första gången som ett företag anslutet till BIV lägger egna anbud med BIV goda minne. Orsak är troligen att andra företag också kan lägga anbud. Då finns det en viss trygghet om UOAB lagt eget anbud.
Jag observerade att Nettbuss inte hade lagt något anbud.
Här kan man förstås vända på kuttingen och notera att Nobina lade anbud. För hur meningsfullt är det att försöka konkurrera med Uddevalla Omnibus som garanterat lägger lägsta bud, jag menar att det inte är första gången som UOAB ligger 15% under närmsta konkurrent.

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 19 juni 2013, 20:44:00 PM
Är du säker på det om det redan finns en busspark?

Det beror ju på hur Västtrafik väljer att direktupphandla och av vem. I fallet med Lommabukten fanns en vagnpark hos Swebus men ändå valde man att handla hos dem som fått tilldelning dvs Veolia som fick plocka ihop gamla rester.

Skillnaden mellan dessa fall är att för Lommabukten fanns inget övertagande av befintliga bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 19 juni 2013, 22:51:40 PM
Här kan man förstås vända på kuttingen och notera att Nobina lade anbud. För hur meningsfullt är det att försöka konkurrera med Uddevalla Omnibus som garanterat lägger lägsta bud, jag menar att det inte är första gången som UOAB ligger 15% under närmsta konkurrent.

Det märkliga tycker jag är att Uddevalla Omnibus och Buss i Väst båda lade anbud. De fick samma kvalitetspoäng men Omnibus låg under i pris. Ändå tilldelades trafiken enligt Västtrafik just Buss i Väst.

När KE´s Bussar för cirka 15 år sedan lade ett eget bud på trafiken i Kungsbacka samtidigt som Buss i Väst gjorde det åkte de illa snabbt ut från Buss i Väst och Leja Touring fick ta över den linjetrafik de redan körde för dem på Orange Express. Men det är klart: det var inte Buss i Västs styrelseordförande som var vd för KE's Bussar.

Finns verkligen några andra exempel på där en delägare i Buss i Väst i eget namn gått ut med ett anbud på samma trafik som Buss i Väst lagt bud på? På Claes Olofsons tid hade det i alla fall varit omöjligt om de inte först lämnat sitt delägarskap.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2013, 08:28:58 AM
Det märkliga tycker jag är att Uddevalla Omnibus och Buss i Väst båda lade anbud. De fick samma kvalitetspoäng men Omnibus låg under i pris. Ändå tilldelades trafiken enligt Västtrafik just Buss i Väst.

När KE´s Bussar för cirka 15 år sedan lade ett eget bud på trafiken i Kungsbacka samtidigt som Buss i Väst gjorde det åkte de illa snabbt ut från Buss i Väst och Leja Touring fick ta över den linjetrafik de redan körde för dem på Orange Express. Men det är klart: det var inte Buss i Västs styrelseordförande som var vd för KE's Bussar.

Finns verkligen några andra exempel på där en delägare i Buss i Väst i eget namn gått ut med ett anbud på samma trafik som Buss i Väst lagt bud på? På Claes Olofsons tid hade det i alla fall varit omöjligt om de inte först lämnat sitt delägarskap.

Vet inte, men instämmer spontant i att det låter synnerligen märkligt. Jag försöker leta i minnet efter liknande exempel även i andra branscher, men det är lite svårt att komma på något.

Man får väl ändå anse det brukligt att delägarbolagen i sådana konstellationer som BiV förbjuder varandra att göra sådana här saker genom avtal sinsemellan. Men även om man inte gjort det av någon anledning så verkar det ganska dåligt mot de andra delägarna i alla fall. Inget som stärker framtida samarbete, om man säger så.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2013, 16:12:55 PM
Vet inte, men instämmer spontant i att det låter synnerligen märkligt. Jag försöker leta i minnet efter liknande exempel även i andra branscher, men det är lite svårt att komma på något.

Man får väl ändå anse det brukligt att delägarbolagen i sådana konstellationer som BiV förbjuder varandra att göra sådana här saker genom avtal sinsemellan. Men även om man inte gjort det av någon anledning så verkar det ganska dåligt mot de andra delägarna i alla fall. Inget som stärker framtida samarbete, om man säger så.

Ja, och ännu märkligare förefaller det när Buss i Västs styrelseordförande och Uddevalla Omnibus vd är samma person. Det har ju knappast kunnat undvikas att han fått insideruppgifter som varit till nytta när det gällt att få fram ett lägre bud. Och som sagt: under den tid Claes Olofson ledde Buss i Väst hade sådant här varit otänkbart.

Med reservation för att alltsammans är ett stort missförstånd.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 20 juni 2013, 06:30:07 AM
Det beror ju på hur Västtrafik väljer att direktupphandla och av vem. I fallet med Lommabukten fanns en vagnpark hos Swebus men ändå valde man att handla hos dem som fått tilldelning dvs Veolia som fick plocka ihop gamla rester.

Skillnaden mellan dessa fall är att för Lommabukten fanns inget övertagande av befintliga bussar.

Man fick ju kvantitativa Solaris istället för väl fungerande Volvo på det sättet. ;) Fast det drabbar ju inga andra än dem som kör dem. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

admin

Snälla, låt den här tråden handla om Västtrafik och inte nu historia om upphandlingar i Skåne. Det senare ämnat har redan ältats i andra trådar. Inlägg som avviker från denna tråds ämne kommer fortsättningsvis att kvastas utan kommentarer.
/admin