Upphandling Västtrafik klar

Startat av Jan Sjöberg, 18 juni 2013, 12:45:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 16:08:52 PM
De enda som inte ska tas över är Neoplanerna, dessa ska ersättas med 4 gasdrivna bussar från trafikstart.

Framtiden för linje 10-16, där dessa bussar går (förutom vissa förstärkningsturer på linje 2, 6 och 7) är ju högst oviss så det är väl tveksamt om detta kommer att behövas. Men de nuvarande Neoplanerna är helt klart utslitna. För omloppen som de ser ut i dag räcker det med tre bussar och med en i reserv så är fyra bussar högst rimligt.

Hur är det skrivet: får Nobina redan 2014 köpa nya bussar eller måste bytet ske just 2016? Framför allt boggibussarna 70-78 behöver mycket underhåll om de skall klara sig fram till 2016.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Avtalsstart 2014 för Borås och 2015 för resten?


Finns det krav på nyanskaffning i avtalen för Skaraborg? Skulle Nobina kunna använda del av nuvarande flotta i Dalarna i Skaraborg?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 18 juni 2013, 16:57:09 PM
Avtalsstart 2014 för Borås och 2015 för resten?


Så är det. I Borås är det augusti 2014 som gäller. För övriga områden anges bara "sommaren 2015".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ResVille

Skaraborg 2014.

Nobina räknar med att kunna använda de nuvarande 63xx, 64xx och 68xx plus några till under början av det nya avtalet

Walter

Citat från: ResVille skrivet 18 juni 2013, 17:08:51 PM
Skaraborg 2014.

Nobina räknar med att kunna använda de

nuvarande 63xx, 64xx och 68xx plus några till under början av det nya avtalet

Ja och bussar i 7 serien också, men man har många i 5-serien som var nya till nuvarande avtal som skall bytas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Lite tråkigt  för B-L ..  är det nån som vet vilka övriga som var med och vilken nivå de ligger på ?? 

Hörde ryktesvis häromdagen att just Nobina hade dragit sig ur men det var uppenbarligen inte sant..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jo

#21
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 juni 2013, 15:37:04 PM
Vad säger att BL kommer att överklaga? Enligt SR Sjuhärad hade BL f ö det lägsta budet men utlovade för låg kvalitet. VD:n menar att det är svårt för ett företag som i stort sett lämnar ett bud var tionde år att veta hur man ska få fram "rätt nivå" på denna, det är mycket lättare för de stora bolagen som har folk som enbart ägnar sig åt sådant. Förhoppningsvis kommer det på nedanstående länk att kompletteras med den intervju med BL:s VD som nyligen sändes.

SR Sjuhärad om saken.

Grattis Borås som nu får höjd kvalité i trafiken.

CR

Priser per anbudslämnare

Borås stadstrafik

Företag    Pris               Kvalitetsbristpåslag   Pris m kvalitetspåslag

Nobina      139 695 872       6 110 000               145 805 872
Veolia       141 684 598       7 800 000               149 484 598
BL            139 462 602     12 740 000               152 202 602
Keolis       152 756 760          780 000               153 536 760

Kombination Skövde stad och Skaraborgs Express

Nobina      89 619 401        3 525 000                93 144 401
Nettbuss   94 270 654         6 750 000              101 020 654

Uddevalla stad

Uddevalla
Omnibus   52 278 425          2 025 000              54 303 425
Buss i Vä   54 304 600          2 025 000              56 329 600
Nobina      59 841 126          1 762 500              61 603 626

Uddevalla Linjetrafik (Färgelanda mm)

Resefixarna
Borås&Gbg 61 819 214         2 300 000              64 119 214
Buss i Vä    43 955 529            540 000              44 495 529

Kombination Uddevalla stad och Uddevalla Linjetrafik (vinnande)

Buss i Vä     93 614 463         2 565 000              96 179 463

Skaraborg (produktionsavtal utan kvalitetsbristpåslag)
                        Resefixarna           Nobina                Buss i Väst
                        Borås&Göteborg

Väst                  144 528 970         113 078 700        105 413 949
Öst                    102 800 661           83 287 075         75 451 595
Syd                    135 102 108        105 704 213          94 115 638

Kombination       -                          269 807 000        270 177 562

Som synes, i Skaraborg skiljer det endast 0,1% till Nobinas fördel!

Walter

Hyfsat jämt i priser för många av områdena, vilket känns mer ok än när vinnande anbud skiljer markant från resterande.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

Vilken verksamhet bedriver resefixarna i dagsläget?

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 18 juni 2013, 20:27:35 PM
Vilken verksamhet bedriver resefixarna i dagsläget?

Det är Stefan Carlens nya företag

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 juni 2013, 20:56:05 PM
Det är Stefan Carlens nya företag

Resefixarna är inget nytt företag utan har funnits sedan 2004 och då ägt av Stefans fru Kicki Carlén samt Bo Stockhaus. Stefan gick in först senare som ägare. Det var detta företag som startade Bus4you i vilket också Nettbuss var minoritetsägare. Företaget har varit vilande ett tag och användes ny tydligen för att lägga bud på trafik hos Västtrafik. Stefan och Carlén är annars numera anställd av Sohlberg Buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant


Svemicke

Citat från: CR skrivet 18 juni 2013, 16:08:52 PM
De enda som inte ska tas över är Neoplanerna, dessa ska ersättas med 4 gasdrivna bussar från trafikstart.

Varför det? Servicelinjerna ska ju bort.

Varför ska 070-078 tas över? De är ju slitna och allt för gamla.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Lars-Håkan_E

Citat från: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 22:42:22 PM
Varför det? Servicelinjerna ska ju bort.

Varför ska 070-078 tas över? De är ju slitna och allt för gamla.

Kommunen vill ju inte stå kvar med ett gäng bussar så avtalskraven är satta efter det

Det passar sannolikt Nobina bra eftersom behovet att nyinvestera blir minimalt till trafikstart