Bråken i Sthlms förorter - inte bussrelaterat...

Startat av Peter Rost, 23 maj 2013, 02:12:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Det är fullskaligt krig vågar jag nog påstå ute i Husby kvällar och nätter.
I måndags kväll på väg hem hamnade jag och några till mitt i "skottgluggen".
Stenar, och smällare ven i luften, tog snabbt skydd nere i tunnelbanan. Polisen kämpar verkligen. Nästan obeskrivligt!
Segregationen är total därute - tråkigt att se "min" gamla förort i sådant förfall.

/Peter

Nico

Fullskaligt krig är det knappast då det är en helt annan sak och ibland ska man nog vara försiktig med vad man benämner saker som. Även de kravaller som förekommit på olika håll i Sydeuropa har varit betydligt värre än detta. Däremot är både just detta (men även mycket annat i dessa områden) ett stort irritationsmoment för många och där bidrar inte inställd busstrafik till att förbättra läget. Oavsett det så måste man ju tänka på både förare och passagerare och därför tas dessa beslut.

Vad gäller bråken i sig så finns det säkert frustration och utanförskap i botten. Likaså stämmer det att man i flera fall (dock knappast alla där det nu poppat upp bråk i) har monterat ned alltför mycket av samhällsapparaten. I vissa områden på t.ex. Järva så finns det knappt någon samhällsservice alls att tala om och det gör att avarter får utrymme att härja fritt... och det är just dessa avarter som är de som bråkar nu. Både med polis mm. samt de facto med sina egna grannar. I grund är just detta då mer (som jag ser det) en liten skärmytsling mellan vissa kriminella ungdomar (och deras svans av halvkriminella småungar) och polisen snarare än något krig för att förbättra någon villkor. De förra har fått en möjlighet att visa lite makt (enligt det vanliga dösnacket om de ska ha respekt). Att tekniken sedan gör det lättare för andra små wannabes att ta efter gör att det poppar upp mer dumheter (med samma ursäkt) på andra håll. Samtidigt verkar tyvärr media göra sitt bästa för att stjälpa och snarare ser till att blåsa på elden så att de får något häftigt att visa och sälja vidare.

I flera år så har de vanliga boende i dessa mer ansträngda områden bett samhället om hjälp för att få bukt med dessa småkriminella sk-tungar, men enligt vanlig modell så har man väntat tills dess att det är alltför sent. Istället kastar man in det tyngre artilleriet och undrar sedan varför det gick åt h-e. De flesta vanliga människor i dessa områden står ut så gott de kan, men de är snarare de som behöver assistans och förbättrade livsvillkor och inte de stenkastande och bilbrännande snorungarna. Visst är även dessa ett problem, men det kunde man nog ha tacklat långt tidigare om man bara hade sett till att ha resurser i dessa områden. En positiv sak med detta är att politikerna i alla fall vaknar till (om än kanske tillfälligt) och inser att det finns brister som behöver åtgärdas. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Rost

Citat från: Nico skrivet 23 maj 2013, 07:35:17 AM
Fullskaligt krig är det knappast då det är en helt annan sak och ibland ska man nog vara försiktig med vad man benämner saker som. Även de kravaller som förekommit på olika håll i Sydeuropa har varit betydligt värre än detta. Däremot är både just detta (men även mycket annat i dessa områden) ett stort irritationsmoment för många och där bidrar inte inställd busstrafik till att förbättra läget. Oavsett det så måste man ju tänka på både förare och passagerare och därför tas dessa beslut.

Vad gäller bråken i sig så finns det säkert frustration och utanförskap i botten. Likaså stämmer det att man i flera fall (dock knappast alla där det nu poppat upp bråk i) har monterat ned alltför mycket av samhällsapparaten. I vissa områden på t.ex. Järva så finns det knappt någon samhällsservice alls att tala om och det gör att avarter får utrymme att härja fritt... och det är just dessa avarter som är de som bråkar nu. Både med polis mm. samt de facto med sina egna grannar. I grund är just detta då mer (som jag ser det) en liten skärmytsling mellan vissa kriminella ungdomar (och deras svans av halvkriminella småungar) och polisen snarare än något krig för att förbättra någon villkor. De förra har fått en möjlighet att visa lite makt (enligt det vanliga dösnacket om de ska ha respekt). Att tekniken sedan gör det lättare för andra små wannabes att ta efter gör att det poppar upp mer dumheter (med samma ursäkt) på andra håll. Samtidigt verkar tyvärr media göra sitt bästa för att stjälpa och snarare ser till att blåsa på elden så att de får något häftigt att visa och sälja vidare.

I flera år så har de vanliga boende i dessa mer ansträngda områden bett samhället om hjälp för att få bukt med dessa småkriminella sk-tungar, men enligt vanlig modell så har man väntat tills dess att det är alltför sent. Istället kastar man in det tyngre artilleriet och undrar sedan varför det gick åt h-e. De flesta vanliga människor i dessa områden står ut så gott de kan, men de är snarare de som behöver assistans och förbättrade livsvillkor och inte de stenkastande och bilbrännande snorungarna. Visst är även dessa ett problem, men det kunde man nog ha tacklat långt tidigare om man bara hade sett till att ha resurser i dessa områden. En positiv sak med detta är att politikerna i alla fall vaknar till (om än kanske tillfälligt) och inser att det finns brister som behöver åtgärdas.

Det där med krig. Nåja. Men det finns de som upplever det lite som "krig". Jag vet att det finns folk som får lite av "flaschbacks" från forna krigshärjade hemländer, även om det kanske är lite mycket sagt. Nu gäller det för politikerna att ta tag i problemen ute i förorten, det börjar bli brådis.

Björn Ax

Jag tror även i detta "uppror" så är det massor av personer som inte bryr sig ett dugg vad som det görs uppror mot. Dom är bara där för att dom tycker det är roligt att kasta sten mot polis och andra människor.

Självklart kan jag förstå att det inte är roligt utan jobb och känna sig utanför men dom förstör ju bara för sig själv. Det är ju deras egna familjers bilar dom bränner upp och deras egna bostäder dom förstör.

Sen förstör dom ju även för dom som inte har något med detta att göra. Andra familjer som faktiskt har jobb och fått sin bil uppbränd och inte kan ta sig till jobbet.

Mr G

Jag håller inte alls med om att kommentaren var bra. Sossar och moderater skyller förstås alltid på varandra, det är inget nytt. Men den här bloggaren har ett stort M stämplat i pannan, och kan inte se sin egen ledares tillkortakommanden.  När Stockholms förorter brinner och 100.000-tals människor är oroliga säger landets ledare pass, och vägrar ge polisen och samhället det stöd de så väl behöver för att omgående få stopp på kravallerna och förstörelsen. Landets statsminister borde säga stopp och vara tydlig att samhället inte tolererar det som pågår, och samtidigt ge polisen sitt fulla stöd och tillskott i resurser för att kväsa upproret. Det som äger rum nu är ett angrepp på vårt samhälle, och vår statsminister gömmer huvudet i sanden likt en struts.

Att Reinfeldt inte kan se sambandet mellan den extrema invandringspolitiken och kravallerna, utan precis som vänsterpartiet gör det till en klassfråga säger egentligen allt.
吉先生

Ronald M. Jannesson

Exakt; men för tusan fortsätt bara att ta in folk i arbetslöshetens Sverige så kommer det nog bli än värre. De tar med sig beteenden också d.v.s. att protestera med hjälp av våld. Ekvationen inga jobb, ökad invandring, sämre ekonomi för landet går bara inte ihop. Inte ens med frasen "Vi skall vara ett ÖPPET land". Demokratin kommer snart då att "köras" över. Vakna svenska folk!!! >:(

Nico

Som konstaterats på flera håll i media så är detta inga nya fenomen i landet. 1948, 1951, 1965, 1987 osv. var några av årtalen som nämnts/visats av bl.a. DN och SVT.

http://www.dn.se/sthlm/upplopp-i-stockholm--en-gammal-historia
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Nej. Den jämförelsen håller inte. DN-artikeln är skriven med avsikt att relativisera och förminska det som händer idag. Skadegörelsen som sker nu, och de värden som förstörs går inte att jämföra med de historiska "kravallerma". Det som händer nu är ett nytt fenomen som drabbar oskyldiga människor och deras egendom. Utsätter dem för fara och hälsorisker, och kostar samhället och enskilda ofantliga belopp. Den som likställer Hötorgskravallerna med det som händer nu vet inte vad den talar om, eller så har den en poltisk dagordning som den vill understödja.
吉先生

Nico

Tja, vad är skillnaden då mot nu? Orsakerna verkar till största delen vara desamma så allt är ju ganska relativt. Som jag ser det så går det utmärkt att jämföra tidigare händelser mot dagens... men det är klart... vill man nödvändigt alltid se detta som något som är en följd av invandringen så är det ju klart att man inte vill kännas vid att liknande saker hänt förut och att det då kanske var andra inblandade, men liknande orsaker.

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Ser inte heller att det finns någon större skillnad mot tidigare oroligheter. Att effekterna blir lite större nu beror främst på att sms-och facebook (etc) via mobilen gör att det går så mycket fortare för ungdomarna att mobilsera sig. Men det här handlar ju främst om en liten grupp män som lever utanför samhället och försörjer sig på brott och mestadels åkt ut och in från oilka hem. Det har inte mycket med politik att göra. Sedan kan man tycka att samhället borde göra mer för dessa ungdomar - men det är knappast fler fritidsgårdar denna grupp efterfrågar och det är ofta ungdomar med ganska komplexa sociala problem - de är inte helt lätta att arbeta med och troligen är det försent (då skulle man gjort något när de var i nedre tonåren senast). Det är nog också få - ärligt talat - som skulle vilja anställa dem även om de fick betalt.

Att det sedan finns ett misstroende hos många i dessa områden gentemot samhället (och politken) är något som måste tas på allvar. Att det finns en relativt stor grupp arbetslösa (där ju den överväldigande majoriteten av dem inte är med i upplopp) är förstås också olyckligt. Men det är en helt annan sak och har inte mycket att göra med att man sätter eld på grannarnas bilar.   

Ronald M. Jannesson

Nähä; tycker fortfarande att engagemanget hos "vanligt folk" är lite för tam och framför allt regeringen och riksdagen. Jag vill INTE ha sådana här "missnöjesyttranden" i min närhet i vårt samhälle oavsett vad det är som dom protesterar mot. Jag tycker att det här är en "våldtäkt" på hela Sverige, vårt land. Se bara på vad U.S.A. och Storbrittanien varnat sina invånare för Sverige nu dom senaste dagarna. Landet är och kommer att bli en "tickande bomb", tyvärr tror jag nog att det är för sent...

yngrot

Håller med dig Ronald..  dessa personer som håller på med såna här vansinnesdåd förstör för alla skötsamma invandrare i vårt land.. och har härmed förverkat sin rätt att vara kvar här ..  Låter hårt  men vem 17 vill ha sånt här vansinne omkring sig ????
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Camilla

1896

Citat från: Camilla skrivet 01 juni 2013, 01:14:37 AM
Spred sig även till Gustavsberg på Värmdö.

http://www.nvp.se/Varmdo/Varmdo/Bank-i-lagor-i-natt/

Oj då, men jag undrar vart samhället är på väg när man inte kan gå till banken med kontanter längre ? Har ett antal gamla tusenlappar som blir värdelösa efter årsskiftet, och när jag bad banken växla dessa, fick jag veta att man inte "tillhandahåller den tjänsten", jag kan sätta in pengarna på konto, men då max 10000:- i veckan, finns tydligen någon lag som misstänkliggör samtliga som vill sätta in större summor än så. Vem håller sig med så små summor som under 10000:- idag ? Helt otroligt, och väldigt orättvist att alla dras över en kam tycker jag.