Bråken i Sthlms förorter - inte bussrelaterat...

Startat av Peter Rost, 23 maj 2013, 02:12:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Kung Vasa skrivet 01 juni 2013, 08:25:00 AM
Oj då, men jag undrar vart samhället är på väg när man inte kan gå till banken med kontanter längre ? Har ett antal gamla tusenlappar som blir värdelösa efter årsskiftet, och när jag bad banken växla dessa, fick jag veta att man inte "tillhandahåller den tjänsten", jag kan sätta in pengarna på konto, men då max 10000:- i veckan, finns tydligen någon lag som misstänkliggör samtliga som vill sätta in större summor än så. Vem håller sig med så små summor som under 10000:- idag ? Helt otroligt, och väldigt orättvist att alla dras över en kam tycker jag.

Antar att det är lagen 2009:62 om penningtvätt som åsyftas: https://lagen.nu/2009:62

Det finns ju inget maxbelopp på att transkationer max får vara 10 000 per vecka enligt lagen. Innebörden är ju istället att banken måste försäkra sig om att du inte försöker tvätta pengar. Så om du bara kan ge en bra förklaring till var pengarna kommer ifrån så borde du kunna sätta in hela beloppet på konto. Har du ingen förklaring var pengarna kommer ifrån är det väl tveksamt om du ens skulle kunna sätta in 10 000kr kontant såvida inte banken känner dig som kund bra och vet av vilken anledning du hanterar dessa kontanter.

Annars får du väl handla för dem och istället samla på dig 500-lapparna som du får som växel och som inte blir ogiltiga förrän någon gång under 2017.

1896

Citat från: Jo skrivet 01 juni 2013, 12:16:52 PM
Antar att det är lagen 2009:62 om penningtvätt som åsyftas: https://lagen.nu/2009:62

Det finns ju inget maxbelopp på att transkationer max får vara 10 000 per vecka enligt lagen. Innebörden är ju istället att banken måste försäkra sig om att du inte försöker tvätta pengar. Så om du bara kan ge en bra förklaring till var pengarna kommer ifrån så borde du kunna sätta in hela beloppet på konto. Har du ingen förklaring var pengarna kommer ifrån är det väl tveksamt om du ens skulle kunna sätta in 10 000kr kontant såvida inte banken känner dig som kund bra och vet av vilken anledning du hanterar dessa kontanter.

Annars får du väl handla för dem och istället samla på dig 500-lapparna som du får som växel och som inte blir ogiltiga förrän någon gång under 2017.

Ja, jag ska bevisa för banken att jag inte är kriminell ?  ??? Vad har vi fått för samhälle egentligen, och vart är vi på väg ?  ??? Jag måste ju bara tycka att hur jag hanterar pengar, det är min privatsak, och det mest grundläggande för en bank, är ju att hantera pengar åt kunder, då ska man definitivt inte ifrågasätta kunden, då passerar man en gräns.  >:(